|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#741 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Er det ikke noe med at stekt mat eller noe øker risiko også? Var det mye fett? |
|
|
|
#742 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Ser mange, med rette, harselerer med det her med jobb-barnehage-hjem- infrastruktur og avstander. Dette burde vel komme mer på den politiske dagsorden. Det å kunne ha i det minste to av disse ikke for langt fra hverandre. Hører om folk som sitter i rushtrafikken mellom hver av de tre nevnte steder og det er vel ikke optimalt. Verken for folks bmi eller ut fra miljøhensyn.
|
|
|
#743 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Min mormor døde av tykktarmskreft. Jeg er ekstremt lik henne og ser ut til å ha arvet plenty av hennes gener. Tykktarmskreft er sterk genetisk betinget. Jeg vet at det er ting jeg kan gjøre for å forebygge, men jeg aner faktisk ikke hva.
|
|
|
|
#744 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Hardt stekt mat øker vel først og fremst risiko for hjerte-/karsykdom, gjør det ikke? Det blir sånne karamelliserte sukkermolekyler - AEG? Herre, jeg har fått teflonhjerne.
Sorry, coloncancer er tykktarmskreft. Og jeg *tror* altså at høyt fiber- og grønnsaksinnhold i daglig kosthold har vist å forebygge noe.
|
|
|
#745 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg mener (altså ikke garantert sikker og har ikke tid til å lete frem studier) at kosthold med mye fiber og lite stekt mat gir mindre risiko for tarmkreft enn fiberfattig og stekt mat.
|
|
|
#746 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#747 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Hmm .... jeg får i meg nok fiber og grønnsaker. Det er jeg sikker på, men vi steker det aller meste av maten vår. Pokker.
|
|
|
|
#748 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit":føler meg mindre famlende når jeg er enig med Esme:
|
|
|
#749 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Det meste av tester kan du betale for å få tatt selv nå. |
|
|
|
#750 |
|
|
Sist redigert av m^2 : 21-10-10 kl 11:56. |
|
|
|
|
|
#751 |
|
|
Du kan få gjort blodprøve ja. Det er ca. 10% av tilfellene mener jeg å huske, av tykktarmskreft, som er av den arvelige typen. |
|
|
|
|
|
#752 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Og så er det vel også forsket på hvor vidt for mye rødt kjøtt kan gi colonkreft? For rødt kjøtt er tungt fordøyelig, og blir liggende veldig lenge i tarmen før det blir fordøyd (det er vel også der fiber og grønnsaker kommer inn, for å få litt fortgang i systemet). Jeg ser at de nye kostholdrådene sier man bør spise mindre rødt kjøtt, og jeg tipper det er en av grunnene?
|
|
|
#753 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Barry Grooves, en profilert kritiker av statlige ernæringsråd - med 50 år på lavkarbokosthold sier dette om forskningen på tykktarmkreft:
|
|
|
|
#754 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Amelie - de fleste levde ikke så lenge at de kom i den alderen vi nå får kreft i istiden. |
|
|
|
#755 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg tenker at LCHF-kosthold er med på å forebygge tarmkreft.
|
|
|
|
#756 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Interessant aspekt det der. Mine besteforeldre døde da de var i 70 åra. Det var på begynnelsen av 90-tallet. Hver av dem etter relativt korte sykeleier på sykehus. Det ble opplyst som dødsårsak "alderdom". Medisinsk var det ulike kreftyper som var årsaken for begge, men de hadde kommet i en slik alder at man regnet slike krefttyper som en normal avslutning på livet. Så det var ikke fokus på det hele tatt. I dag vet man mye mer og man ville nok forventet at helsevesnet stilte opp i en helt annen grad for å holde liv i dem lenger. Eller i det minste opplyse de pårørende mer om sykdomsforløpet på et tidligere tidspunkt og gjort prosessen mer dramatisk og opprørende. Personlig vet jeg ikke hva som er best.
|
|
|
#757 |
|
Passiv
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"I dag ville vi vel gjort det samme, Brutus - bare at ikke når man er 70. En som er 97 år i dag vil jo ikke få hele apparatet satt i gang om det kommer snikende en kreft på samme måten som en på 29. |
|
|
|
#758 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Nå har jeg sett programmet Polyanna snakket om tidligere i tråden også. Jeg merket meg noe endokrinologen der sa, jeg. Sånn med tanke på argumentet om at genene ikke har forandret seg så fort osv. Han sa nemlig noe om den livsstilen vi har der man sover mye mindre, er oppe mye senere osv. At dette hadde stor effekt på hormonbalansen i kroppen og hadde en del å si for overvekt også. Og han nevnte eksempler på situasjoner der folk gjorde alt riktig og allikevel var "weight loss resistent" før man fikk ordnet opp i disse tingene. Så det å avfeie at det kan være andre ting enn latskap og manglende innkjøp av KJs trenings-dvder er en dårlig strategi.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#759 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Jeg er iallefall overbevist om at mange kreftformer skyldes kostholdet, tilsetningsstoffer og ja, livsstil - men at karbohydrater spiller en langt større rolle i utvikling av kreft enn hva mange eksperter har hevdet/hevder.
|
|
|
|
#760 |
|
Passiv
|
Det kan jeg også tro kan stemme. Men det er ikke bevist ut fra forekomst av kreft og kosthold i steinalderen. |
|
![]() |
|
|