Sv: Store barneflokker
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg bare gjentar - vent til hun begynner på skolen før du uttaler deg så sterkt.
Som jeg skrev har jeg inntil videre valgt å sveve i uvisse. men jeg plukker opp litt her og der fra andre som har barn i skolen. Det er store forskjeller fra skole til skole, fra kommune til kommune osv.
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Hvis din datter da - om enn aldri så oppvakt - har i hjemmelekse å lese høyt for mamma eller pappa, og at mamma eller pappa skal lese for henne - da mener du at din datter skal "slippe" denne leksen fordi du og dine søsken greide dere bra på skolen uten et slikt system?
Neida. Men jeg ser ikke poenget medå lese samme linje ti ganger på rappen. Da heller lese den linjen og noe annet. Lese høyt for småsøsken er også fint. Å lese det samme om og om igjen minner meg om den ekstreme kjedsomheten jeg opplevde de første skoleårene.
Dette handler ikke om barnets behov, men hvilke lekser og hvilke regler som er på skolen. Og skolen i dag stiller mange flere krav til foreldrene enn det de gjorde for 20-30 år siden.
Opprinnelig lagt inn av bina
Vi kan ikke undergrave skolens og lærerens autoritet, vi kan ikke lære vårt barn til å sluntre unna pålagte lekser bare fordi han er smart.
Neida, man skal samarbeide med skolen. Men ikke på bekostning av barnet, mener jeg. Det bør tilrettelegges også for gløgge barn, og noe av premien for å ære gløgg er jo nettopp at man kan sluntr unna. 
(Guri, nå kjenner jeg litt på følelsen av trass jeg hadde mye av på skolen. Å gjøre ting om igjen når jeg allerede kunne det, å gjøre ting som var meningsløst, å regne ekstrabøker... KJEDELIG! Jeg ble litt sånn av det.)
Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.
Det hender at de har leselekser som skal leses for en voksen, men det tar maks 5 min en til to ganger i uka og krever minimalt.
Jeg synes ikke at det forventes at man som foreldre skal delta i leksene, men man må selvsagt ha overoppsyn med at det blir gjort og tilrettelegge for arbeidsro og orden.
Forøvrig synes jeg at det er noe tøv at min sønn som leser ett par bøker i uka skal måtte lese leselekse med blokkbokstaver (ca 10 linjer) tre ganger for en voksen. Så jeg sier at han slipper og at han heller kan lese ei bok eller et kapitrel høyt for lillesøster. *tilrettelegger*
Jeg synes det høres ut som om jeg ville gjort det slik Bergliot gjør.