Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-10, 12:00   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ja, ja. Da har jeg vel flaks som jobber full tid, da.

Det var forøvrig en debatt her inne for ikke lenge siden der det kom ganske tydelig frem at det å levere barna når barnehagen åpner, og hente de når den stenger ikke er ideellt. Jeg lurer litt på hvordan korte dager i barnehagen er forenelig med å jobbe 100%

Det er ikke et problem i det hele tatt hvis man ikke har veldig rigide arbeidstider eller er alene om henting og levering. Mannen leverer minstejenta i barnehagen mellom kl 8:30 og 9, og jeg henter henne mellom kl 16-16:15. I barnehagen vår (bedriftsbarnehage) jobber så godt som alle foreldrene full stilling. Likevel er det få barn i barnehagen før åtte og etter fire. Langt de fleste deler på levering og henting og flekser på arbeidstiden.

Skremmern: du har helt rett. Det var ufint å ta diskusjonen til et personlig plan, og det beklager jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 12:06   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke et problem i det hele tatt hvis man ikke har veldig rigide arbeidstider eller er alene om henting og levering. Mannen leverer minstejenta i barnehagen mellom kl 8:30 og 9, og jeg henter henne mellom kl 16-16:15. I barnehagen vår (bedriftsbarnehage) jobber så godt som alle foreldrene full stilling. Likevel er det få barn i barnehagen før åtte og etter fire. Langt de fleste deler på levering og henting og flekser på arbeidstiden.

Skremmern: du har helt rett. Det var ufint å ta diskusjonen til et personlig plan, og det beklager jeg.

Men mange har jo rigide arbeidstider og/eller er alene om henting og levering, i tillegg til at ikke alle har barnehagen 5 minutter unna, eller jobben 10 minutter unna. Det er gode prinsipper som ligger bak argumentene, men det er så mange individuelle forskjeller at jeg syns det blir så usigelig fjollete å sette seg til doms over folk som ikke kan organisere livet sitt som du selv kan.

Gammel 10-08-10, 12:14   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Men mange har jo rigide arbeidstider og/eller er alene om henting og levering, i tillegg til at ikke alle har barnehagen 5 minutter unna, eller jobben 10 minutter unna. Det er gode prinsipper som ligger bak argumentene, men det er så mange individuelle forskjeller at jeg syns det blir så usigelig fjollete å sette seg til doms over folk som ikke kan organisere livet sitt som du selv kan.

Men snille deg, jeg mente aldeles ikke åsette meg til doms over noen som helst. Jeg oppfattet det som spørsmålsstiller var i tvil om det var mulig å kombinere full stilling med korte dager i barnehage, og da var mitt svar at det absolutt ikke trenger å være en sammenheng mellom lange dager og fulltidsarbeidende foreldre. Gitt at man ikke har rigide arbeidstider eller er alene, så kan man ganske lett levere sent og hente tidlig. Har man rigid arbeidstid eller er alene om levering og henting, så blir dagene ofte lengre.

Det lå ingen fordømming i dette. Kun en orientering om at det ikke er en nødvendig sammenheng mellom foreldrenes stillingsprosent og barnas oppholdstid i barnehagen.

Gammel 10-08-10, 12:20   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Men snille deg, jeg mente aldeles ikke åsette meg til doms over noen som helst. Jeg oppfattet det som spørsmålsstiller var i tvil om det var mulig å kombinere full stilling med korte dager i barnehage, og da var mitt svar at det absolutt ikke trenger å være en sammenheng mellom lange dager og fulltidsarbeidende foreldre. Gitt at man ikke har rigide arbeidstider eller er alene, så kan man ganske lett levere sent og hente tidlig. Har man rigid arbeidstid eller er alene om levering og henting, så blir dagene ofte lengre.

Men tror du ikke dette kan oppfattes som fordømmende? Jeg gjør hvertfall det. Jeg vet at mine barn storkoser seg i barnehagen og på SFO, men jeg og den andre mammen som leverer tidlig og henter sent har kjent veldig på det at vi er de eneste som gjør det, og at andre ikke syns det er riktig.

Forøvrig: Dersom jeg vil jobbe fullt må faktisk barna være lange dager i barnehagen. Sambo reiser hele tiden (det er nok feil det også), og de har besteforeldre som jobber lengre dager enn de fleste jeg kjenner. Da blir man veldig sånn "between a rock and a hard place"

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 13:50   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Men tror du ikke dette kan oppfattes som fordømmende? Jeg gjør hvertfall det. Jeg vet at mine barn storkoser seg i barnehagen og på SFO, men jeg og den andre mammen som leverer tidlig og henter sent har kjent veldig på det at vi er de eneste som gjør det, og at andre ikke syns det er riktig.

Forøvrig: Dersom jeg vil jobbe fullt må faktisk barna være lange dager i barnehagen. Sambo reiser hele tiden (det er nok feil det også), og de har besteforeldre som jobber lengre dager enn de fleste jeg kjenner. Da blir man veldig sånn "between a rock and a hard place"

På hvilken måte er det fordømmende å orientere om at mange fulltidsarbeidende er i en slik situasjon at ungene kan ha kortere dager i barnehage enn det foreldrene er på jobb? Jeg presiserer jo nettopp at noen forutsetninger må ligge til grunn.

Herlighet. Det finnes folk som har råd til å ansette au pair og ha ungene virkelig korte dager i barnehagen. Er det fordømmende å si det også? Naboen har en mor som passer ungene deres flere ettermiddager i uka; er hun også fordømmende?

Det får da være måte på lange tær, altså.

Gammel 10-08-10, 13:57   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

På hvilken måte er det fordømmende å orientere om at mange fulltidsarbeidende er i en slik situasjon at ungene kan ha kortere dager i barnehage enn det foreldrene er på jobb? Jeg presiserer jo nettopp at noen forutsetninger må ligge til grunn.

Det var ikke det som var fordømmende. Folk må gjerne ha au pair, barnepike, besteforeldre og fleksitid eller alt på en gang for min del. Men jeg opplever det som fordømmende når noen (ikke du, jeg mener det generellt) ikke kan respektere andres valg, og for eksempel sier stakkars de barna som blir levert først og hentet sist. Gjerne de samme som ikke syns noe om at man jobber deltid.

Men som sagt, jeg vet at mine barn trives i barnehagen og på SFO, selv om de noen gang blir slitne etter lange dager. Og jeg trives med 100% stilling. Og finner jeg noen gang ut at jeg vil jobbe deltid så bryr jeg meg ikke om hva andre måtte mene om den saken, men jeg ser helst at de ikke legger ut om hvordan jeg ødelegger for alle andre.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.