Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Jeg synes man ødelegger diskusjonen når man sammenligner omskjæring med å ta hull i ørene. Det må da finnes noen nyanser.
Det er ikke en sammenligning, men det er en veldig enkel måte å regulere hva foreldre kan/ikke kan gjøre. Det er (etter min mening) ikke noe poeng i å forby folk å ta hull i ørene på barn, poenget er bare at det gir en veldig "lett" (lett i betydningen at den blir entydig) lovgivning, fordi at inngrep som per definisjon ikke er medisinsk berettiget, ikke er lovlig.
Jeg må jo også si at jeg er uenig med BM når han sier at det å fjerne forhuden er en amputasjon. Jeg ville ha brukt ordet amputering om å fjerne lemmer (tær, hender etc). Jeg ville ikke sagt at noen amputerte øreflippen heller hvis den ble skåret av.
Og det er jo nettopp på grunn av slike diskusjoner: Hva innebærer egentlig mannlig omskjæring? Hvor plagsomt er det? Er det egentlig ille nok til å forbyes? At jeg tenker at en lovgivning som sier at ingen ikke-medisinske inngrep eller dekorering er lovlig på barn. Da slipper man hele den debatten.
Sist redigert av him : 07-08-10 kl 21:09.
Årsak: La til komma etter berettiget
|