Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Opprinnelig lagt inn av Java, her.
Jeg føler at det beste er å spise akkurat passe mye av et sunt og balansert kosthold av både proteiner, karbohydrater og fett. Jeg føler også at nok er lurt å bevege seg litt for å være i god form.
Jeg føler at du har helt rett i det. 
Jeg føler også at det er litt forvirring mht begrepet karbohydrater hos Noen og Enkelte, siden man sier at man bør holde seg unna karbohydrater, men samtidig spise grønnsaker. En karbohydrar er jo ikke en karbohdrat lik, og det finnes dem man bør spise og dem man bør holde seg unna. Men det er fremdeles karbohydrater, okke som. Og man bør spise dem. De "snille" karbohydratene, altså.
Og mht rødt kjøtt så er det vel bevist over en hver tvil at det blir liggende å godgjøre seg lenge og vel i tarmene. På samme måte som man lett blir oppblåst og rar av loff og kaker. Det de kompliserte karbohydratene skal bidra med er jo nettopp å få maten fortere gjennom systemet ( i tillegg til næringsbiten, seffers).
For å ta et case-study, min mann: Når vi er på ferie og han ikke spiser sin daglige frokost som består av fryktelig grov frokostblanding uten sukker what so ever (ren fullkornshvete), så blir han "tilstoppet" og må ha fibertilskudd for å "få ting gjennom systemet". Han har aldri de problemene hjemme.
Etter at vi gikk over til et kosthold med minmalt rødt kjøtt og mye fisk så fikk han rett og slett magebesvær da han spiste en saftig biff. Han lå våken hele halve natten med en mage som vred og vendte på seg - ikke kvalme og ubehag, bare en intens følelse av jobbende fordøyelse.
Forøvrig trodde (føler?) jeg at ideen om at steinaldermennesket spiste masse kjøtt var sterkt overdrevet? Det var vel sånn at de spiste masse kjøtt når de kom over det, men at det ikke var så fryktelig ofte de gjorde det, det var jo ikke akkurat slik at de hadde husdyr og bare kunne slakte en ku når det passet seg sånn. De måtte jakte på dyrene, med kanskje ikke de mest effektive våpnene i verden. Og spise det de fant ellers. Og at det er litt derfor kroppen vår er som den er mht å gjøre om proteiner til fett og lagre dem til bedre tider (når vi spiser mer proteiner enn det kroppen kan nyttiggjøre som energi).
Og om det nå var sånn at de spiste hauger med kjøtt daglig, så burde det jo være et argument som talte MOT at man gjorde det, iom at de ikke levde så lenge at det gjorde noe (når det er sagt så synes jeg det blir litt enkelt å bare se på kostholdet mht levealder da...).
(og dette var jo ikke akkurat rettet mot deg da, Java, minus den øverste setningen. ).