|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kortere skoleferie
Personlig tror jeg det er sunt å ha så lang ferie at man blir lei og begynner å glede seg til skolestart. Gleden ved å begynne på skolen hver høst, er noe av det jeg husker tilbake på med glede fra min egen skoletid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har inntrykk av at de fleste lærere trekker sutre- kortet når andre sutrer over hvor lang ferie man har. Hvis jeg hadde fått 5 kr for hver gang noen sutrer til meg over hvor lang ferie jeg har (og samtidig presiserer hvor vondt de har det i sin egen jobb) kunne jeg sikkert tatt et års permisjon uten lønn, eller noe slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Halloen!
Og så er jeg enig i det Teofelia skriver over her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Halloen!
![]() Sv: Kortere skoleferieHm, hvorfor quotet jeg meg selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Den var litt unødvendig. Beklager. Når det er sagt, så heter det jo i spesialpedagogikken at bak enhver uhensiktsmessig atferd ligger det et udekket behov. Jeg har vel antakelig et udekket behov, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jo et tilbud for barn fra 5/6- 9/10 år, hva med de som ikke lenger kan gå på sfo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Travelt opptatt
|
Vi måtte først og fremst hatt færre elever. For det er oppfølgingen av hver enkelt som tar tid, ikke undervisningstimene i seg selv.
![]() |
#48 |
Bedreviter
|
De kan jo bare bli lærere.
Tøyser du? Grunnen til at ting settes bort til India er ikke fordi de er flinkere eller jobber dobbelt så fort, men fordi de er villige til å gjøre en jobb for en tiendedel av det en norsk arbeider er. (De er flinke også altså, men det er ikke det som er grunnen. Det er ikke som om det ikke medfører temmelig mye plunder og vas å sette bort jobben til noen som ikke snakker språket ditt, jobber på andre siden av jorden og er på jobb når du sover.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg tviler på at min tenåring (og mange av de andre jeg omgås) hadde gjort det bedre på skolen om de hadde kortere sommerferie. Slik det er nå er de aller fleste tenåringer klar til ny dyst når midten av august kommer nettopp fordi de har hatt en lang ferie hvor de har fått muligheten til å hente seg inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Kortere skoleferieDe har også rykte for å jobbe hardt og effektivt, og være faglig dyktige. En indisk ingeniør som flytter til utlandet havner ikke akkurat bakerst i køen når det gjelder ansettelser. Men det er kanskje ikke så veldig mange ingeniører som må stå i kø for å få jobb i Norge.
![]() |
#51 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kortere skoleferieForresten synes jeg ikke det er noe verre å si "hvis jeg får kortere ferie, er det mulig jeg kommer til å slutte" enn å si "hvis lønnen min kuttes med X tusen kroner, er det mulig jeg kommer til å slutte". Det må da virkelig være like akseptabelt for lærere som for andre å si høyt at det ikke bare er "kallet" og den viktige jobben de gjør som driver dem. Det krever vi da ikke av noen andre?
![]() |
#52 |
Bedreviter
|
Selvsagt er de dyktige, men jeg kjenner ikke ett firma som ikke heller ville fått joben gjort i hjemlandet hvis det hadde kostet det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Leser
|
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg vil tro at skolen som helhet, ville ha tjent på å få flere undervisningdager og at lærerene fikk mer varierende ferie. (Med varierende mener jeg her at de hadde større mulighet til å selv bestemme ferien som andre folk gjør.)
Vet du hvor mange timer de har? Og hvilket pensum de har? Dette har vel vært oppe til diskusjon tidligere, men jeg husker det ikke nå. Men jeg lurer på om norsk skole har mye "utenom" basisfagene.
![]() |
#54 |
Glamorøs
|
Da får man gjøre som det ble gjort da vi var små, vi var med på jobb og var en uke her og der på landet hos besteforeldre, tanter og andre slektninger. De må jo ikke sitte mutters alene hjemme i 4-5 uker.
Dette var ironisk ment, ikek sant? Ellers:
Nei, dette var det jeg fant med kjapp googling. Det betyr for eksemel ikke at inderne nødvendigvis har fler timer enn norske (Sånn til deg, Gajamor), det kan hende de har kortere dager.
![]() |
#55 |
Den som gir seg...
En avsporing, men kanskje ikke. Jeg jobber også i det offentlige. Sykepleier. Jeg kan ikke velge min ferie, som andre folk gjør. Jeg blir pålagt ferie i helt bestemte uker. Jeg har litt frihet, for jeg kan velge om jeg vil ta tre eller fire uker. Utover det har jeg ingen mulighet til å bestemme noe som helst. Jeg får mine uker. Enten tidlig i barnes sommerferie, eller sent. I tillegg kan jeg bare glemme å forsøke meg på å få fri jul- og nyttår. Dette på tross av at jeg kanskje hadde noen feriedager igjen.
![]() |
#56 |
Det er ikke alle jobber hvor det passer seg å ha med to (eller flere) barn, |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
kan tilsettes alkohol
|
Når du sier at barn MÅ sitte alene i flere uker synes jeg ikke du bør argumentere med at foreldre ikke kan dele opp ferien fordi det ikke er noe koselig.
![]() |
#58 |
superbruker
|
Bortsett fra at jeg er hjelpepleier kan skrive under på denne. Jeg jobber også i det offentlige. Vi får ikke ta ferie i perioder med helligdagsturnus feks jul, nyttår, påske. Vi har også begrensing på hvor mange helger vi kan ha ferie. Maks en helg i året. Avspaeringstimer skal tas når det passer arbeidsgiver. Selv om vi har får lov å ta en hel dag med avspassering så må vi stå til disposisjon for arbeidsgiver. Det betyr at en dag vi skal avspasere kan de ringe klokka 8 og si at vi må jobbe likevel. Avspasering blir da en ren vits. Man kan ikke ta en avspaseringsdag og reise bort eller planlegge noe. For man risikerer å måtte dra på jobb uansett.
![]() |
#59 |
Borte
|
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg syns synd på de barna som ikke har noe annet alternativ enn å være mutt, plutt alene flere uker av sommerferien. Jeg er veldig takknemlig for at vi har alternativer som fungerer og ikke trenger å benytte SFO i feriene.
![]() |
#60 |
Nå snakker ikke jeg om at mine barn må sitte alene i flere uker(da tar jeg heller ut ferie uten lønn, avspassering eller overlapping med far), |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|