Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 11:00   #741
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er vel også relativt godt dokumentert at et kosthold med mye fiber og grønnsaker beskytter noe mot coloncancer? :På litt tynn is nå:

Er det ikke noe med at stekt mat eller noe øker risiko også? Var det mye fett?

Jeg husker ikke hva det var. Men i forhold til tarmkreft så var det vesentlig med kosthold. Dog vet jeg ikke om det er genetisk økt risiko som forverres av feil kosthold.

Egentlig tror jeg at forskningen vil vise at mange typer kreft har en genetisk disposisjon som så i mange tilfeller kan påvirkes utenfra. Men det er jo hva jeg tror da. :ikke forsker akkurat:

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:03   #742
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Ser mange, med rette, harselerer med det her med jobb-barnehage-hjem- infrastruktur og avstander. Dette burde vel komme mer på den politiske dagsorden. Det å kunne ha i det minste to av disse ikke for langt fra hverandre. Hører om folk som sitter i rushtrafikken mellom hver av de tre nevnte steder og det er vel ikke optimalt. Verken for folks bmi eller ut fra miljøhensyn.

Gammel 21-10-10, 11:13   #743
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg husker ikke hva det var. Men i forhold til tarmkreft så var det vesentlig med kosthold. Dog vet jeg ikke om det er genetisk økt risiko som forverres av feil kosthold.

Egentlig tror jeg at forskningen vil vise at mange typer kreft har en genetisk disposisjon som så i mange tilfeller kan påvirkes utenfra. Men det er jo hva jeg tror da. :ikke forsker akkurat:

Min mormor døde av tykktarmskreft. Jeg er ekstremt lik henne og ser ut til å ha arvet plenty av hennes gener. Tykktarmskreft er sterk genetisk betinget. Jeg vet at det er ting jeg kan gjøre for å forebygge, men jeg aner faktisk ikke hva.

Bestemor hadde samme fasong som meg, men var noe mindre. Kostholdet hennes var ikke sunnere da jeg kjente henne, men siden de ikke hadde bil da hun var på min alder fikk hun sikkert hverdagstrim nok.

Gammel 21-10-10, 11:24   #744
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke noe med at stekt mat eller noe øker risiko også? Var det mye fett?

Hardt stekt mat øker vel først og fremst risiko for hjerte-/karsykdom, gjør det ikke? Det blir sånne karamelliserte sukkermolekyler - AEG? Herre, jeg har fått teflonhjerne.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min mormor døde av tykktarmskreft. Jeg er ekstremt lik henne og ser ut til å ha arvet plenty av hennes gener. Tykktarmskreft er sterk genetisk betinget. Jeg vet at det er ting jeg kan gjøre for å forebygge, men jeg aner faktisk ikke hva.

Bestemor hadde samme fasong som meg, men var noe mindre. Kostholdet hennes var ikke sunnere da jeg kjente henne, men siden de ikke hadde bil da hun var på min alder fikk hun sikkert hverdagstrim nok.

Sorry, coloncancer er tykktarmskreft. Og jeg *tror* altså at høyt fiber- og grønnsaksinnhold i daglig kosthold har vist å forebygge noe.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:25   #745
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er ting jeg kan gjøre for å forebygge, men jeg aner faktisk ikke hva.

Jeg mener (altså ikke garantert sikker og har ikke tid til å lete frem studier) at kosthold med mye fiber og lite stekt mat gir mindre risiko for tarmkreft enn fiberfattig og stekt mat.

Gammel 21-10-10, 11:25   #746
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan bare ikke huske hva jeg leste. Men det var da noe med at man skulle spise mat som gjorde at ... greiene ikke ble liggende igjen lenge i tarmene? Og derfor var fiber og sånt som holder magen i orden bra?

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:28   #747
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm .... jeg får i meg nok fiber og grønnsaker. Det er jeg sikker på, men vi steker det aller meste av maten vår. Pokker.

Siden jeg allerede har ekspertisen her: Da bestemor døde fikk vite at det fantes tester som kunne utføres slik at man kunne få kartlagt om man var genetisk disponert. Problemet var at disse testene var veldig dyre, så man gjorde dem bare hvis et nært familiemedlem døde av tykktarmskreft før fyllte 50 (bestemor ble 67). Er disse testene mer tilgjengelige nå? Det begynner å nærme seg 20 år siden bestemor døde.

