Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal du lage til jul (gaver)?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 12:53   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Mannen synes jeg er litt teit som lager ting, han tror ikke at folk synes noe om å få det. Men da er han litt teit ikke sant? Jeg skulle ønsker at jeg hadde venninner som lagde ting til meg. Jeg liker hjemmelagde ting.

Dummeste. Han er teit ja, både jeg selv og de aller fleste jeg kjenner elsker å få hjemmelagde gaver. Jeg setter utrolig stor pris på feks. hjemmestrikk av alle slag, jeg elsker å få strikkede gaver. Skjerf, votter, luer og annet, jeg blir sjelden så glad som når jeg får det. Minsten fikk en nydelig hjemmestrikket ullbukse av Fibi julen 2008, den brukte han flere ganger i uka og jeg gråt nesten da den ble for liten. Jeg elsker andre hjemmelagde gaver også. Mat, konfekt, lys og annet. Sjel.

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg er ikke spesielt glad i mandler, men tar det fremfor sild.

Du skal slippe å få sild altså. Jeg tenkte å lage det til mamma og svigers, de elsker sånt. Jeg er litt delt, synes det er helt greit men kaster meg ikke over det, liksom. Vanlige mandler er jo boring, men salte mandler har en helt annen konsistens enn vanlige. De er mer porøse og smaker nydelig.

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Oppskrift på salte mandler?

Jeg lager dem etter noenlunde denne oppskriften, men lar dem trekke i alt fra en halvtime til et par timer. 4 timer er sikkert bedre altså. Jeg skolder dem ikke, og så tørker jeg dem i ovnen på ca. 150 grader i stedet for 100. Og etter ca. halve tiden har jeg på smørklatter over mandlene og lar det smelte litt før jeg vender rundt på mandlene med to skjeer, slik at alle er smørglinsende, så setter jeg brettet inn igjen og lar dem stå til de er ferdige. Du kjenner fort om de er ferdige ved å ta ut en mandel og smake på den. Den skal være porøs, ikke så "mettet" som vanlige mandler. Lett og porøs, altså. Ikke brent!
Så tar jeg dem ut, strør over masse, masse maldonsalt og lar dem avkjøles før jeg har dem på glass og strør over kanskje litt mer maldonsalt. Røkt maldonsalt er digg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.