Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør skolene ha høstferie?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 00:12   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør skolene ha høstferie?

Jeg synes det er viktig å dele semesteret i to, og synes derfor at ungene godt kan ha høstferie. Jeg synes dog at den godt kunne vært lagt til november i stedet for oktober, og aller helst burde man kunne ta ut ferien i en valgfri uke i løpet av for eksempel en treukersperiode.

Jeg er prosjektleder i det offentlige, uten at jeg skjønner hva det har å si for saken. (Jeg sliter alltid med å kunne ta fri i oktober. Det er i høyeste grad høysesong i min jobb.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 00:20   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes forøvrig at høstferien kunne vært litt senere enn den er nå. I beynnelsen av november feks.

Men da har de jo juleferie omtrent idét høstferien er slutt. I hvert fall her i år, juleferien begynner 17. desember.

Gammel 04-10-10, 00:26   #43
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men da har de jo juleferie omtrent idét høstferien er slutt. I hvert fall her i år, juleferien begynner 17. desember.

Et sted midt i halvåret, når enn det er.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 01:08   #44
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Høstferie er et pes som krever planlegging for å ordne seg fri.

1)Hvorfor mener du i såfall det du mener? Kort tid siden sommerferien, endelig er alle rutiner på plass. Dessuten får vi ikke fri hele uken (ikke nok feriedager når man må ta 3 uker på sommer, 1 uke i romjul og påskedagene i tillegg til plandager) så han må uansett på SFO hver dag og det er mer slitsomt enn skole+SFO, og ikke minst et mye dårligere tilbud.
2)Er du ansatt i det offentlige/private? offentlig
3)Yrke? Ikke lærer.

Vi kunne forsåvidt benyttet SFO hele høst og vinterferien siden den er åpen, men barnehagen vår har valgt å legge sine plandager slik at 2 faller i høstferien og 3 i vinterferien, så da må vi uansett ta fri!

I år er fordelingen av feriedager som følger:
8 plandager SFO/barnehage (ikke sammenfallende)
3 mellomdager i påsken (SFO/barnehage stengt)
7 dager i juleferien (SFO/barnehage stengt, begge har arbeidsdag jul og nyttårsaften)
15 dager sommerferie (SFO stengt i fellesferien, innmari populært på jobb å kreve ferie i fellesferien hvert år NOT!)

Siden vi begge har tre ukers ferie på sommeren betyr det at vi må fordele de resterende 18 (!) dagene på oss to voksne. Da sitter vi igjen med 1 dag hver som vi kan ta fri sammen, når nå enn det skulle bli. Vi får ikke ferie samtidig i jul og påske annet enn helligdagene hvertfall.

Gammel 04-10-10, 01:43   #45
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, jeg mener at barna bør ha høstferie.

1)Hvorfor mener du i såfall det du mener?
Fordi jeg syns barndommen bør innebære en god del fritid og suse-bort-tid. Majoriteten av norske barn institusjonaliseres fra de er ganske små, og jeg syns lange ferier og endel fri er viktigere enn noensinne. Derfor gjør jeg også mitt ytterste for at ferier blir ferier og bruker bare skolens/barnehagens ferietilbud når det er strengt nødvendig.
...............

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er viktig å dele semesteret i to, og synes derfor at ungene godt kan ha høstferie. Jeg synes dog at den godt kunne vært lagt til november i stedet for oktober, og aller helst burde man kunne ta ut ferien i en valgfri uke i løpet av for eksempel en treukersperiode.

.......................

Jeg synes høsten er lang. Det er ingen røde dager før 25.12 og på skolen var det plandager før skolestart og ingen andre fridager enn høstferien.
Ferien kunne godt ha vært noen uker senere.

I år skal jeg ha to ferie/avspaseringsdager så onsdag og torsdag har jeg fri(fredag er fridag) og det har ungene og jeg gledet oss til.

Jobber i privat barnehage.

Gammel 04-10-10, 08:35   #46
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes helt klart at barna bør ha høstferie, men at begynnelsen av oktober kanskje er i tidligste laget.

Jeg har gjennom 17 år som skolebarnmamma sett at i alle fall mine barn har et behov for et avbrekk som er lengre enn en helg.
I tillegg prøvde kommunen vår et år å kutte ut vinterferien, og heller slå den sammen med påskeferien, og både barn, foreldre og lærere var skjønt enige om at det ikke var noen suksess.
(Jeg synes vinerferie og høstferie som sådan kan sammenliknes, mtp lengde fra avsluttet sommer/juleferie til høst/vinterferie)
2)Er du ansatt i det offentlige/private?
Jeg jobber både i privat og offentlig sektor, men har aldri hatt mulighet å ta høstferie sammen med barna.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:43   #47
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er lærer på mellomtrinnet, og synes høstferien bryter opp alt for mye, og kunne gjerne vært avskaffet på barnetrinnet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 08:53   #48
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Høstferie seg jeg ikke nødvendigheten av nei, hos oss har SFO funnet ut at det er en grei plass å ta inn litt ekstra penger så det koster 110kr dagen for å ha ungen i SFO i høstferien, noe jeg ikke skjønner når vi betaler like mye for SFO i mnd som vi gjør for barnehagen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:09   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Høstferie seg jeg ikke nødvendigheten av nei, hos oss har SFO funnet ut at det er en grei plass å ta inn litt ekstra penger så det koster 110kr dagen for å ha ungen i SFO i høstferien, noe jeg ikke skjønner når vi betaler like mye for SFO i mnd som vi gjør for barnehagen.

