Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 11:51   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men er det riktig at større barn har behov for mer ferie en små barn? Jeg synes den ofte travle hverdagen til de små også tilsier at de har godt av en forholdsvis lang ferie på sommeren. Det er jo fryktelig slitsomt med barn som kjeder seg men hjelpes så godt de har av det også tenker jeg.

Personlig tror jeg det er sunt å ha så lang ferie at man blir lei og begynner å glede seg til skolestart. Gleden ved å begynne på skolen hver høst, er noe av det jeg husker tilbake på med glede fra min egen skoletid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 11:59   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det er slike utsagn som gjør at "dere" virker sutrete. Ja, de fleste har tatt poenget om at lærere jobber mye utover vanlig arbeidstid i skoleåret. Derfor avspaserer dere i feriene. Dette er allikevel utregnet ut fra hva man kan forvente (?) at en lærer jobber.
.

Jeg har inntrykk av at de fleste lærere trekker sutre- kortet når andre sutrer over hvor lang ferie man har. Hvis jeg hadde fått 5 kr for hver gang noen sutrer til meg over hvor lang ferie jeg har (og samtidig presiserer hvor vondt de har det i sin egen jobb) kunne jeg sikkert tatt et års permisjon uten lønn, eller noe slikt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 11:59   #43
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har inntrykk av at de fleste lærere trekker sutre- kortet når andre sutrer over hvor lang ferie man har. Hvis jeg hadde fått 5 kr for hver gang noen sutrer til meg over hvor lang ferie jeg har (og samtidig presiserer hvor vondt de har det i sin egen jobb) kunne jeg sikkert tatt et års permisjon uten lønn, eller noe slikt.

Og så er jeg enig i det Teofelia skriver over her.

Gammel 02-08-10, 12:00   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hm, hvorfor quotet jeg meg selv?

Gammel 02-08-10, 12:11   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg driter i det.

Den var litt unødvendig. Beklager. Når det er sagt, så heter det jo i spesialpedagogikken at bak enhver uhensiktsmessig atferd ligger det et udekket behov. Jeg har vel antakelig et udekket behov, da.

Jeg er fremdeles trøtt og sliten og er overhodet ikke klar for å gå tilbake til jobb om en uke.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:11   #46
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er kun i juli mnd Aktivitetsskolen har stengt så strengt tatt så er det jo litt over 4 uker man står uten noe som helst tilbud til barna. Og jeg synes det er fint barn uansett får 4 uker sammenhengende ferie så langt det er mulig å gjennomføre for forelder/foreldere.

Dette er jo et tilbud for barn fra 5/6- 9/10 år, hva med de som ikke lenger kan gå på sfo?
Gruer meg til den dagen hvor de er for store for sfo, synes 4-5 uker er
lenge å være alene hjemme for en 9-10-åring

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:21   #47
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man måtte selvsagt ha revurdert veldig mye i forhold til dagens ordning, om man skulle kuttet ned dagens ferieordning. For eksempel måtte hver lærer kanskje hatt færre undervisningstimer pr. uke, og på den måten unngått å opparbeide seg alle disse avspaseringstimene som skal avspaseres i påsken, til jul og om sommeren.

Vi måtte først og fremst hatt færre elever. For det er oppfølgingen av hver enkelt som tar tid, ikke undervisningstimene i seg selv.

Jeg kunne ha sett for meg en ordning med mer fleksibel skole, færre i hver klasse og mye mer tid til individuell oppfølging. Kanskje noe ala Montesorri, hvor hver elev jobber i sitt tempo, og de kunne på en måte ha "krysset av" temaene de var ferdige med i læreplanen. Da hadde det ikke vært umulig å ha fleksibelt ferieuttak heller, for elevene hadde tatt opp igjen sin egen tråd, de trengte ikke å ta igjen de andre.

Men det er jo fullstendig utopisk. Det ville kostet noe helt vanvittig med penger, og veldig mange ville satt seg sterkt imot en så stor reform.

Jeg tror ikke ungene har godt av så mye ferie og fridager. Det blir et altfor stort sjokk når de kommer ut i arbeidslivet. Det ble nevnt et sted her at inderne har nesten 240 skoledager i året. Det er en grunn til at så mange arbeidsoppgaver settes bort til India.

Gammel 02-08-10, 12:25   #48
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror ikke ungene har godt av så mye ferie og fridager. Det blir et altfor stort sjokk når de kommer ut i arbeidslivet.

De kan jo bare bli lærere.

Sitat:

Det er en grunn til at så mange arbeidsoppgaver settes bort til India.

Tøyser du? Grunnen til at ting settes bort til India er ikke fordi de er flinkere eller jobber dobbelt så fort, men fordi de er villige til å gjøre en jobb for en tiendedel av det en norsk arbeider er. (De er flinke også altså, men det er ikke det som er grunnen. Det er ikke som om det ikke medfører temmelig mye plunder og vas å sette bort jobben til noen som ikke snakker språket ditt, jobber på andre siden av jorden og er på jobb når du sover.)

