Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overvektiges erfaringer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 10:33   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvektiges erfaringer

Hæ? Noe så forbanna uproffesjonelt sagt?!

Gammel 12-09-10, 10:38   #62
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Da jeg fikk lavt stoffskifte, gikk jeg opp 15 kg på kort tid, fra 60 kg til 75 (nærmere 80 før det snudde). Jeg merket en endret holdning hos folk, det var merkelig, men det var små kommentarer fra f.eks kollegaer: Jaså, du tar et kakestykke til, og sånne små hint. Det var rart for meg som alltid har vært slank. Nå veier jeg 65, men føler fortsatt på det når jeg forsyner meg på jobb, selv om jeg ikke får kommentarer lengre.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:07   #63
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Da jeg var 12 og var langt fra overvektig, kom det alltid kommentarer fra familie. Jeg ble for eksempel spurt: Passer du den slanke linjen, eller koser du deg for mye? Hva gjør det med en 12 åring da.

Nå får jeg følgende kommentar: så slanke barna dine er da
Eller følgende: NN har virkelig klart å slanke seg masse, når skal du ta av litt?

En gang jeg var så glad, hadde tatt av 5 kilo og var stolt. Da var kommentaren: jammen du har da så mye mer å ta av.

Sånt sårer.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:10   #64
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nicomama: Jeg pratet med ei veninne i vår. Da hadde jeg gått ned femten kilo, og sa at planen var ca. tolv kilo til, og så holde meg der. Hun spurte undrende hvorfor i all verden jeg ikke skulle gå ned mer.

Gammel 12-09-10, 11:16   #65
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Så mye særdeles frekke kommentarer folk kan komme med.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:19   #66
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

.....

Sist redigert av kharadra : 02-12-10 kl 00:09.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 13:33   #67
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jo hatt fleire trådar her inne på korleis vi handtere overvektige barn. For det er jo et ømt tema. En vil jo ikkje at barna sine skal slite med overvekt, samtidig som en ikkje vil pålegge dei et problem dei sjøle ikkje har. Men det er en vanskelig balansegang.

Gammel 12-09-10, 15:47   #68
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Vi har jo hatt fleire trådar her inne på korleis vi handtere overvektige barn. For det er jo et ømt tema. En vil jo ikkje at barna sine skal slite med overvekt, samtidig som en ikkje vil pålegge dei et problem dei sjøle ikkje har. Men det er en vanskelig balansegang.

Det er virkelig det! Jeg har en datter som er et lite eple. Dvs slanke armer og bein, men en skikkelig god "barnemage". Og hun er glad i mat og særlig usunn mat. Det er overhode ikke lett å opprettholde selvbildet hennes (hun har selv begynt å reagere på magen sin) samtidig som man gir grunner til at man ikke kan spise junk og snop så ofte man vil. Det hjelper jo litt på at den magre broren ikke får lov til å spise junk, han heller. Og årsaken vi gir er at man blir tykk inni blodårene, men hun legger jo to og to sammen, hun begynner jo å bli stor. Men vi forteller henne daglig at hun er nydelig og protesterer heftig når hun sier hun er tykk. Sier at noe vil hun strekke av seg og at resten er kvinnelige former som det er meningen hun skal ha. At vi er skapt forskjellig og at det er helt ok. Jeg ser ikke for meg at det kommer til å bli lettere med årene, og er ufattelig glad for at det er minimalt med kroppsfokus i klassen hennes og i omgivelsene generelt. Måtte det fortsette sånn!

Gammel 12-09-10, 23:13   #69
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Har mange kommentarer å dele, men etter å ha lest denne tråden ser jeg at mange har hatt det mye verre enn meg.

Min "kjøre" onkel kommenterte alltid at jeg spiste, hva jeg spiste og når jeg spiste hver gang han kom på besøk. Han kom forøvrig alltid på besøk når vi spiste kveldsmat.

Denne er spesielt sjarmerende: "Bære et du, bære et du, til rævle står som en O". Sagt som en regle, men når den ble gjentatt hver gang man spiste i dennes nærvær, så regnes det ikke som en regle lenger, men mer som sjikane. Også begynte man å spise i sjkul da, og som trøst og som kos og og og...

Gammel 13-09-10, 07:20   #70
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tror det kommer mye an på hvordan man selv håndterer overvekten. Jeg har opplevd at jeg har fått mer sosial anerkjennelse med lavere bmi, men så har da også overvekten til tider preget hele livet mitt. Jeg ser for meg at det er min åpenbare misnøye med vekten som har sendt ut negative signaler og dermed ført til negative bemerkninger og handlinger.