Barnehagen får hovedinntekten pr. barn gjennom statlige og kommunale tilskudd. Det koster ikke 2300 kr pr. måned pr. barn å drive barnehage. Det blir derfor helt poengløst å sammenligne hva man får for barnehagepengene med hva man får for SFO-pengene, all den tid SFO ikke får i nærheten av (om noen) tilsvarende tilskudd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:16   #50
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Barnehagen får hovedinntekten pr. barn gjennom statlige og kommunale tilskudd. Det koster ikke 2300 kr pr. måned pr. barn å drive barnehage. Det blir derfor helt poengløst å sammenligne hva man får for barnehagepengene med hva man får for SFO-pengene, all den tid SFO ikke får i nærheten av (om noen) tilsvarende tilskudd.

Ja men da skjønner jeg det bedre.Vi betaler med glede de pengene for høstferien altså for det ser ut som de skal få en kjempe uke med strandtur med grilling, tripp trapp tresko turnering, drama dag, bake dag m.m og jeg skjønner jo at slikt koster.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:34   #51
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

140 kroner dagen her, og lite opplegg. Dei kan godt basere seg på fri leik og dataspel ein heil dag. Treng eg fortelje at me forsøker å unngå SFO i feriar så langt det lar seg gjere? Data og fri leik ein heil dag kan ho gjere gratis heima åleina, men det er ikkje eit godt nok tilbud til henne på fridagar.

Gammel 04-10-10, 09:38   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Dere kan få låne vår sfo. Aldri ekstra betaling, så der opplegg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 09:44   #53
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Tja, litt todelt jeg også. Jeg synes det er greit at de har fri, men kanskje ikke en hel uke. Her er høstferien i uke 42, så det er jo litt senere (omtrent midt mellom sommer og jul). De må jo ha de fridagene uansett for å få samme antall skoledager, og jeg vil ikke ha tidligere juleferie iallefall (17.des).

Vet ikke om spredte fridager er så lurt heller jeg altså .

Jeg har litt avspassering til gode, og skal ta fri noen dager i høstferien, men ikke alle.

Jobber i det offentlige.

Gammel 04-10-10, 10:07   #54
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Mine småskole barn ser veldig frem til høstferie. Hverdagene ellers er lange og travle.

Vi som foreldre er glade på barnas vegne for at de får noen rolige dager, men det skaper ekstra stress og planlegging for oss.

Vi må flekse litt, ta noe hjemmekontor og en dag eller to ferie om det lar seg gjøre. Vi jobber en privat og en offentlig, men det utgjør ikke noen forskjell. Vi har begge yrker som er serdeles travle om høsten.

Hos oss er alternativet tilsyn men ellers selvdrift på SFO til kr 250 pr barn=2500 for høstferien. Ikke aktuelt med andre ord.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:24   #55
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

I år er det fint at de har høstferie, det har nemlig jeg og, og vi er ikke hjemme før til helgen igjen.

Sånn egentlig synes jeg høstferie er noe tull og har utspilt sin rolle.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:30   #56
Slettet bruker
Passiv

Standard

For barn som er så unge at de ikke kan være alene hjemme en hel uke er høstferien et styr når man ikke har fri selv. Samme med vinterferien. Jeg kan ikke betale SFO hele året fordi jeg trenger den fem-seks dager fordelt på to ferier heller. Dermed har jeg et problem med niåringen i høst- og vinterferien. I år har jeg tatt ferie i høstferien, så får jeg se hva som skjer rundt vinterferien.

Jeg ser at det er hensiktsmessig for barna, spesielt de større, å få delt semesteret sitt. Men for de barna som da ender med å være med på jobb eller gå full dag på SFO likevel så faller jo poenget med ferien uansett bort.

Uten at jeg helt ser relevansen, så er jeg da ansatt i det private og er ingeniør.

Sist redigert av Slettet bruker : 04-10-10 kl 12:58.
  Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:46   #57
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Jeg synes høstferien kommer veldig fort etter skolestart og for min del kunne den godt vært avskaffet. På jobben min hvor de aller fleste har skolebarn ønsker 15 stk seg ferie i høstferieuka for ungenes skyld, men bare to får. Dermed blir det i realiteten ikke så lett å få fri den uka. dermed blir det jo fulle dager på SFO i stedet for mange barn.

Offentlige

3)Yrke?
Sykepleier

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:58   #58
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg syns det er greit. Ungene begynner å bli slitne og det jammen jeg også.

Offentlige

3)Yrke?
Hjelpepleier

For meg som ikke får lov til å ta ut ferie i perioder meg rød dager (jul og påske) så er det veldig greit å ta ut høstferie og vinterferie. Jeg er ikke garantert ferie i de periodene men jeg søker og håper på det beste. Da får vi i det minste litt ferie sammen på høsten og vinteren.

Gammel 04-10-10, 16:46   #59
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er kjempefint med høstferie. Det er mye nytt og ellers få fridager i høstterminen, og ihvertfall jeg så veldig fram til denne avbrekk. Synes heller noen av de mange fridagene etter påske kan vike. Det er bortimot umulig å planlegge noe der.

Jobber selv som underviser i vgs

Gammel 04-10-10, 16:54   #60
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig, hvordan skal vi ellers få opp potetene?

Yrke: bonde

Vi synes ferier er koselig, men så er et av frynsegodene våre at vi stort sett er hjemme og slipper problematikken med barnepass.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.