Overvektiges erfaringer
Jeg har hatt ekstrem overvekt. Fedme 3. Rett og slett fordi det ikke finnes en fedme 4 eller kanskje sågar 5.
For noen år siden gikk jeg ned mange kilo og er i dag langt fra tynn og slank - BMI sier fremdeles grenselandet mellom overvekt og fedme - men jeg er jo flere titalls kilo lettere og føler meg igrunnen ikke så stor som BMI hardnakket hevder. Henger sikkert litt sammen med at jeg har for stor selvtillit til å skjønne at jeg burde skamme meg og dels at jeg har mye muskler.
Uansett. Jeg er engasjert i overvektsproblematikk. Både etter egne og personlige erfaringer og for andres del. Men det er en ting jeg syns er rart. Det er når jeg leser artikler om hvordan overvektige tydeligvis behandles rundt forbi. Nok en gang er det en artikkel hvor både en dame og en mann forteller om sine opplevelser som overvektige. Om fremmede som sier kjipe ting til dem, tar bilder av dem, kommenterer handlevogna deres osv.
Jeg opplevde faktisk så og si aldri sånt. Enda jeg var veldig stor.
Er det virkelig vanlig at folk er så uhøflige at de plukker ting opp av handlevogna til en som er stor? Eller tar bilder? Eller kommenterer på åpen gate? Eller er det sånn at man kanskje har opplevd én gang eller to at man traff en idiot som var ultrakjip og såret en - men stort sett er folk flest ryddige?
Hva har andre av erfaringer?
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3806243.ece
|