|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?
Dummeste. Han er teit ja, både jeg selv og de aller fleste jeg kjenner elsker å få hjemmelagde gaver. Jeg setter utrolig stor pris på feks. hjemmestrikk av alle slag, jeg elsker å få strikkede gaver. Skjerf, votter, luer og annet, jeg blir sjelden så glad som når jeg får det. Minsten fikk en nydelig hjemmestrikket ullbukse av Fibi julen 2008, den brukte han flere ganger i uka og jeg gråt nesten da den ble for liten. Jeg elsker andre hjemmelagde gaver også. Mat, konfekt, lys og annet. Sjel.
Du skal slippe å få sild altså.
Jeg lager dem etter noenlunde denne oppskriften, men lar dem trekke i alt fra en halvtime til et par timer. 4 timer er sikkert bedre altså. Jeg skolder dem ikke, og så tørker jeg dem i ovnen på ca. 150 grader i stedet for 100. Og etter ca. halve tiden har jeg på smørklatter over mandlene og lar det smelte litt før jeg vender rundt på mandlene med to skjeer, slik at alle er smørglinsende, så setter jeg brettet inn igjen og lar dem stå til de er ferdige. Du kjenner fort om de er ferdige ved å ta ut en mandel og smake på den. Den skal være porøs, ikke så "mettet" som vanlige mandler. Lett og porøs, altså. Ikke brent!
|
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|