Gammel 02-08-10, 12:28   #49
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tviler på at min tenåring (og mange av de andre jeg omgås) hadde gjort det bedre på skolen om de hadde kortere sommerferie. Slik det er nå er de aller fleste tenåringer klar til ny dyst når midten av august kommer nettopp fordi de har hatt en lang ferie hvor de har fått muligheten til å hente seg inn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:28   #50
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

De har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser. Men det er kanskje ikke så veldig mange ingeniører som må stå i kø for å få jobb i Norge.

Gammel 02-08-10, 12:28   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten synes jeg ikke det er noe verre å si "hvis jeg får kortere ferie, er det mulig jeg kommer til å slutte" enn å si "hvis lønnen min kuttes med X tusen kroner, er det mulig jeg kommer til å slutte". Det må da virkelig være like akseptabelt for lærere som for andre å si høyt at det ikke bare er "kallet" og den viktige jobben de gjør som driver dem. Det krever vi da ikke av noen andre?

Når det er sagt, så er det mange lærere som sutrer i slike diskusjoner som dette. Det er delvis forståelig, for all del, for det må jo være irriterende og kjedelig med all pepper de tidvis får, men det er like fullt sutring. Det er mange andre som også har suboptimale arbeidsforhold på ulike måter, og en "se hvem som har det verst"-diskusjon kommer det sjelden noe nyttig ut av.

Gammel 02-08-10, 12:32   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

De har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser.

Selvsagt er de dyktige, men jeg kjenner ikke ett firma som ikke heller ville fått joben gjort i hjemlandet hvis det hadde kostet det samme.

Gammel 02-08-10, 12:37   #53
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at skolen som helhet, ville ha tjent på å få flere undervisningdager og at lærerene fikk mer varierende ferie. (Med varierende mener jeg her at de hadde større mulighet til å selv bestemme ferien som andre folk gjør.)

Jeg kunne ha tenkt meg en skole hvor basisfagene (matte, norsk) lå i basisåret. Og prosjekter (med RLE, geografi, samfunnsfag, biologi, kanskje det heter o-fag enda? ) ble kjørt i mindre grupper utenfor basisåret (mao det som er ferie i dag). Muligens "sommerkurs" i basisfag for enkeltelever?

Jeg tror faktisk at noe slikt er i ferd med å tvinge seg frem. Med den økende globaliseringen, innvandringen, skilsmissetallet, dine-mine og våre barn så tror jeg veldig mange ønsker seg en mer fleksibel ferie. Men jeg vet selvfølgelig ikke.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For meg henger det ikke på greip at lengre dager og mindre ferie automatisk gir mer læring. I USA har de i gjennomsnitt 180 dagers skole i året, Australia 200, 195 i England, 190 i Finland, 198 i Sverige og 236 i India, så som du ser er det ikke de helt store forskjellene.

Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.

Gammel 02-08-10, 12:49   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Dette er jo et tilbud for barn fra 5/6- 9/10 år, hva med de som ikke lenger kan gå på sfo?
Gruer meg til den dagen hvor de er for store for sfo, synes 4-5 uker er
lenge å være alene hjemme for en 9-10-åring

Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.

Jeg tror ikke ungene har godt av så mye ferie og fridager. Det blir et altfor stort sjokk når de kommer ut i arbeidslivet. Det ble nevnt et sted her at inderne har nesten 240 skoledager i året. Det er en grunn til at så mange arbeidsoppgaver settes bort til India.

Dette var ironisk ment, ikek sant? Ellers:

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.

Nei, dette var det jeg fant med kjapp googling. Det betyr for eksemel ikke at inderne nødvendigvis har fler timer enn norske (Sånn til deg, Gajamor), det kan hende de har kortere dager.

Pensum varierer nok veldig fra land til land, i tillegg til hvordan de måler suksess og at krav og kriterier er oppfyllt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:13   #55
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vil tro at skolen som helhet, ville ha tjent på å få flere undervisningdager og at lærerene fikk mer varierende ferie. (Med varierende mener jeg her at de hadde større mulighet til å selv bestemme ferien som andre folk gjør.)

En avsporing, men kanskje ikke. Jeg jobber også i det offentlige. Sykepleier. Jeg kan ikke velge min ferie, som andre folk gjør. Jeg blir pålagt ferie i helt bestemte uker. Jeg har litt frihet, for jeg kan velge om jeg vil ta tre eller fire uker. Utover det har jeg ingen mulighet til å bestemme noe som helst. Jeg får mine uker. Enten tidlig i barnes sommerferie, eller sent. I tillegg kan jeg bare glemme å forsøke meg på å få fri jul- og nyttår. Dette på tross av at jeg kanskje hadde noen feriedager igjen.

Dette kan bli en lang diskusjon med mange avsporinger. Alle føler for å snakke sin egen sak.

Gammel 02-08-10, 13:31   #56
Guttemammis

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.

Det er ikke alle jobber hvor det passer seg å ha med to (eller flere) barn,
nå jobber både besteforeldre, tanter og onkler hos oss og i tillegg har
besteforeldrene mange barnebarn, så hvis det ikke skal forskjellsbehandles så blir det ikke mye ferie på de nei
I tillegg er det jo høst-, jule- og vinterferie

Det er faktisk noen barn som sitte alene i flere uker, hvis ikke mor og far
deler opp feriene og tar ferie hver for seg, og det er jo ikke særlig koselig.

