Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 02:00   #1
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er man fattig?

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Men da flyttet dere vel ikke ut av byen eller til en ny by?

Joda, det har vi også gjort. 60 mil. Men den gangen var det faktisk foreldrene hans som leide et digert beist og kom kjørende ned for å hjelpe oss. Den gangen hadde vi heller ikke hvitevarer, men alt annet av møbler.

Før vi fikk barn gjorde vi alt selv. Har flyttet en del ganger, ja. En gang per trikk Etter vi fikk barn har vi flyttet to ganger, og begge ganger med mye hjelp fra familien.

Gammel 31-07-10, 03:02   #2
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Joda, det har vi også gjort. 60 mil. Men den gangen var det faktisk foreldrene hans som leide et digert beist og kom kjørende ned for å hjelpe oss. Den gangen hadde vi heller ikke hvitevarer, men alt annet av møbler.

Før vi fikk barn gjorde vi alt selv. Har flyttet en del ganger, ja. En gang per trikk Etter vi fikk barn har vi flyttet to ganger, og begge ganger med mye hjelp fra familien.

Jeg lånte meg sykkelvogn til flytting i studietiden.

Det med flytteutgifter var ikke hovedessensen i mitt opprinnelige innlegg. Men når det først ble en diskusjon ut av det kan jeg gjerne fortsette.

Vi har ved tidligere flyttinger håndtert flyttelasset vårt selv og dermed brukt en mindre sum på flytting. Vi har da hatt mye mindre å flytte på, og vi har flyttet innad i samme by. Denne gangen flytter vi over 80 mil unna, vi har fire barn under skolealder, ingen barnevakter der vi bodde og ikke minst, han jeg bor sammen med er borte i åtte uker i forbindelse med jobb. Jeg og mine veninner hadde ikke hatt sjans til å bære ned svære kjøleskap, klesskap, fryser, senger osv. fra 4. etasje i blokk uten heis. Vi kjenner ingen som kan kjøre lastebil og dessuten tror jeg ikke vi hadde fått med oss alt i en slik lastebil man kan leie heller. Derfor har vi valgt å engasjere flyttebyrå. Og jeg tror ikke at det er så uvanlig å leie flyttebil siden jeg stadig ser Hasselberg sine biler ute på veien.

Jeg forstod ut i fra diskusjonen at dere mente at denne kvinnen burde flytte til et sted hvor hun får lavere boutgifter. Og da må hun vel ut av Oslo siden leieprisene også er skyhøye der. Søsteren og svogeren min betaler for eksempel 15 000 i leie for 80 kvm på Hasle.

Og grunnen til at jeg sitter her midt på natta er at jeg har syk baby som kun vil ligge ved puppen.

Sist redigert av Veslemøya : 31-07-10 kl 03:08.
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 07:22   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstod ut i fra diskusjonen at dere mente at denne kvinnen burde flytte til et sted hvor hun får lavere boutgifter. Og da må hun vel ut av Oslo siden leieprisene også er skyhøye der. Søsteren og svogeren min betaler for eksempel 15 000 i leie for 80 kvm på Hasle.

Sludder og pølsevev. Som tidligere nevnt er det et hav av billige leiligheter til å leie rundt omkring i byen. I hvert fall billigere enn leiligheten dama eier nå. :godt kjent med leiemarkedet i Oslo:

Men selvsagt får man ikke en flott 4-roms med parkettgulv i alle rom og freshe farger på veggene, men det er da ingen menneskerett heller?

Det finnes overraskende mange sokkelleiligheter i 50-60 kvm klassen til rundt 5000 - 7000 i måneden, men da må man kanskje ta til takke med et gammelt slitt bad og vegg til vegg tepper på alle rom. Det handler nemlig om å prioritere. Folk flest burde skjønne at de ikke kan velge fra øverste hylle når de har det vanskelig finansielt.

Det samme med flyttingen, 45000? Det er ålreit å bruke 45000 på flytting når man kan det, men det er jo mulig å få den type flytting til på godt under halvparten også. Dere bare valgte det ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 12:35   #4
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det samme med flyttingen, 45000? Det er ålreit å bruke 45000 på flytting når man kan det, men det er jo mulig å få den type flytting til på godt under halvparten også. Dere bare valgte det ikke.

Siden flytteprisene våre er av så stor interesse kan jeg jo legge til at dette var det billigste tilbudet vi fikk.

