Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leger vil forby omskjæring av gutter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-10, 11:28   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er ikke enig i det, og mener at min motstand mot dette er rent rasjonell. (Hvis man ikke hevder at å argumentere rasjonelt er en kulturell ting da). Argumentene for rutinemessig omskjæring av barn er derimot kulturelle så lenge det ikke fins noen rasjonelle argumenter for å gjøre dette (jeg anser ikke kosmetiske eller seksuelle preferanser som rasjonelle når man gjør dette på barn).

Rutinemessig omskjæring av guttebarn har ingen helsemessige fordeler, men det her alltid en risiko for komplikasjoner. Påstandene om at dette begrenser sjansen for AIDS-smitte i det sørlige Afrika er ikke relevante selv om det skulle være riktig. (Jeg tror ikke det er riktig, og tror at metodene som er brukt i forskningen ikke holder mål.) Blant annet fordi:
- Omskjæring har naturligvis ikke betydning for om guttebarn får AIDS; det er bare seksuelt aktive menn det evt. kan ha betydning for.
- Vi bor ikke i det sørlige Afrika, og man har ikke funnet lignende resultater i USA.

Som du ser av rettelsen min, mente jeg "hankjønn", ikke primært barn.

Og ja, jeg er klar over at det er i forbindelse med sex det er snakk om, og jeg regner med at det er av samme grunn som at undersøkelser viser at kvinner som er gift med omskårne menn har mindre sjans for å få underlivskreft - at det har med hygiene å gjøre. Tilgangen på rent vann, bad og mulighetene for daglig dusjing og vasking er vanskeligere i mange afrikanske land enn i USA.

For å presisere, jeg er ikke for omskjæring av gutter, jeg syns bare debatten ofte blir aller mest følelsesladet, og da blir det urimelig å påstå at motstanderens følelser er mindre verdt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.