Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 14:00   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Nå snakker ikke jeg om at mine barn må sitte alene i flere uker(da tar jeg heller ut ferie uten lønn, avspassering eller overlapping med far),
men det finnes barn som ...

Så du snakker ikke om dine barn, men argumenterer med dine arbeidstider?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 14:24   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO-tilbudet på vår skole er så bra om sommeren, at Frøkna er lei seg for at hun bare fikk være med på to uker i fjor og ingen i år. Derfor synes jeg det er aldeles uproblematisk med ungenes lange ferie og har heller ikke dårlig samvittighet hvis de neste år må tilbringe fire uker der.

Jeg synes, som Fnatten, det ville være langt mer hensiktsmessig å bedre SFO-tilbudet enn å endre skoleåret.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 14:58   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.

Selvsagt vil lengre skoleår (flere timer) bety flere lærere. Det er vel ingen som sier at man skal ordne kortere ferier ved å la lærerne jobbe mer enn i dag?

Når det er sagt: Jeg syns det er greit at ferien er lang, men syns alle kommuner bør ha tilbud om SFO i store deler av den.

Oslo er jo super sånn, med en ofte veldig bra aktivitetsskole, og med et fantastisk bra sommerskoletilbud. Og fotballskoler. Og hva-har-du.

Gammel 02-08-10, 15:00   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være elev er hardt arbeid, og om man ser helt bort ifra læreres behov og foreldres behov, så er jeg helt overbevist om at det er av stor viktighet for elevers motivasjon gjennom 13 års skolegang at de får et ordentlig avbrekk hver sommer.

Jeg elsket skolestart hver høst gjennom hele skole- og studietiden og er så heldig å få kjenne på den følelsen også som lærer i arbedslivet. Nytt skoleår, nye muligheter, blanke ark, spenning rundt timeplan og lærere - og gjensyn med klassekamerater/kolleger.

Her var det foreldrenes behov om var utgangspunktet for diskusjonen, og da tenker jeg at det utvidet SFO tilbud ville vært et langt bedre tilbud enn sommerskole og slikt.

Noen nevnte den harde overgangen til arbeidlivet - jeg tror at elevtilværelsen kan være vel så tøff og presset som mange jobber i arbeidslivet, altså. Det er ikke lite som skal læres og mestres i løpet av skoleårene.

Det er jo gjort forskning som viser noe om optimal balanse mellom læring og pauser i løpet av en dag. Det kunne vært interessant med forskning som sa noe om en slik balanse i løpet av et helt år.

Sist redigert av Pebbles : 02-08-10 kl 15:16.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 15:11   #65
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så du snakker ikke om dine barn, men argumenterer med dine arbeidstider?

Jeg mener at mine barn ikke blir sittende alene i 4-5uker,
men at de fort kunne ha gjort det om vi ikke tok fri uten lønn,
avspasserer eller overlapper, besteforeldre og tanter/onkler her har vel nok
med sitt og noen dager eller en uke avlastning ville være en bonus for oss,
men ikke noe vi kan regne med som en selvfølge!

Og ja, jeg gruer meg litt med tanke på det puslespillet som må legges om noen år.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 15:14   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at det er vanskelig for en del altså, og som flere sier, SFO burde utvides der det ikke er det. Jeg syns det er en bedre løsning enn utvidet skoletid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 16:35   #67
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Forresten synes jeg ikke det er noe verre å si "hvis jeg får kortere ferie, er det mulig jeg kommer til å slutte" enn å si "hvis lønnen min kuttes med X tusen kroner, er det mulig jeg kommer til å slutte". Det må da virkelig være like akseptabelt for lærere som for andre å si høyt at det ikke bare er "kallet" og den viktige jobben de gjør som driver dem. Det krever vi da ikke av noen andre?

Når det er sagt, så er det mange lærere som sutrer i slike diskusjoner som dette. Det er delvis forståelig, for all del, for det må jo være irriterende og kjedelig med all pepper de tidvis får, men det er like fullt sutring. Det er mange andre som også har suboptimale arbeidsforhold på ulike måter, og en "se hvem som har det verst"-diskusjon kommer det sjelden noe nyttig ut av.

