|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kortere skoleferie
Så du snakker ikke om dine barn, men argumenterer med dine arbeidstider?
![]() |
#62 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kortere skoleferieSFO-tilbudet på vår skole er så bra om sommeren, at Frøkna er lei seg for at hun bare fikk være med på to uker i fjor og ingen i år. Derfor synes jeg det er aldeles uproblematisk med ungenes lange ferie og har heller ikke dårlig samvittighet hvis de neste år må tilbringe fire uker der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Yes, we can!!
|
Selvsagt vil lengre skoleår (flere timer) bety flere lærere. Det er vel ingen som sier at man skal ordne kortere ferier ved å la lærerne jobbe mer enn i dag?
![]() |
#64 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kortere skoleferieÅ være elev er hardt arbeid, og om man ser helt bort ifra læreres behov og foreldres behov, så er jeg helt overbevist om at det er av stor viktighet for elevers motivasjon gjennom 13 års skolegang at de får et ordentlig avbrekk hver sommer.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 02-08-10 kl 15:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener at mine barn ikke blir sittende alene i 4-5uker, |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Fola Blakken
|
Jeg liker yrket mitt, men jeg kommer ikke til å være lærer mer hvis feriene blir vesentlig kortere. Definitivt ikke.
![]() |
![]() |
#68 |
flisespikker
|
Jeg håper du ikke tolket meg som at jeg mener at jeg synes all slik påpekning er sutring? For det mener jeg jo ikke. Jeg kjenner en god del lærere, og opplever i grunnen ingen av dem som sutrete, selv om det hender at de sukker eller beklager seg over vanskelige arbeidsforhold. Jeg oppfatter dem jevnt over som engasjerte i jobben sin og opptatt av å gjøre en god jobb (og berettiget frustrert over ting som gjør det vanskelig for dem å gjøre en god jobb). Og alle jeg kjenner klager over jobbrelaterte frustrasjoner innimellom, uten at jeg vil karakterisere det som sutring.
![]() |
#69 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kortere skoleferieNei, kjære Skilpadda, jeg tolket deg ikke sånn. Siteringen min var i hovedsak pga det du skrev om lengde på ferie og kall og sånn, og så ble jeg revet med.
![]() |
![]() |
#70 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferieSignerer nolo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Leser
|
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg er veldig nysgjerrig på de som ikke vil ha utvidet skoleår, spesielt fordi jeg i tidligere debatter på FP har syntes det var en sterk overvekt av folk som vil ha utvidet skoledag. Jeg vil tro jeg er blitt offer for den typiske, det er forskjellige folk i forskjellige tråder, så det som kan virke som en unison enighet ikke er det. (Noe er snart skolen nødt til å gjøre, de greier ikke å presse inn alt som man mener skal inn i skolen i timene. Fysisk aktivitet er jo typisk noe som det i ... fjor sommer(?) var argumenter for å få mer av inn i skolen. Men norsk og mattelærere i harnisk.)
![]() |
#72 |
Leser
|
Tror du det ville ha blitt mer eller mindre attraktivt å være lærer hvis belastningen hadde vært flatere? Det vil si mindre overtid i skoleåret og mindre avspasering om sommeren?
![]() |
#73 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Jeg synes ikke du sutrer, du klarte faktisk å sette ting veldig i perspektiv på hva læreryrket faktisk dreier seg om. Og nei, jeg er ikke lærer. Men jeg har stor respekt for jobben dere gjør. Ære være. Jeg kunne aldri i livet jobbet som lærer uansett hvor mye ferie og avspasering jeg hadde fått.
![]() |
#74 |
Leser
|
Mitt inntrykk (som jo selvfølgelig er veldig personlig og muligens ikke representativt) er at flere og flere tar ferie utenom sommerferien og tar ut barna fra skolen. Og dette igjen skyldes at flere reiser til mer "eksotiske" plasser, flere ønsker å besøke familie i utlandet (spesielt de som har kommet hit fra andre plasser, eksempelvis Pakistan), flere ønsker å reise charter utenom sesong. Kort sagt jeg har inntrykk av at folk ferierer mer i hele året, og heller tar ut ungene av skolen. Men jeg må jo presisere at dette kan være helt på jordet, det er bare mitt inntrykk.
![]() |
#75 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det mener jeg også!Et skikkelig tilbud til de minste, det er det vi trenger. Ferie er flott, men vi kan enn så lenge ikke dra fra 5 åringen en hel dag alene hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Leser
|
Jeg mente at det burde være mulig å ha samme opplegg på skolen som på en arbeidsplass, at barna hadde lovfestet ferie, men ikke fastbestemt tidspunkt. Men klart dette stiller andre krav til undervisningen.
![]() |
#78 |
Bedreviter
|
Jeg vet om i alle fall én skole i Trondheim (Det er sikkert flere.), som praktiserer fleksitid for elevene. Der kan man for eksempel ta ut høst- og vinterferien på et valgfritt tidspunkt i løpet av en treukersperiode. Det er et prøveprosjekt, og jeg er usikker på hvor lenge det skal gå og om det skal følges opp av flere skoler etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Nå snakker vi skoleferie og det er vel ingen 5-åringer som går på skolen? Problemet melder seg jo mellom første og andre klasse og da er vel ungene helst 6-7 år. Hos oss har vi sommer-SFO hele sommeren. Det koster skjorta, men er et veldig greit tilbud som ungen storkoste seg på (når han aksepterte at kompisene ikke var der...) Jeg mener at sommer-SFO burde være et selvsagt tilbud på alle skoler som tilbyr ordinær SFO.
![]() |
#80 |
Bedreviter
|
Vi har åpen SFO hele sommeren, og det koster det samme om sommeren som resten av året (hvis man har full plass). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|