|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg vet ikke helt hva som er den medisinske risikoen ved å fjerne en nyre vs. å bære frem og føde et barn, men begge deler medfører medisinsk risiko. For surrogati kommer det i tillegg en uforutsigbar følelsesmessig belastning, og, for mange av disse kvinnene, en stor sosial belastning.
|
|
|
#402 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Å gi fra seg en nyre er også en big deal etter hva jeg har skjønt. Det er en grunn til at man ikke rett og slett kjøper nyrer. Eller: Ikke nyrer heller. |
|
|
|
#403 |
|
can-jur
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
|
|
|
|
#404 |
|
Bedreviter
|
Poenget er jo at det å føde et barn, ikke minst i India, på ingen måte er noe man gjør uten stor helserisiko. For ikke snakke om den psykiske belastningen det medfører. |
|
|
|
|
|
#405 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Man klarer seg fint med bare en nyre. Den andre er i grunnen i "reserve". Men det innebærer en viss medisinsk risiko å bare ha en. Akkurat som fertilitetsbehandling, svangerskap og fødsel innebærer en medisinsk risiko. (Jeg vet ikke hvilken som er størst)
|
|
|
#406 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Oppdatering i VG. Damen akter å bli i India med barna. Hun håper at hun da kan få adoptert dem der etterhvert. |
|
|
|
#407 |
|
can-jur
|
Men her er jo også stikkordet kjøper.
|
|
|
|
#408 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#409 |
|
Passiv
|
Å måtte selge sine egne kroppsdeler skal man slippe. Ja. |
|
|
|
#410 |
|
can-jur
|
Om damen er fra India eller USA, om hun er fattig eller rik går det jo ikke ann å skille på. Enten er man for surogatmødre eller så er man imot.
|
|
|
|
#411 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Etter det jeg har lest om surrogati så kreves det en ganske spesiell psyke, en omfattende mental prosess på forhånd og stor grad av refleksjon rundt hva man gjør og hvorfor. Det er nesten nødvendig at man har en sterk "overbevisning" om at man gjør dette av edle hensikter, for å unngå at den følelsesmessige tilknytningen til barnet blir så stor at det å skilles blir umenneskelig hardt.
|
|
|
#412 |
|
can-jur
|
God Løsning
|
|
|
|
#413 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#414 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#415 |
|
etterpåklokest
|
Altså, det er fullt mulig å ha en svart/hvit-holdning til surrogati, dvs. mene at det er galt okkesom, uansett om surrogatmoren gjør det uten å måtte. Du trenger ikke være enig, men det kan menes. |
|
|
|
|
|
#416 |
|
|
Nei, det finnes da sikkert rike, indiske kvinner som har den greia som trengs for å ønske å bære frem barn for andre? Ja, sosial standard mener jeg faktisk bør være et krav. Å være surrogatmor for å kunne forsørge seg er en situasjon som jeg mener bør unngås. |
|
|
|
|
|
#417 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#418 |
|
|
Ja, seff, til prinsippet i seg selv, det jeg mener er at man ikke trenger å være i mot surrogati i seg selv fordi man er i mot utnyttelse av fattige kvinner. For å være tabloid. |
|
|
|
|
|
#419 |
|
|
You just don't get it, do you? Det er forskjell på utnyttelse og samarbeid. |
|
|
|
|
|
#420 |
|
Bedreviter
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg måtte selvsagt sjekke, og i henhold til Unicefs statistikk, er det i Norge 6 kvinner pr. 100 000 som dør i fødsel. I India er tallet enten 250 eller 450 (Det var uklart for meg hvilket av tallene jeg skulle bruke.) Uansett snakker vi tall som ligger langt vekk fra det å kalle fødsel en "ufarlig greie". |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|