Jeg liker yrket mitt, men jeg kommer ikke til å være lærer mer hvis feriene blir vesentlig kortere. Definitivt ikke.

Det er så kjipt at lærere blir beskyldt for sutring når de påpeker arbeidsforholdene sine. Jeg har ikke diskutert skole her inne på lenge, for jeg blir så oppgitt og lei, men jeg har visst hatt lang nok ferie til å orke allikevel. Ingen andre yrkesgrupper møter denne massive synsingen som det vi gjør. Grunnen til at funksjonærer, ingeniører, fysioterapeuter osv ikke "sutrer", er jo for at folk flest ikke trekker arbeidsinnsatsen deres i tvil, mens det blir gjort hele tiden i forhold til lærere. Og når lærerne går i forsvar, blir det kalt sutring.

Man vil at lærerne skal brenne for jobben sin, se hvert barn, ha høy utdanning og være faglig, teknologisk og pedagogisk oppdatert til enhver tid, samtidig som man forbeholder seg retten til å syns at lærere flest har sklidd gjennom utdanningen sin på en fjøl, og har for mye fri og sutrer for mye.

Jeg syns ikke det er det minste rart at lærere blir sure. Skikkelig møkkasure.

Gammel 02-08-10, 16:48   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det er så kjipt at lærere blir beskyldt for sutring når de påpeker arbeidsforholdene sine.

Jeg håper du ikke tolket meg som at jeg mener at jeg synes all slik påpekning er sutring? For det mener jeg jo ikke. Jeg kjenner en god del lærere, og opplever i grunnen ingen av dem som sutrete, selv om det hender at de sukker eller beklager seg over vanskelige arbeidsforhold. Jeg oppfatter dem jevnt over som engasjerte i jobben sin og opptatt av å gjøre en god jobb (og berettiget frustrert over ting som gjør det vanskelig for dem å gjøre en god jobb). Og alle jeg kjenner klager over jobbrelaterte frustrasjoner innimellom, uten at jeg vil karakterisere det som sutring.

Men at det hender at lærere sutrer, i diskusjoner som denne (om ikke spesifikt i denne), og i samfunnsdebatten ellers, og - ut fra det jeg hører fra lærerbekjente - overfor andre lærere, det mener jeg likevel. Og det er synd, selv om det altså langt på vei er forståelig. (Jeg skjønner at det er en belastning, eller i det minste et irritasjonsmoment, å bli urettferdig kritisert som gruppe eller å stadig oppleve å få antydninger om at man jobber mindre enn alle andre. Jeg synes likevel det er synd når noen sutrer over situasjonen, fordi det så å si alltid gjør at diskusjonen stuper i saklighet og konstruktivitet.)

Gammel 02-08-10, 18:03   #69
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, kjære Skilpadda, jeg tolket deg ikke sånn. Siteringen min var i hovedsak pga det du skrev om lengde på ferie og kall og sånn, og så ble jeg revet med.

Jeg vet jo at ikke all diskusjon rundt lærere er sutring over at lærere har det så mye bedre enn de fleste andre, og at det er mange lærere, som andre yrkesutøvere, som gjør en slett jobb, og at du veldig godt ser en sak fra flere sider. Derimot er jeg ikke alltid like flink til det selv. (Å se en sak fra mer enn min side, altså.)

Gammel 02-08-10, 18:05   #70
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Signerer nolo.
Jeg har jobbet som lærer i 11 år, men i år gjør jeg noe annet. Jeg har aldri hatt så mye fri noen gang, og det i en jobb der det er svært korte og mange tidsfrister og stort arbeidspress. Forskjellen er at jeg faktisk kan ta en helg fri. Jeg MÅ ikke sitte hele søndagen hver uke. Jeg trenger ikke begynne en arbeidsdag nummer to etter at ungene er i seng. Jeg kan ta meg ferie utenom skoleferiene, og jeg kan ta en langhelg hvis jeg får det til å passe inn i jobben.

