Sv: For mange tullestudier
Husker da jeg gikk på NTNU at det var et eller annet fakultet som hadde fag for bl.a. "Afrikansk Dans". Var vel en del av Dansevienskap-studiet. ;-) Jeg er nok av dem som ikke helt klarer å se at slike studier gjør så mye fra eller til for samfunnet.... De ter sikkert noen dansere som er uenig, men det handler om prioriteringer. Hva gjør forresten folk som har en Master i dans? Jeg tipper de ikke danser så mye....
Joda, det er en del studier der ute der sannsynligheten for at man blir jobbende med noe relevant egentlig er ganske små. Samtidig synes jeg det virker som hun som skriver kommentaren ikke har satt seg så veldig godt inn i ting. Lærerutdanningen er vel tre år og handler om mye mer enn bare pedagogikk - bl.a. er det en del matte... Samtidig er det en del fag man velger under utdanningen der man kanskje må spørre om man trenger så mange lærere med den spisskompetansen.
Jeg mener også man må slutte å tenke så mye distriktspolitikk når det gjelder en del av høgskolene, som i all basis ender opp med folk som ikke kommer inn noen andre steder eller som ikke vil flytte fra stedet de bor. Effektiviteten i høgskolesystemet virker dårlig på mange områder. Et eksempel er f.eks. Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Bodø som begge har sykepleierutdanning i Mo i Rana. Høgskolen i Nesna har også en del andre fag der - for studenter vil ikke til Nesna.
Man snakker om kvalitetsreformer i høgskolesystemet og lite penger, men tror absolutt det er en del skoler som bør legges ned/slås sammen med andre. så kan man videre også gå inn å se på om studier samfunnet er helt avhengig av skal lide økonomisk pga. en del merkelige studier ellers.
Jeg vet ikke hva "Kommunikasjon og samhandling" går ut på i praksis, men jeg ser for meg at det i forhold til helsefag absolutt kan være et relevant fag hvis det går ut på det jeg forestiller at det gjør.
Og at NHH har kurs i "entreprenørskap og innovasjon" ser jeg også full logikk i....
|