Gammel 21-10-10, 11:30   #748
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:føler meg mindre famlende når jeg er enig med Esme:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:30   #749
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det meste av tester kan du betale for å få tatt selv nå.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:51   #750
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i forhold til tarmkreft så var det vesentlig med kosthold. Dog vet jeg ikke om det er genetisk økt risiko som forverres av feil kosthold.

fiber, godt kosthold, holde seg i bevegelse, drikke nok, ha systemet igang. Og arv kan også ha noe å si. Altså både miljø og(/eller) arv. (fikk jeg vite da jeg var inne hos legen for en utredning ift tykktarmskreft mm. nylig )
F.eks er det mye høyere hyppighet av tarmkreft i den vestlige del av verden enn i resten.

Sist redigert av m^2 : 21-10-10 kl 11:56.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:56   #751
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm .... jeg får i meg nok fiber og grønnsaker. Det er jeg sikker på, men vi steker det aller meste av maten vår. Pokker.

Siden jeg allerede har ekspertisen her: Da bestemor døde fikk vite at det fantes tester som kunne utføres slik at man kunne få kartlagt om man var genetisk disponert. Problemet var at disse testene var veldig dyre, så man gjorde dem bare hvis et nært familiemedlem døde av tykktarmskreft før fyllte 50 (bestemor ble 67). Er disse testene mer tilgjengelige nå? Det begynner å nærme seg 20 år siden bestemor døde.

Du kan få gjort blodprøve ja. Det er ca. 10% av tilfellene mener jeg å huske, av tykktarmskreft, som er av den arvelige typen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 16:46   #752
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det vel også forsket på hvor vidt for mye rødt kjøtt kan gi colonkreft? For rødt kjøtt er tungt fordøyelig, og blir liggende veldig lenge i tarmen før det blir fordøyd (det er vel også der fiber og grønnsaker kommer inn, for å få litt fortgang i systemet). Jeg ser at de nye kostholdrådene sier man bør spise mindre rødt kjøtt, og jeg tipper det er en av grunnene?

Ellers mener jeg også at jeg har lest at stekt mat/grillet mat kan være kreftframkallende. Men egentlig er det vel bare en ting å si: alt med måte. Jeg tror ikke man får tykktarmkreft av å spise en grillet biff i uka (eller for å si det på den måten, får man kreft av det er man nok så disponert at man ville fått det uansett). Men hvis man spiser rødt, stekt/grillet kjøtt flere ganger i uka, så tror jeg kanskje man øker sjansene en smule.

Ellers har de vel funnet ut at det er flere kreftformer som skyldes virus/bakterier som angriper celler og fører til cellevekst/død? Jeg mener jeg har lest at forskning tyder på at man ikke får livmorhalskreft uten å ha vært smittet av HPV-viruset. Og der har man vel fått til en vaksine nå? Man kan jo håpe at de finner slike årsaker for flere kreftformer, og at det etter hvert går an å få kreftvaksiner for flere typer kreft. Møkkasykdom!

Gammel 22-10-10, 11:02   #753
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barry Grooves, en profilert kritiker av statlige ernæringsråd - med 50 år på lavkarbokosthold sier dette om forskningen på tykktarmkreft:

(Utdrag fra intervju i tidskriftet Mat & Helse):
Hvordan fortolker du de studiene som konkluderer at rødt kjøtt er helseskadelig?
- Påstanden virker ubegrunnet. For å komme til konklusjonen at rødt kjøtt øker risikoen for tykk- og endetarmskreft, er det åpenbart at World Cancer Research Fund må ha utelatt mange studier som ikke viste noen økt risiko. Som ditt spørsmål antyder, har forfedrene til vår egen art og Homo sapiens spist rødt kjøtt siden tidenes morgen, mens kreft er en relativt ny sykdom. Konjugerte linolsyrer, kaprinsyre og laurinsyre, som alle finnes i animalsk fett, motvirker faktisk kreft. Det kan være et poeng at de holdepunktene man har funnet for at rødt kjøtt kan være forbundet med kreft, kommer fra USA - hvor folk skjærer bort fettet før de spiser det.
I mange land tilrår statlige eksperter befolkningen å spise "fem om dagen" av frukt, bær og grønnsaker, og noen hevder til og med at "åtte om dagen" er enda sunnere. Treningsfysiolog og professor Loren Cordain synes å være enig i dette, siden han har beregnet at et gjennomsnittlig dagsinntak fra steinalderen veide omkring 2,5 kg, hvorav det meste kom fra planter. Han regner med at våre forfedre fikk omkring 40 % av energien fra karbohydrater. Imidlertid er de mest næringstette matvarene slike ting som egg, innmat og fett kjøtt. Finnes det noen holdepunkter for at det kan være sunt å spise så mye plantekost?
- Nei, det gjør ikke det. Tre studier publisert i dette århundret har sett nærmere på påstanden om «5 om dagen». Mens én av dem fant at to porsjoner i uka reduserte den relative forekomsten av hjertesykdom med 70 %, viste ingen av de andre noen effekter, og man fant liten eller ingen nytte av grønnsakinntaket når det gjaldt å motvirke kreft.
Noe vi bør være klar over, er at alle dyr i sitt naturlige habitat enten de lever på gress eller kjøtt, inntar mer enn 70 % av energiinntaket i form av mettet fett; resten er protein. Deres diett gir ingen karbohydrater i det hele tatt. Det er det samme for alle dyr, enten de beiter eller dreper dyr. Forklaringen er at karbohydratene i gress konverteres til fett i beitedyrenes mage, og det er fett som opptas i dyrenes kropp. Ulike menneskekulturer setter også fett over andre makronæringsstoffer. Det er bare oss som spiser "sunt", som er kronisk syke.
Jeg er for øvrig helt uenig med Cordain. Under størstedelen av de siste to millioner årene har jorden opplevd en serie av istider. Med lange, kalde vintre og korte, kjølige sommere må våre forfedre ha spist relativt lite plantekost. Mest sannsynlig spiste de kjøtt eller var sultne ...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:04   #754
Slettet bruker
Passiv

