Sv: Bilder: Fra Marrakech til Toubkal - trekking i Atlasfjella september 2010
Opprinnelig lagt inn av mkj, her.
Så utrolig flott lesning. Har bare skummet den foreløpig, men kommer sterkere tilbake.
For meg som har en helt ekstrem høydeskrekk så blir det nok ingen sånne turer, besseggen - som jo 'alle' går kommer ikke på tale her, og da sier det seg selv at jeg ikke kan legge ut på 'fjellklatrertur'
Men hva med den englandsturen? Den så kanskje mer seig ut enn skummel? Eller var det bratt klatring der også?
Det høres forøvrig helt vidudenderlig herlig ut å dra på ferie alene. Det må jeg se om jeg kan få til en gang.
Jeg har faktisk høydeskrekk, jeg også. Du skulle sett meg da jeg nærmet meg toppen av av et fjell vi gikk opp i Appeninniene i juni. Smal, ujevn og steinete rygg de siste metrene før det videt seg ut på toppen, fryktelig langt ned på begge sider og i det hele tatt føkkings skummelt. Jeg krøp over. Kunne ikke få nok nærkontakt med underlaget og omtrent ålte meg fram til det var trygt å reise seg opp. Og så drakk jeg meg til mot på Balder før vi skulle ned igjen. 
Er ikke så redd hvis jeg er sikra, var på et par dagers fjellklatringskurs i sommer og det gikk helt greit. Da var jeg så fokusert på fjellet, sikringene og fotarbeidet at jeg ikke kom på at jeg ikke kom på å være redd. Er likevel ikke høy i hatten når jeg må passere steder som karakteriseres som luftige. Det var ingen slike steder i Atlasfjellene, det kunne nok være bratt på ene sida, men ingen av disse smale, forferdelige ryggene.
England og Lake District har noen ganske bratte fjell, de er mye heftigere enn man skulle tro ut fra bilder selv om de ikke er særlig høye. Utfordringa ved en tur som coast to coast er likevel utholdenheten. Å gå dag etter dag i 13 dager, uansett vær, uansett form. Lake District er jo variert og har masse fjell, men når man kommer til Yorkshire Dales og begynner på beitemarkene så kan det bli litt ensformig i blant. Men det er mine preferanser, jeg hater å gå over beitemarker. Det er tungt, vått (det regnet hver dag, he he) og så hender det at hele marka er full av okser som står med senka hode og følger deg med blikket.
Men som sagt, dra gjerne til Atlasfjellene, de er supre fjell å gå i! Også for folk med høydeskrekk. 
|