Det er min erfaring også. Har man en "kul" attitude selv, så virker det ikke som om folk er så raske til å kommentere osv.
Jeg hadde blitt rasende om noen begynte å grave i handlevogna mi. Håhåhåhå - det kunne de forsøkt ja, så skulle de fått høre.
Har enda sikkert 20 kg jeg kunne tatt av, men det blir antakelig med noe mindre. Pregravidvekt er ikke realistisk tror jeg.
Jeg har allerede gått ned nesten 20kg siden jeg begynte i jobben min 1 juli i fjor, og jeg får stadig overraskede kommentarer når folk får høre det.
"Jeg kan ikke huske at du var så stor" er gjennomgangstonen, så jeg tror det går på hvordan man fremstår generelt, ikke bare vekta.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:21   #71
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg har ikke sett den tråden her før nå. Men må bare fortelle hva som skjedde meg forrige uke. Etter fødselen for en del måneder siden har jeg lagt på meg ganske mye men synes egentlig selv at det ikke er så ille veier 75 kg og ja litt mye men ikke så ille at jeg hadde kallt meg selv smellfeit.

Så var vi en liten tur hoss mamma for å levere eldste mann hun skulle sove der hele helgen. På vei ut møtte vi en gammel venn av hele familien han skulle bare opp å levere noe til henne. Vi ble snakkende i noen få minutter. Jeg sa at uff nå er det kaldt høsten er kommet. Og jeg fryser sånn. Hann: DU kaldt??? DU har jo så mye fett på kroppen du kan da ikke være kald!! Seriøst NÅ burde du virkelig slanke deg altså!

Jeg ble helt paff at ett voksent meget godt utdannet menneske skulle si noe sånt noe! Jeg ble virkelig dypt såret! Når man prøver og prøver og faktisk har godt nd en del med aktiv trening og kosthold og så si noe slikt?? Det var dypt sårende. Jeg har faktisk opplevd det en del ganger med andre bekjente som har ledd og kalt meg tykk spurt når neste mann kommer osv. Men denne var virkelig vond!! Greier faktisk ikke å slutte å tenke på det og for dårlig sammvittighet bare jeg putter noe mat i munnen!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:40   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke sett tråden før nå.

Jeg er overvektig, og tror jeg er i fedme 1 nå (selv om enkelte her inne påstår at det umulig kan stemme ... jeg velger å ta det som et kompliment). Jeg får ukentlige påminnelse i barnehagen av ungenes små venner som lurer på når babyen skal komme. Jeg begynner å bli litt lei av dette, for jeg har fortalt disse ungene at det ikke er noen baby der.

Jeg lærer i hvert fall mine unger å ALDRI kommentere andres overvekt (eller høyde, lange nese, eller noe som helst annet som har med den fysiske fremtoningen å gjøre).

I tillegg så hadde jeg et alldeles grusomt legebesøk en gang. Jeg hadde flyttet, fått ny fastlege og skulle be om ny resept på p-piller. Idioten av en lege mente at jeg veide så mye at jeg nesten ikke trengte pillene, for så overvektige ble sjeldent gravide. Jeg hadde da en BMI på omtrentlig 30. Jeg fikk isteden tilbud om respept på reductil.

Vel, jeg byttet fastlege. Han jeg går til nå er helt fantastisk, og han gir mye hjelp i forbindelse med overvekten min. Jeg er åpen på at jeg synes dette er problematisk. Han har konstatert at jeg har rett siden overvekten faktisk gir seg utslag i en del fysiske plager. Han kommer med konstruktive innspill på forslagene mine og er veldig støttende.

I en kortere periode for noen år siden så var jeg normalvektig. Fort ned i vekt og dessverre også fort opp igjen. I de månedene jeg var normalvektig fikk jeg utrolig mange spennende arbeidsoppgaver. Jeg har dog ikke mulighet til å si at det er noen årsakssammenheng siden jeg i den perioden omtrent bodde på jobben, og da er det ikke så rart at de spennende oppdragene kommer.

Gammel 14-09-10, 14:57   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I tillegg så hadde jeg et alldeles grusomt legebesøk en gang. Jeg hadde flyttet, fått ny fastlege og skulle be om ny resept på p-piller. Idioten av en lege mente at jeg veide så mye at jeg nesten ikke trengte pillene, for så overvektige ble sjeldent gravide. Jeg hadde da en BMI på omtrentlig 30. Jeg fikk isteden tilbud om respept på reductil.