Jeg skal nok tilbake til skolen igjen om et års tid, men jeg trenger litt pause fra den først. Jeg har hatt mange yrker, men det er ingen som er like mentalt stressende som læreryrket. Du vurderes med argusøyne av dels irrasjonelle hormonbomber hver dag (jeg liker ungdom, og trives i klasserommet og sammen med dem, men det må likevel være lov til å si at de ikke alltid opptrer helt profesjonelt og rasjonelt), og står på en scene hele arbeidsdagen. I tillegg møter man en vegg av angrep for yrket sitt i alle diskusjoner. Det er "lov" å slenge dritt om lærere som yrkesgruppe i alle settinger -og i alle medier. De sutrer. De har knapt nok bestått skolen selv. De kan ingenting. De er late. De har bare ferie, og vil likevel ha bedre lønn. Alle har skrekkhistorier om de inkompetente lærerene de hadde selv, og regner med at alle dagens lærere, med noen ytterst få hederlige unntak, er mer eller mindre idioter. Det er faktisk slitsomt. Det som er mest slitsomt med det, er at man ikke behandles som voksen, profesjonell yrkesutøver som lærer. Du taes på en måte ikke på alvor. Ingen prøver å belære en elektriker om hvordan han skal utøve yrket sitt, men svært mange mener at de vet mye bedre hvordan de skal være en god lærer enn det lærerne gjør.

Når det gjelder ferier, så stemmer det at vi bare har 4 uker og 1 dag. Resten er avspasering. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? I tillegg er det som Hyacint nevnte slik at lærerne ikke har like mye ferie som elevene. På de skolene jeg har vært, har lærerne jobbet 2 dager etter at elevene har gått ut i ferie, og begynt en uke tidligere enn dem etter ferien.

Nå blir jeg vel kalt en virkelig stor-sutrer her, men det får heller stå sin prøve.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 18:46   #71
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig nysgjerrig på de som ikke vil ha utvidet skoleår, spesielt fordi jeg i tidligere debatter på FP har syntes det var en sterk overvekt av folk som vil ha utvidet skoledag. Jeg vil tro jeg er blitt offer for den typiske, det er forskjellige folk i forskjellige tråder, så det som kan virke som en unison enighet ikke er det. (Noe er snart skolen nødt til å gjøre, de greier ikke å presse inn alt som man mener skal inn i skolen i timene. Fysisk aktivitet er jo typisk noe som det i ... fjor sommer(?) var argumenter for å få mer av inn i skolen. Men norsk og mattelærere i harnisk.)

Gammel 02-08-10, 18:48   #72
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Når det gjelder ferier, så stemmer det at vi bare har 4 uker og 1 dag. Resten er avspasering.

Tror du det ville ha blitt mer eller mindre attraktivt å være lærer hvis belastningen hadde vært flatere? Det vil si mindre overtid i skoleåret og mindre avspasering om sommeren?

Gammel 02-08-10, 18:57   #73
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Signerer nolo.
Jeg har jobbet som lærer i 11 år, men i år gjør jeg noe annet. Jeg har aldri hatt så mye fri noen gang, og det i en jobb der det er svært korte og mange tidsfrister og stort arbeidspress. Forskjellen er at jeg faktisk kan ta en helg fri. Jeg MÅ ikke sitte hele søndagen hver uke. Jeg trenger ikke begynne en arbeidsdag nummer to etter at ungene er i seng. Jeg kan ta meg ferie utenom skoleferiene, og jeg kan ta en langhelg hvis jeg får det til å passe inn i jobben.

Jeg skal nok tilbake til skolen igjen om et års tid, men jeg trenger litt pause fra den først. Jeg har hatt mange yrker, men det er ingen som er like mentalt stressende som læreryrket. Du vurderes med argusøyne av dels irrasjonelle hormonbomber hver dag (jeg liker ungdom, og trives i klasserommet og sammen med dem, men det må likevel være lov til å si at de ikke alltid opptrer helt profesjonelt og rasjonelt), og står på en scene hele arbeidsdagen. I tillegg møter man en vegg av angrep for yrket sitt i alle diskusjoner. Det er "lov" å slenge dritt om lærere som yrkesgruppe i alle settinger -og i alle medier. De sutrer. De har knapt nok bestått skolen selv. De kan ingenting. De er late. De har bare ferie, og vil likevel ha bedre lønn. Alle har skrekkhistorier om de inkompetente lærerene de hadde selv, og regner med at alle dagens lærere, med noen ytterst få hederlige unntak, er mer eller mindre idioter. Det er faktisk slitsomt. Det som er mest slitsomt med det, er at man ikke behandles som voksen, profesjonell yrkesutøver som lærer. Du taes på en måte ikke på alvor. Ingen prøver å belære en elektriker om hvordan han skal utøve yrket sitt, men svært mange mener at de vet mye bedre hvordan de skal være en god lærer enn det lærerne gjør.