Gammel 02-08-10, 13:42   #57
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Det er ikke alle jobber hvor det passer seg å ha med to (eller flere) barn,
nå jobber både besteforeldre, tanter og onkler hos oss og i tillegg har
besteforeldrene mange barnebarn, så hvis det ikke skal forskjellsbehandles så blir det ikke mye ferie på de nei
I tillegg er det jo høst-, jule- og vinterferie

Det er faktisk noen barn som sitte alene i flere uker, hvis ikke mor og far
deler opp feriene og tar ferie hver for seg, og det er jo ikke særlig koselig.

Når du sier at barn MÅ sitte alene i flere uker synes jeg ikke du bør argumentere med at foreldre ikke kan dele opp ferien fordi det ikke er noe koselig.

De aller fleste arbeidstagere har 5 uker ferie i løpet av et år. Hvis både mor og far bruker 4 uker om sommeren hvorav 2 uker overlapper (for litt kos må det jo være), så har man dekket 6 av de 8 ukene barna har skoleferie. Det vil si at det er igjen 2 uker som en 10-åring må være alene på dagtid. De aller fleste steder i landet er det i tillegg tilbud om ulike sommerskoler som fotball, teater, golf, riding etc. Hvis man synes det er trist at barnet er alene i 2 uker kan man melde dem på noe slikt. Da står man igjen med 5 dager barnet må være alene. Og fremdeles har mor og far igjen 2 ferieuker (samlet) til påske og jul.

De fleste ti-åringer jeg kjenner synes noen timer alene eller alene med venner er ren bonus.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:44   #58
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

En avsporing, men kanskje ikke. Jeg jobber også i det offentlige. Sykepleier. Jeg kan ikke velge min ferie, som andre folk gjør. Jeg blir pålagt ferie i helt bestemte uker. Jeg har litt frihet, for jeg kan velge om jeg vil ta tre eller fire uker. Utover det har jeg ingen mulighet til å bestemme noe som helst. Jeg får mine uker. Enten tidlig i barnes sommerferie, eller sent. I tillegg kan jeg bare glemme å forsøke meg på å få fri jul- og nyttår. Dette på tross av at jeg kanskje hadde noen feriedager igjen.

Dette kan bli en lang diskusjon med mange avsporinger. Alle føler for å snakke sin egen sak.

Bortsett fra at jeg er hjelpepleier kan skrive under på denne. Jeg jobber også i det offentlige. Vi får ikke ta ferie i perioder med helligdagsturnus feks jul, nyttår, påske. Vi har også begrensing på hvor mange helger vi kan ha ferie. Maks en helg i året. Avspaeringstimer skal tas når det passer arbeidsgiver. Selv om vi har får lov å ta en hel dag med avspassering så må vi stå til disposisjon for arbeidsgiver. Det betyr at en dag vi skal avspasere kan de ringe klokka 8 og si at vi må jobbe likevel. Avspasering blir da en ren vits. Man kan ikke ta en avspaseringsdag og reise bort eller planlegge noe. For man risikerer å måtte dra på jobb uansett.

Gammel 02-08-10, 13:45   #59
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns synd på de barna som ikke har noe annet alternativ enn å være mutt, plutt alene flere uker av sommerferien. Jeg er veldig takknemlig for at vi har alternativer som fungerer og ikke trenger å benytte SFO i feriene.

Ellers syns jeg barna har veldig godt av at sommerferien er lang og helst uten opplagte aktiviteter i alle ukene. Unger i dag har ikke vondt av å kjede seg og slenge litt rundt og finne på noe å gjøre selv. Virkelig ikke.

Og det med at overgangen til arbeidslivet blir så hard? Var det ironisk? Det må ha vært ironisk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 13:50   #60
Guttemammis

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Når du sier at barn MÅ sitte alene i flere uker synes jeg ikke du bør argumentere med at foreldre ikke kan dele opp ferien fordi det ikke er noe koselig.

De aller fleste arbeidstagere har 5 uker ferie i løpet av et år. Hvis både mor og far bruker 4 uker om sommeren hvorav 2 uker overlapper (for litt kos må det jo være), så har man dekket 6 av de 8 ukene barna har skoleferie. Det vil si at det er igjen 2 uker som en 10-åring må være alene på dagtid. De aller fleste steder i landet er det i tillegg tilbud om ulike sommerskoler som fotball, teater, golf, riding etc. Hvis man synes det er trist at barnet er alene i 2 uker kan man melde dem på noe slikt. Da står man igjen med 5 dager barnet må være alene. Og fremdeles har mor og far igjen 2 ferieuker (samlet) til påske og jul.

De fleste ti-åringer jeg kjenner synes noen timer alene eller alene med venner er ren bonus.

Nå snakker ikke jeg om at mine barn må sitte alene i flere uker(da tar jeg heller ut ferie uten lønn, avspassering eller overlapping med far),
men det finnes barn som ...

Uansett synes jeg 2 uker også er lenge for en 10-åring.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.