Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol når du er alene med barna

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 21:33   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol når du er alene med barna

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Altså, jeg drikker ikke midt på dagen, så sying og fall og ulykker regner jeg som høyst usannsynlig etter leggetid. Jeg ville ikke blitt flau på egne vegne hvis jeg kommer i taxi lørdag kveld klokken 24, jeg tror leger og sykepleiere vet at enkelte mennesker tar seg et glass i helgen uten at det betyr uansvarlig eller alkoholiker. De hundrelappene det koster i taxi her hadde jeg gladlig tatt på egen regning, såpass får da man koste på hvis man er skyld i selv å ikke være kjørbar. Men altså, jeg skjønner at det skjer mye mer dramatisk i andre familier enn vår. Jeg får nesten følelsen av at man sitter nervøst med colaglasset og venter på at man må avgårde til legevakt med hjertestopp på en vanlig syvåring en sånn alminnelig fredagskveld, helt uten grunn.

Men tre relativt viltre og aktive gutter, har vi hatt vår del av turer på legevakta. Også etter leggetid (mamma jeg bare datt ut av senga jeg )
Feber, over 41, som kom brått, med oppkast på et spedbarn under 3 mnd er også noe vi har opplevd. Da vil jeg at hodet skal fungere. Selv om vi ikke dro på legevakta før dagen etter.

Men jeg skjønner jo at for andre er det glasset med rødvin/øl/rusbrus veldig MYE viktigere enn det er for meg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:37   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, såpass viktig som man kaller det at jeg ikke gidder å ikke ta det for å kose meg dersom jeg anser risikoen for at noe skulle oppstå som svinnende liten. Jeg har også ramset opp en del forutsetninger rundt hvordan vi bor som gjør det lett å nå legevakt og/eller få hjelp.
Det blir litt som at noen mener risikoen for at bensinstasjoner går i lufta støtt og stadig og tar alltid med ungene inn uansett, jeg lar de sitte i bilen mens jeg betaler. RISIKOVURDERING.
Jeg synes lite om insinuasjoner om at alkohol er såå viktig at det går foran alt, jeg har jo vurderingsevne som sagt. Til og med etter et glass. Jeg dropper selvfølgelig glasset hvis barna viser tegn på sykdom eller noe annet som tyder på at jeg bør være kjørbar selv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:50   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det noen som insinuerer det?

Ja, det synes jeg. Det kommer hver eneste gang dette diskuteres omtrent sånn: Jeg skjønner ikke at alkohol er så viktig at det er verdt følelsen jeg skal ha når jeg står der og alt har gått galt.

Det er jo ikke sånn det er. Det å ikke være kjørbar pga et glass vin er ikke verre enn å ikke være kjørbar på grunn av ødelagt bil.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:51   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det noen som insinuerer det?

Vi vurderer risiko ulikt ut i fra våre familiesituasjoner og våre erfaringer. Skal man rasjonalisere i forhold til risko bør man ikke kjøre bil i det hele tatt og helst ikke drikke noe særlig alkohol.

At alkohol er viktigere for enkelte enn for andre må man tåle å høre.
Det betyr ikke at man vurderer andre som alkoholikere av den grunn.
For meg er alkohol såpass viktig at jeg ikke velger avholdstilværelsen, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg det av etiske årsaker.

Det var en sidekommentar til noe Floksa sa og ja, det kunne høres litt sånn ut.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:35   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ja, det synes jeg. Det kommer hver eneste gang dette diskuteres omtrent sånn: Jeg skjønner ikke at alkohol er så viktig at det er verdt følelsen jeg skal ha når jeg står der og alt har gått galt.

Det er jo ikke sånn det er. Det å ikke være kjørbar pga et glass vin er ikke verre enn å ikke være kjørbar på grunn av ødelagt bil.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det var en sidekommentar til noe Floksa sa og ja, det kunne høres litt sånn ut.

Såpass voksen bør man være til eget alkoholbruk at man ikke blir sår/snurt/fornærmet/får ømme tær av at andre ikke vil bruke alkohol på samme måte som en selv, og kategoriserer alkohol som mindre viktig.
Tross alt! Evt ærlig talt!

Gammel 18-08-10, 22:44   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Såpass voksen bør man være til eget alkoholbruk at man ikke blir sår/snurt/fornærmet/får ømme tær av at andre ikke vil bruke alkohol på samme måte som en selv, og kategoriserer alkohol som mindre viktig.
Tross alt! Evt ærlig talt!

Som mindre viktig enn hva?

Enn evnen til å til enhver tid kunne operere en bil eller enn det å bry seg om at ungen din kanskje dør?

Det er den siste der jeg føler henger i lufta. Som jeg mener ikke hører helt hjemme.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 23:09   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Som mindre viktig enn hva?

