Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 16:28   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

amo - jeg greier ikke å svelge helt formuleringen din. Mener du at det er negativt at det forventes at alle jobber - også de som ikke ønsker det? Hvem mener du skal ta ansvar for å forsørge de som rett og slett ikke ønsker å ta vare på seg selv?

Jeg betaler min skatt med glede. Jeg unner de som ikke kan jobbe i noen jobb i det hele tatt å ha et fullverdig liv og en økonomi som er til å leve med. Men jeg er faktisk ikke det aller minste interessert i å supportere folk som kan ha en eller annen jobb og forsørge seg selv. Jeg mener at dersom man kan forsørge seg selv så skal man forsørge seg selv. Også om man ikke liker jobben sin allverdens - da får man selv ta ansvar for å få seg en jobb man liker bedre.

Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:45   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

amo - jeg greier ikke å svelge helt formuleringen din. Mener du at det er negativt at det forventes at alle jobber - også de som ikke ønsker det? Hvem mener du skal ta ansvar for å forsørge de som rett og slett ikke ønsker å ta vare på seg selv?

Jeg vet ikke helt hva jeg mener selv heller.
Jeg tror en god del av velferdsordningen vår blir brukt i denne kategoreien. Det er ikke noen mulighet for dagens generasjon til å velge å leve slik som en god del av foreldregenerasjonen vår levde. Der mange mødre var hjemme mens barna var små, eller jobbet deltid.
Både på godt og vondt, for jeg tror det var tøffere for en hjemmeværende å ta ut skilsmisse for 30 år siden enn i dag, og mang et ekteskap burde nok vært oppløst, men man holdt sammen pga. økonomi.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 18:43   #3
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har jo ikke rett på å få gå hjemme 100% i årevis akkurat. Det var jo sett på som et luksusgode på 50tallet også, og før 50tallet måtte kvinnene jobbe, enten det nå var på gård, som hushjelp eller på fabrikk. Under krigen var jo alle i arbeid også.

Jeg har prikket mange som har svart i denne tråden men skulle gjerne sendt smilefjes en dobbeltprikk for kjepphesten hennes, der er vi helt enige!

Jeg ser også godt hva Kie mener, og er for det meste enig i det du sier! Men jeg tror at det å få til noe innen jobb, om det så bare var 10-20% er et godt materiale for prosjekt "øke livskvalitet" hos de som er mye syke. Jeg er også veldig for graderte ytelser fremfor fulltidsytelser, og det hadde vært flott om NAV hadde tenkt mer på individuelle tilpasninger. Men jeg tror alle trenger å stilles krav til. Og noen må tvinges mer enn andre, dessverre.

Gammel 07-11-10, 22:46   #4
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener selv heller.
Jeg tror en god del av velferdsordningen vår blir brukt i denne kategoreien. Det er ikke noen mulighet for dagens generasjon til å velge å leve slik som en god del av foreldregenerasjonen vår levde. Der mange mødre var hjemme mens barna var små, eller jobbet deltid.
Både på godt og vondt, for jeg tror det var tøffere for en hjemmeværende å ta ut skilsmisse for 30 år siden enn i dag, og mang et ekteskap burde nok vært oppløst, men man holdt sammen pga. økonomi.

Du har helt rett i at mange hjemmeværende mødre for tredve år siden holdt ut i umulige ekteskap fordi de ikke hadde mulighet for å klare seg økonomisk etter en skilsmisse, men mener du at de som ikke vil jobbe skal få uføretrygd eller annet for å kunne klare seg økonomisk utenfor et dårlig eketeskap?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 22:50   #5
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Du har helt rett i at mange hjemmeværende mødre for tredve år siden holdt ut i umulige ekteskap fordi de ikke hadde mulighet for å klare seg økonomisk etter en skilsmisse, men mener du at de som ikke vil jobbe skal få uføretrygd eller annet for å kunne klare seg økonomisk utenfor et dårlig eketeskap?

Jeg er ikke amo, men jeg vil bare si at jeg tror en del som i dag ville ha vært uføretrygdet den gangen heller var hjemmeværende. De var jo ikke noe friskere av den grunn.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 22:58   #6
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg er ikke amo, men jeg vil bare si at jeg tror en del som i dag ville ha vært uføretrygdet den gangen heller var hjemmeværende. De var jo ikke noe friskere av den grunn.

"En del av dem" synes jeg høres mye ut. Noen var det nok, men i min oppvekst var de fleste mødrene hjemmeværende, og jeg tror ikke at brorparten av disse damene i tredveårene ikke var friske nok til å jobbe.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 23:44   #7
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Nei det mener jeg ikke, men jeg tror at en del av velferdsordningen vår går til å finansiere dette.Ikke nødvendigvis uføretrygd, men ulike trygdeordninger.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 00:23   #8
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Nei det mener jeg ikke, men jeg tror at en del av velferdsordningen vår går til å finansiere dette.Ikke nødvendigvis uføretrygd, men ulike trygdeordninger.

Det er jo overgangsstønad ja, ikke uføretrygd.

Gammel 08-11-10, 08:30   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Eventuelt sosialhjelp. Heller ikke uføretrygd. Man må erklære seg som arbeidsufør resten av livet for å få det.

Gammel 08-11-10, 15:56   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Eventuelt sosialhjelp. Heller ikke uføretrygd. Man må erklære seg som arbeidsufør resten av livet for å få det.

Må man det? Varighetsdefinisjonen er da litt annerledes i NAV enn på folkemunne, er det ikke?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.