Sv: Kortere skoleferie
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Tror du det ville ha blitt mer eller mindre attraktivt å være lærer hvis belastningen hadde vært flatere? Det vil si mindre overtid i skoleåret og mindre avspasering om sommeren?
Jeg tror det ville være veldig delt. Nå kan det hende at jeg er fordomsfull her selv også, men min erfaring fra debatter i større fora der både barne-, ungdoms- og videregående skole har vært representert, er at en fast arbeidstid uten overtid og en "normal" fordeling av ferie er noe mange ville synes var en lettelse i vgs og til dels i ungdomsskolen, mens barneskolelærerene gjerne ikke vil det. De diskusjonene jeg har vært med på har vært på fylkesnivå i utdanningsforbundet, der jeg har vært tillitsvalgt noen år. Min helt subjektive teori, er at barneskolelærerne i større grad er mentalt slitne + slitne av støy og måtte være tilstede for så mange hele tiden at de ønsker mer 100% fri, mens vi i vgs og delvis ungdomsskolen rett og slett jobber forferdelig mange timer overtid hver eneste uke med retting og forberedelser og gjerne ville ha lettet den arbeidsbyrden til fordel for å beholde avspaseringsferien.
|