Tilbud frahasselberg A/S
Ringveien 99-107, 9018 Tromsø
****** ********Telefon 77 63 33 33
Telefax 77 63 55 58
E-post: firmapost@hasselberg.no
****************Mobil vakttelefon 91 10 33 33
Bankgiro 4750 07 78144
********Org. nr. NO 957 626 793 MVA
Telefon:Dato:05.07.2010
TILBUD
Vi viser til Deres forespørsel, og vil kunne gi følgende pristilbud på :
Flytting fra:****** *****Flytting til:**** *******
NorgeNorge
Ref. nrKundekodeVår referanseOrdredatoLev.datoForsend.datoCa. flyttedato
5574869011Sissel L. Båtnes21.06.2010Uke 26
NrNavnAntall Enh.prisEnhetRabattMvaSum eks.mva Sum ink.mva
100Transport flyttegods 116000,00stk0%25%16000,0020000,00
111Lokaltransport til lager111000,00stk0%25%11000,0013750,00
170Lagerleie pr mnd6560,00stk0%25%3360,004200,00
Sum eks.mva:30 360,00=Sum ink.mva:37 950,00
Mva:7 590,00Øreavrunding0,00
Forsikringssum:0,00+Forsikringspremie:0,00
Tilbud gjelder 40-45m3Total :kr 37 950,00
Fulle forsikringsvilkår, "all-risk" dekning, egenandel v/skade kr. 1500,-.
Thermobil (for blomster etc.) må bestilles spesielt (pristillegg)
Da vi til tider har stor pågang etter flyttevogner, bør de gi forhåndsvarsel i god tid hvis De bestemmer Dem for å bruke vårt flyttebyrå.
Det tas forbehold om transport i gitt tidsrom. Vi håper de finner vårt tilbud akseptabelt, og det skulle glede oss å motta Deres
transportordre.
Der vi tar pakkingen vil mindre ting og gjenstander pakkes i pappkasser embalert m/papir. Større gjenstander/møbler blir alltid embalert
m/tepper i flyttebilen.
Andre opplysninger:Forsikring kommer i tillegg med 0,55 % av innboets verdi. Tillegg pr etg
bortfaller ved tilkjøring lager. Lager i Tromsø: kr. 700,- pr mnd pr kasse ( 8m3),
Tilkjøring kr. 1600,- pr time for 4 mann og bil.
Med hilsen
Hasselberg Transport A/S
Medlem av NFF Norsk FlytteForbundwww.hasselberg.no
FLYTTING SKJER KUN MOT BETALING VED GODSETS LEVERING OM INTET ANNET ER AVTALT

Vi måtte også betale forsikring på 1500 kr. I tillegg betalte vi nesten 6000 i flybiletter for å komme oss til vårt nye hjemsted. Vi har betalt en tusenlapp for å kaste ødelagte møbler på miljøstasjonen. Vi måtte kjøpe bobleplast og annen emballasje til å pakke inn blant annet glassplater i vitrineskap. Og med noen andre småutgifter har vi kommet opp i 49 000 kr.

Nå ser det ut som vi får enda høyere utgifter på lagring av flyttelass da huseieren ikke vil ha klar leiligheten vi skal leie før i oktober.

Gammel 31-07-10, 12:38   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt koster det mye å fly og bruke byrå til å ordne alt. Men man kan også leie flyttebil/lastebil osv og fikse alt selv. Det finnes alternative måter å gjøre ting på- jeg tror det er det som er poenget til de fleste her.

Jeg har ingen problemer med å forstå at måten dere bestemte å flytte på kostet mye penger, og at akkurat den måten å flytte ikke nødvendigvis lot seg gjennomføre billigere.

Man kan strengt tatt flytte fra Norge til Spania for titusen kroner også, men da blir det ikke med lagring av møbler, flyreise til alle sammen osv osv.

Gammel 31-07-10, 13:10   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det vel ikke flytting og flyttekostnader som egentlig er greia her, men når det nå er det vi har gått over til å diskutere så skyter jeg inn at det har jo noe å si hvor langt man flytter. De fleste klarer å flytte innenfor sin egen by og også litt lenger med hjelp fra venner. De færreste klarer kanskje egenhendig å flytte en hel familie fra eksempelvis en enebolig og til et sted på den andre kanten av landet? Da trenger man nok hjelp, kanskje av profesjonelle og ikke bare venner.

Vi har flyttet flere ganger relativt kort med kun hjelp fra venner og familie. Mannen min har en haug med sterke kamerater, brødre, pappaer osv., som har bidratt. Det kan gjøres nesten gratis altså, han har tatt de med ut på Peppe's etterpå.

Og: Hvis man lever på sosialstønad så bruker man ikke lassevis av penger på flytting. Da får man hjelp av andre som kan stille opp. Har man råd så værsågod - bruk alle pengene i verden på flytting.

Gammel 31-07-10, 08:46   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg lånte meg sykkelvogn til flytting i studietiden.