Enn evnen til å til enhver tid kunne operere en bil eller enn det å bry seg om at ungen din kanskje dør?

Det er den siste der jeg føler henger i lufta. Som jeg mener ikke hører helt hjemme.

Jeg har ikke plassert den i luften der.

For meg er det viktigere å være 100% klar og fungerende i hodet (mulig det er fordi det går så langsom der oppe i utgangspunktet? ) enn å drikke øl. Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg faktisk LIKTE vin/øl/rusbrus

Gammel 18-08-10, 23:14   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke plassert den i luften der.

For meg er det viktigere å være 100% klar og fungerende i hodet (mulig det er fordi det går så langsom der oppe i utgangspunktet? ) enn å drikke øl. Mulig jeg hadde sett annerledes på det om jeg faktisk LIKTE vin/øl/rusbrus

Jeg føler at jeg kan ta et glass vin og fremdeles ha reaksjonsevne som er mer enn god nok til å ivareta ethvert behov barna måtte få - til tross for at reaksjonsevnen i tilfelle en elg løper ut i veien foran bilen vil kunne være fatal.

Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:32   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tre relativt viltre og aktive gutter, har vi hatt vår del av turer på legevakta. Også etter leggetid (mamma jeg bare datt ut av senga jeg )
Feber, over 41, som kom brått, med oppkast på et spedbarn under 3 mnd er også noe vi har opplevd. Da vil jeg at hodet skal fungere. Selv om vi ikke dro på legevakta før dagen etter.

Men jeg skjønner jo at for andre er det glasset med rødvin/øl/rusbrus veldig MYE viktigere enn det er for meg.

Men altså, om man tar ett glass rødvin, det er jo ikke sånn at man har blitt så påvirket at man ikke kan tenke? Jeg drikker meg jo absolutt ikke full om jeg har ansvaret for barn, men om jeg og mannen har drukket et glass rødvin så er det jo ikke sånn at vi plutselig begynner å gjøre feile beslutninger og raver rundt og ikke skjønner noe?

Gammel 18-08-10, 22:38   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men altså, om man tar ett glass rødvin, det er jo ikke sånn at man har blitt så påvirket at man ikke kan tenke? Jeg drikker meg jo absolutt ikke full om jeg har ansvaret for barn, men om jeg og mannen har drukket et glass rødvin så er det jo ikke sånn at vi plutselig begynner å gjøre feile beslutninger og raver rundt og ikke skjønner noe?

Nja....
Jeg mener at om JEG ikke kan kjøre bil, så skal jeg heller ikke ha ansvaret for barn. Det min helt egene mening og utifra den lar JEG vær å drikke når jeg har ansvaret. Hva andre gjør bryr jeg meg altså ikke så mye om

Gammel 18-08-10, 22:48   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansvarlig og .

Jeg har ikke noe problem med at noen synes jeg er uansvarlig som kan finne på å drikke alkohol mens ungene er hjemme, og dermed ikke kan kjøre dem til sykehus om de skulle trenge øyeblikkelig hjelp. Jeg er nok ekstra uansvarlig, siden det knapt er mulig å få tak i en taxi her. På den andre siden kan jeg, helt lovlig, kjøre bil med 0,9 i promille her, om det skulle være nødvendig. Og så mye mer enn det har jeg sjelden i promille, gitt. Eller, det vet jeg jo ikke, jeg har aldri testet promillen min.

Iom at vi gjerne drikker vin sammen når vi begge er hjemme så spiller det egentlig ingen trille om jeg drikker når jeg er alene. Noe jeg kan finne på å gjøre. Et glass vin å nippe til mens jeg ser på tv eller leser en bok er noe jeg synes er fryktelig lite syndig og umoralsk.

Men folk er jo forskjellige, og det er helt greit for meg.

Gammel 18-08-10, 22:46   #12
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tåler visst veldig lite, jeg. Jeg rører ikke alkohol hvis jeg er alene med barna. Rett og slett fordi jeg ikke føler jeg har full kontroll, selv ikke etter bare ett glass. Jeg synes det er helt ok at andre tar andre valg enn meg, klarer ikke å ha så sterke meninger omkring akkurat det.
Kan egentlig ta et glass vin så barna ser det, vi har ikke alkoholforbud hjemme hos oss, men jeg drikker hverken mye eller ofte og Drømmemannen drikker aldri (han er redd for hjernen sin, som arbeidsnarkoman forsker misliker han dessuten sterkt å oppleve at han er tregere dagen derpå). Men det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol sammen med barna så lenge jeg selv føler at jeg ikke har 100% kontroll. Helt ok å være på besøk med barn hos andre som drikker et glass vin, selvsagt.
Jeg er faktisk veldig glad i rødvin, men altså ikke med barna rundt meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.