Sv: Kraftlinjen i Hardanger
Opprinnelig lagt inn av petrajh, her.
Elektrifisering av sokkelen handler vel mest om å fjerne utslipp?
Ja, selvsagt gjør det det. Men all den tid vi i Norge faktisk bruker mer energi enn det vi produserer selv av vannkraft, vil gassanleggene i nordsjøen konkurrere med kullkraft fra Europa. Men siden gasskraftverkene på plattformene er en enkel og synlig ting å angripe, er det også en populær sak for naturvernere og enkelte partier å være i mot, og så glemmer en å se hele saken. Og jeg synes det er ironisk at de miljøene som har stått mest på barrikadene for å få bort gasskraftverkene på plattformene nå står på barrikadene for å hindre kraftlinjene i Hardanger, snakk om å ikke være villige til å ta konsekvensene av egne beslutninger.
Det beste ville være å stoppe hele olje- og gassproduksjonen. Vi må gjøre det på sikt, i hvert fall hvis vi skal ta klimaendringer og ressurssituasjon på alvor.
Er du seriøs nå? Og er du da også villig til å ta den betydelige kutt i levestandard for deg og alle rundt deg også? Det beste vi kan gjøre er å bruke kompetansen vi har til å komme opp med miljøvennligere alternativer til energiressurser, men enn så lenge så har vi ikke det.
Hva med å spare på strømmen? Jeg vet jeg høres naiv ut, men det er faktisk mange kraftverk å hente i strømsparing.
Selvsagt, at man ikke har tenkt på det før?