Når det gjelder ferier, så stemmer det at vi bare har 4 uker og 1 dag. Resten er avspasering. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? I tillegg er det som Hyacint nevnte slik at lærerne ikke har like mye ferie som elevene. På de skolene jeg har vært, har lærerne jobbet 2 dager etter at elevene har gått ut i ferie, og begynt en uke tidligere enn dem etter ferien.

Nå blir jeg vel kalt en virkelig stor-sutrer her, men det får heller stå sin prøve.

Jeg synes ikke du sutrer, du klarte faktisk å sette ting veldig i perspektiv på hva læreryrket faktisk dreier seg om. Og nei, jeg er ikke lærer. Men jeg har stor respekt for jobben dere gjør. Ære være. Jeg kunne aldri i livet jobbet som lærer uansett hvor mye ferie og avspasering jeg hadde fått.

Gammel 02-08-10, 20:52   #74
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For meg kan skoleåret gjerne utvides ved at juleferien kortes ned og at høstferien forsvinner + at dagene i påskeuka blir tatt, men sommerferien synes jeg er vanskelig siden det er veldig godt å ha mulighet til å få en ferie sammen som familie. Dette er vanskelig for mange resten av året.

Mitt inntrykk (som jo selvfølgelig er veldig personlig og muligens ikke representativt) er at flere og flere tar ferie utenom sommerferien og tar ut barna fra skolen. Og dette igjen skyldes at flere reiser til mer "eksotiske" plasser, flere ønsker å besøke familie i utlandet (spesielt de som har kommet hit fra andre plasser, eksempelvis Pakistan), flere ønsker å reise charter utenom sesong. Kort sagt jeg har inntrykk av at folk ferierer mer i hele året, og heller tar ut ungene av skolen. Men jeg må jo presisere at dette kan være helt på jordet, det er bare mitt inntrykk.

Gammel 02-08-10, 21:24   #75
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det man trenger, i stedet for kortre ferie, mener jeg er et skikkelig opplegg for SFO/sommerskole, slik at det fantes reelle aktivitetsmuligheter for de barna som trengte det.

Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:41   #76
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det må komme ett skikkelig sommertilbud.
Der jeg jobbet fikk vi tildelt 3 uker ferie.
Tidlig og sent perioden ga oss en av ukene utenom skolens ferie, skikkelig gøy.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:29   #77
him
Leser

him sin avatar

Standard

Når det er 8 uker å velge mellom kan man fordele "skolebarnforeldrene" utover slik at de kan ta fri 2-4 uker i strekk sammen uten at det går veldig ut over de andre på arbeidsplassen.

Jeg mente at det burde være mulig å ha samme opplegg på skolen som på en arbeidsplass, at barna hadde lovfestet ferie, men ikke fastbestemt tidspunkt. Men klart dette stiller andre krav til undervisningen.

Gammel 02-08-10, 23:01   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det stiller nok en del krav til undervisningen og jeg tror det er vanskelig gjennomførbart på en del små skoler i alle fall.

Jeg vet om i alle fall én skole i Trondheim (Det er sikkert flere.), som praktiserer fleksitid for elevene. Der kan man for eksempel ta ut høst- og vinterferien på et valgfritt tidspunkt i løpet av en treukersperiode. Det er et prøveprosjekt, og jeg er usikker på hvor lenge det skal gå og om det skal følges opp av flere skoler etterpå.

Gammel 02-08-10, 23:02   #79
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme.

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.

Gammel 02-08-10, 23:04   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.

Vi har åpen SFO hele sommeren, og det koster det samme om sommeren som resten av året (hvis man har full plass).

Jeg begynner å innse at Trondheim kommune har et veldig bra tilbud på barnehage og SFO. (Full barnehagedekning, søskenmoderasjon mellom kommunale og private barnehager, samt SFO og SFO som er åpen hele året.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.