Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

For mange tullestudier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-10, 20:35   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For mange tullestudier

Opprinnelig lagt inn av Elin Ø

Hvis du var på jobb og skulle hjelpe en gammel mann å dusje, hva hadde du foretrukket som forberedelse: En bok om kommunikasjon? Eller å ha med en erfaren pleier de første gangene?

Ja takk, begge deler.

Jeg har noen år bak meg som pleiemedhjelper på et sykehjem. Mange av de ansatte der, som var gamle i gamet, var sure, uvillige til å kommunisere med oss unge uerfarne, og vi fikk stort sett bare kjeft og mas fordi vi ikke gjorde en bra nok jobb - les på den måten de ønsket det skulle være.

Jammen, jammen - hva med å forsøke å hjelpe oss da - fortelle oss hvordan ting skulle være, gå foran som et godt eksempel?

Man kan lære mye fint om man har en god mentor å følge. Som barnevernspedagog og barnehagepedagog har jeg lært mye av erfarne kollegaer. Men - jeg vil likevel si jeg har lært vel så mye når jeg hadde undervisning om kommunikasjon med barn og unge. Når man leser teorien - har det i undervisning - gjør man seg mange refleksjoner og har mange diskusjoner, som man i ytterst skjeldne tilfeller har med den erfarne som skal lære deg faget, der ute i den hektiske virksomhet. Man får prøve seg, man feiler - man analyserer hva man gjorde galt - man blir filmet og får sett på mange ukjente uvaner en har...

På samme linje syns jeg det er vel så viktig at folk som skal bli lærere ikke bare har en rein teoretisk utdannelse, men også et solid pedagogisk grunnlag, som også innebefatter kommunikasjonsteori. Jeg har hatt mang en lærer som virkelig kunne faget sitt, men som var en stokk til å formidle det, for å si det slik.

Leger... Gud hjelpe meg jeg har truffet noen leger de siste årene. Takk og lov unge, forholdsvis nyutdannede leger, som virkelig har vært noen racere på kommunikasjon - hvordan kommunisere med fortivlte, dønn slitne, redde foreldre, som ikke akkurat er like rasjonelle bestandig... Kom ikke å si at kommunikasjon og etikk er tullefag innen medisinstudiet.

Så - jeg er mildt sagt uenig med Elin Ørjasæter, slik jeg oppfattet artikkelen hennes.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.