Noe så useriøst!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:58   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den legen skulle vært rapportert et sted.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:07   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg ble ganske satt ut. Og byttet umiddelbart fastlege.

Vel, vel .... ikke så galt at det ikke var godt for noe. Takket være denne legen så fant vi ut at vi kunne kutte ut prevensjon siden det uansett skulle ta så lang tid. Og en måned etterpå var jeg gravid med snuppa.

Gammel 14-09-10, 15:11   #76
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg ble ganske satt ut. Og byttet umiddelbart fastlege.

Vel, vel .... ikke så galt at det ikke var godt for noe. Takket være denne legen så fant vi ut at vi kunne kutte ut prevensjon siden det uansett skulle ta så lang tid. Og en måned etterpå var jeg gravid med snuppa.

For en lege!

Jeg har for øvrig helt motsatt erfaring, og opplevde å ikke bli tatt seriøst under utredning for ufrivillig barnløshet fordi jeg var slank og frisk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 18:31   #77
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det minner meg om svigermors lege, som mente at hennes ekstreme blødninger og smerter i livmorområdet kom av at hun var ca ti kilo overvektig og dermed ga henne en resept på reductil, og en beskjed om at hun sikkert hadde kommet i overgangsalderen.

En uke senere var hun hos privat gyn og fikk UL, og det viste seg at hun hadde livmorhalskreft i 4. stadie.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 01:29   #78
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en mor og 2 søstre som er uhyre opptatt av vekt.
Eller hun ene har blitt det etter at hun gikk ned veldig masse og ble for tynn....

Standard kommentaren til mamma når jeg ser henne er: Nå har du jammen lagt på deg.." Det er om jeg har gått opp eller ned, og den kommer også om det bare er få dager siden hun så meg.........
Jeg er ikke overvektig, men har heller ikke vondt av å ta av meg en 7-10 kg.

Mamam har blitt tidvis litt ufyselig de siste 2 årene etter at pappa døde.
Veldig glad i å kommentere andre, og selvsagt om det er noe negativt.
(hun kan vel ikke kommentere noe som er posetivt tror jeg, kun de gangene jeg "tar" henne og sier min mening om ting hun sier om meg.)

Hun må jo da selvsagt kommentere om man ser noen som er overvektig og standarden da er jo at de må lære seg til å spise mindre.
Jeg driver faktisk med voksenopplæring og forteller at det kan være grunner til det som ikke kan kontrolleres. Det kan være spiseforstyrrelser eller andre ting, som hun strengt tatt ikke har noe med. Hun snerper munnen og mener at det bare kan gjelde et fåtall. Mitt svar er da alltid (dette skjer alt for ofte) er at hun vet aldri hvem det er og at man uansett ikke skal kommentere andre menneskers utseende.
Dessuten må jeg slenge på en sleivkommentar om at hva andre gjør eller ikke gjør må da være ett fett for henne og at hun får passe på seg selv. Det er f.eks ikke pent å kommentere andre på den måten og at man gir barn beskjed om at det skal man ikke gjøre.
(jepp, jeg får beskjed om at jeg er så nebbete og hakker på henne...)

Gammel 18-09-10, 01:32   #79
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Min eks svigermor brakk for endel år siden lårhalsen og ble operert. Så oppstod det nok komplikasjoner (husker ikke helt hva) så hun måtte opereres igjen.
Resultatet var at det ene benet hennes ble litt kortere en det andre.

Når hun brakk lårhalsen hadde det vært i jobbsammenheng så hun skulle få erstatning.
For å få dette måtte hun til en lege forsikringsselskapet hadde kontakt med.
Vel hun hadde ingen problemer hun i følge legen, hennes problem var ene og alene at hun var for feit (legen brukte faktisk de ordene).
Hun ble noe satt ut ja, men vi fikk henne til å få videre med det. (hun gav jo helt opp) og hun fikk erstatningen til slutt da. (3 år etter at skaden hadde skjedd)

Gammel 18-09-10, 01:57   #80
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Overvektiges erfaringer

Fy søren så mange frekke, ondskapsfulle folk det finnes.

Min første ex maste mye om at jeg måtte slanke meg, en av grunnene hans var at guttene kom til å bli mobbet pga sin "tjukke mor"
Etter at han ble ex så slanket jeg meg mye, da sa han: Ja nå kan du slanke deg, forresten så har du ikke store pupper lengre. Det er ikke noe fint...

(Har mye mer, men teflonhjernen fungerer ikke)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.