Standard

Amelie - de fleste levde ikke så lenge at de kom i den alderen vi nå får kreft i istiden.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 11:10   #755
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at LCHF-kosthold er med på å forebygge tarmkreft.
At hvete/korn/stivelse kleber seg fast i tarmene og forårsaker dårlig miljø, øker candidaforekomsten og gjør tarmene mindre friske. Da jeg var aktiv brød og pastaspiser, hadde jeg mye luft og treg mage, men etter at jeg kuttet drastisk på karboinntaket og tilførte mye proteiner og fett fungerer fordøyelsen bedre enn noensinne. Alt fettet gjør konsistensen myk.
Tilførsel av probiotika i ny og ne er også lurt for riktig bakterieflora.

Gammel 22-10-10, 11:15   #756
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Amelie - de fleste levde ikke så lenge at de kom i den alderen vi nå får kreft i istiden.

Interessant aspekt det der. Mine besteforeldre døde da de var i 70 åra. Det var på begynnelsen av 90-tallet. Hver av dem etter relativt korte sykeleier på sykehus. Det ble opplyst som dødsårsak "alderdom". Medisinsk var det ulike kreftyper som var årsaken for begge, men de hadde kommet i en slik alder at man regnet slike krefttyper som en normal avslutning på livet. Så det var ikke fokus på det hele tatt. I dag vet man mye mer og man ville nok forventet at helsevesnet stilte opp i en helt annen grad for å holde liv i dem lenger. Eller i det minste opplyse de pårørende mer om sykdomsforløpet på et tidligere tidspunkt og gjort prosessen mer dramatisk og opprørende. Personlig vet jeg ikke hva som er best.

Gammel 22-10-10, 11:23   #757
Slettet bruker
Passiv

Standard

I dag ville vi vel gjort det samme, Brutus - bare at ikke når man er 70. En som er 97 år i dag vil jo ikke få hele apparatet satt i gang om det kommer snikende en kreft på samme måten som en på 29.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:44   #758
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sett programmet Polyanna snakket om tidligere i tråden også. Jeg merket meg noe endokrinologen der sa, jeg. Sånn med tanke på argumentet om at genene ikke har forandret seg så fort osv. Han sa nemlig noe om den livsstilen vi har der man sover mye mindre, er oppe mye senere osv. At dette hadde stor effekt på hormonbalansen i kroppen og hadde en del å si for overvekt også. Og han nevnte eksempler på situasjoner der folk gjorde alt riktig og allikevel var "weight loss resistent" før man fikk ordnet opp i disse tingene. Så det å avfeie at det kan være andre ting enn latskap og manglende innkjøp av KJs trenings-dvder er en dårlig strategi.

Selv er jeg elendig på å sørge for at jeg får nok søvn, så der er det jo enda en ting jeg kan prøve å endre på i tillegg til det andre. Kunnskap er lurt. Uansett hva KJ prøver å fortelle oss.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:58   #759
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Jeg er iallefall overbevist om at mange kreftformer skyldes kostholdet, tilsetningsstoffer og ja, livsstil - men at karbohydrater spiller en langt større rolle i utvikling av kreft enn hva mange eksperter har hevdet/hevder.

Gammel 22-10-10, 13:00   #760
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg er iallefall overbevist om at mange kreftformer skyldes kostholdet, tilsetningsstoffer og ja, livsstil - men at karbohydrater spiller en langt større rolle i utvikling av kreft enn hva mange eksperter har hevdet/hevder.

Det kan jeg også tro kan stemme. Men det er ikke bevist ut fra forekomst av kreft og kosthold i steinalderen.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.