Sv: Kortere skoleferie
Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.
Når du sier at barn MÅ sitte alene i flere uker synes jeg ikke du bør argumentere med at foreldre ikke kan dele opp ferien fordi det ikke er noe koselig.
De aller fleste arbeidstagere har 5 uker ferie i løpet av et år. Hvis både mor og far bruker 4 uker om sommeren hvorav 2 uker overlapper (for litt kos må det jo være), så har man dekket 6 av de 8 ukene barna har skoleferie. Det vil si at det er igjen 2 uker som en 10-åring må være alene på dagtid. De aller fleste steder i landet er det i tillegg tilbud om ulike sommerskoler som fotball, teater, golf, riding etc. Hvis man synes det er trist at barnet er alene i 2 uker kan man melde dem på noe slikt. Da står man igjen med 5 dager barnet må være alene. Og fremdeles har mor og far igjen 2 ferieuker (samlet) til påske og jul.
De fleste ti-åringer jeg kjenner synes noen timer alene eller alene med venner er ren bonus.
Nå snakker ikke jeg om at mine barn må sitte alene i flere uker(da tar jeg heller ut ferie uten lønn, avspassering eller overlapping med far),
men det finnes barn som må...
Uansett synes jeg 2 uker også er lenge for en 10-åring.
|