Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 10:54   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

En stor del av de arbeidsuføre viser seg jo å HA restarbeidsevne når uføresaken går i orden. Det er jo litt underlig; jeg ser det godt på mine pasienter. Når de er "fri" fra NAV og økonomien er på plass, tar endel opp hobbyer og reiser og politikk og småundervisning og hva_har_du. Når jeg da spør konkret om hvorfor de ikke vurderer å jobbe i stedet er det argumentene om økonomi ("Det er lønner seg omtrent ikke") og fleksibilitet som går igjen. Det siste er viktig; mange ønsker ikke (og her bruker jeg ønsker med vilje) å forplikte seg overfor en arbeidsplass. Fordi de har dårlige dager der produktiviteten er lav. Fordi de yter mindre enn kollegaer. Fordi de derfor blir minnet om at de er syke. Dvs rene holdningsaspekter, og det er jo egentlig bare tull. Hvis arbeidsgiver legger til rette, og ønsker å ha dem der, og NAV vil det, og grunntanken i systemet er at man skal det, så bør man også det. Da må man jobbe med egne holdninger og ikke automatisk velge minste motstands vei. Det er ofte en ren selvfølelsesgreie som ligger bak - og det kan man jo selv ta tak i og gjøre noe med. Da får de det bedre også; denne selvmotivasjonen er ikke uføre nordmenn så god på merker jeg. Og det at det ikke lønner seg økonomisk er jo ikke akkurat motiverende heller.

Og så må jeg av og til riste litt i mine ressurssterke pasienter. En var oppgitt fordi NAV ikke ville støtte en tredje utdannelse (de to andre var suboptimale ift hans sykdom). Og den type jobb han penset inn på var meget snever, og han var oppgitt fordi NAV ikke klarte å innse at det var det han MÅTTE jobbe med. Dette var en ressurssterk kar med lite arbeidsbegrensning (nå, men prognosen på sikt var usikker). Jeg var veldig tydelig på at at det var dumt av ham å lene seg slik på NAV og bruke mye tid og krefter på å klage og være oppgitt over dem; han burde bruke energien på å skaffe seg slik jobb selv. Med litt pushing og oppmuntring gjorde han til slutt det, og klarte det. Det kostet litt å befri ham selv fra holdningen at "jeg er syk, da er det NAV som skal fikse alt" og heller merke at han klarte seg selv utmerket fremdeles.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.