Det med flytteutgifter var ikke hovedessensen i mitt opprinnelige innlegg. Men når det først ble en diskusjon ut av det kan jeg gjerne fortsette.

Vi har ved tidligere flyttinger håndtert flyttelasset vårt selv og dermed brukt en mindre sum på flytting. Vi har da hatt mye mindre å flytte på, og vi har flyttet innad i samme by. Denne gangen flytter vi over 80 mil unna, vi har fire barn under skolealder, ingen barnevakter der vi bodde og ikke minst, han jeg bor sammen med er borte i åtte uker i forbindelse med jobb. Jeg og mine veninner hadde ikke hatt sjans til å bære ned svære kjøleskap, klesskap, fryser, senger osv. fra 4. etasje i blokk uten heis. Vi kjenner ingen som kan kjøre lastebil og dessuten tror jeg ikke vi hadde fått med oss alt i en slik lastebil man kan leie heller. Derfor har vi valgt å engasjere flyttebyrå. Og jeg tror ikke at det er så uvanlig å leie flyttebil siden jeg stadig ser Hasselberg sine biler ute på veien.

Og grunnen til at jeg sitter her midt på natta er at jeg har syk baby som kun vil ligge ved puppen.

Vi har aldri betalt 45000 for flytting, det kunne ikke ramlet meg inn å betale det engang.
Jeg flyttet for meg selv for 2 år siden, bærte seng, fryser osv alene opp i 3 etasje, sofaen fikk jeg hjelp til.
Når vi flyttet gangen før det, hadde vi en gutt på 8 mnd som klatret overalt, men vi fikk da pakket , lempet ut i en leid bil og kjørt hit med det.Å fikk hjelp når vi kom hit.
Har aldri hørt om noen som har betalt 45 000 for flytting før, selv om de har flyttet halve Norge rundt.

Det finnes mange leiligheter som er billigere, kanskje ikke den standarden man egentlig ønsker men noen ganger må man prioritere.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:04   #8
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg flyttet for meg selv for 2 år siden, bærte seng, fryser osv alene opp i 3 etasje, sofaen fikk jeg hjelp til.
Når vi flyttet gangen før det, hadde vi en gutt på 8 mnd som klatret overalt, men vi fikk da pakket , lempet ut i en leid bil og kjørt hit med det.Å fikk hjelp når vi kom hit.

Du er kjempesterk. Jeg er 163 cm høy og veier noen og femti kilo. Hvis jeg skulle bært vårt 2 meter høye fryseskap ned fire etasjer hadde nok muligheten for å få skapet over meg og dø vært veldig stor.

Gammel 31-07-10, 13:09   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du er kjempesterk. Jeg er 163 cm høy og veier noen og femti kilo. Hvis jeg skulle bært vårt 2 meter høye fryseskap ned fire etasjer hadde nok muligheten for å få skapet over meg og dø vært veldig stor.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:12   #10
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Gammel 31-07-10, 13:14   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Beklager at jeg sier det, i og med at jeg ikke kjenner deg, men du høres litt tafatt ut akkurat nå.

Det er vel ganske få som ikke kjenner ETT ENESTE menneske som kan hjelpe til å være de tyngste 3-4 møblene i en leilighet. Og om det virkelig skulle være slik kan man faktisk leie inn EN flytteperson (sjekk annonser på butikken osv) som kan hjelpe til. Da slipper man også unna med mange færre tusenlapper.

Jeg hadde til og med vært så frekk og ringt på dørene til noen andre i blokka og spurt om de kunne hjelpe meg mot en tohundrelapp eller noe i den duren.

Det er da virkelig ikke en organdonasjon man spør om.

Gammel 31-07-10, 18:05   #12
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er bare fryktelig sta. Jeg er 164 og var 60 kg på den tiden.
Når man er sta og vil få alt i orden så er det utrolig hva man klarer.
Jeg er sikker på du hvertfall hadde klart å få tak i en person til å hjelpe deg..

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:51   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke ordrett hva som stod, men jeg tror de har redigert. Jeg kan feks ikke huske a det stod noe om hun ikke hadde rett på stønader første gangen jeg leste det. Og jeg får bare ikke tallene til å rime. Men det har jo Smilefjes gått inn på før, så jeg skal ikke dra den en gang til b

Helt nederst står det noe om støtte til videre utdanning, men jeg mener det var mer om det før. Pluss at de tydleigvis har fjernet muligheten til å kommentere nederst, lurer på hvorfor.

Jeg vet ikke om de direkte sa fattig opprinnelig, men overskriften om at hun må få mat hos Frelsesarmeen sier jo sitt da. Og jeg må vel ha fått fattig fra et eller annet sted?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.