Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
For å si det sånn - om hun hadde handlet "i god tro" så hadde hun nok fortalt sannheten om eggene fra dag 1. Men siden hun nok visste at det var null sjanse for å få adoptere ungene om hun ikke en gang hadde gener felles med dem - for da snakker man jo plutselig om ren adopsjon - så valgte hun å "beskytte ungene" og si at det var hennes egg som var brukt.
Og ja, jeg synes faktisk også at det er et poeng at det skal sendes et signal om at man ikke kan dra ut i verden å kjøpe seg barn, selv om man aldri så mye har lyst på barn. Og jeg er rimelig sikker på at det ordnes slik at ungene får et hjem og foreldre. Jeg tviler på at norske myndigheter slipper tak i dette før det er sikret at det ikke blir statsløse gatebarn av dem.
Jeg brenner kraftig for adopsjon, og synes det er en fantastisk måte å få barn på. Men det er så utrolig viktig at det skjer i regulerte former som sikrer at barn ikke blir en salgsvare, og at det først og fremst skal handle om hva som er best for barna. Det siste vi trenger er et marked hvor man lager barn for adopsjon.
Barn er ingen handelsvare. Punktum og to streker under det svaret.