Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-10, 21:41   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du tenker på studielånet, ikke sant? Det er jo din personlige utgift. Jeg tenker egentlig mer på at du burde vært takknemlig for at selve utdanningen tross alt er gratis.

Det er den ikke i for eksempel USA.

Jeg er takknemlig for at utdannelsen er gratis her i Norge, selv om jeg ikke har utdannet meg til for eksempel tannlege, som tross alt er noe av det dyreste vi har av utdanningsløp. På samme vis er jeg takknemlig for at vi har et system som fanger opp folk som havner litt på siden av arbeidslivet. De som av en eller annen grunn ikke klarer å arbeide mer. Jeg er glad for at disse menneskene ikke havner på gata med en tiggerkopp.

Jeg er takknemlig for alt, jeg :raus: Og enda bedre; jeg kunne ikke finne på å kalle det å måtte jobbe litt for en straff (!) sutre over NAV fordi de er seine med utbetalinger osv. Ingen her har sagt at uføretrygdede/syke må stå med lua i hånden, bare reagert på utsagn som at å utnytte restarbeidskrafen er en straff, å måtte sende inn meldekort er en ekstrabelastning. (Riktignok ikke skrevet i denne tråden, men lell) Slike ting.

Jeg synes debatten i aller høyeste grad en moraldebatt, eller en holdningsdebatt, for å være mer presis.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 21:49   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

sutre over NAV fordi de er seine med utbetalinger osv.

Er det ok for deg om arbeidsgiver betaler ut lønnen din et par måneder etter angitt tid, eller er det sutring bare når syke mennesker frustreres over at de ikke får utbetalt det de baserer økonomien sin og har et juridisk krav på til forventet tidspunkt? : oppriktig nysgjerrig:

Gammel 22-11-10, 21:49   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er takknemlig for alt, jeg :raus: Og enda bedre; jeg kunne ikke finne på å kalle det å måtte jobbe litt for en straff (!) sutre over NAV fordi de er seine med utbetalinger osv. Ingen her har sagt at uføretrygdede/syke må stå med lua i hånden, bare reagert på utsagn som at å utnytte restarbeidskrafen er en straff, å måtte sende inn meldekort er en ekstrabelastning. (Riktignok ikke skrevet i denne tråden, men lell) Slike ting.

Jeg synes debatten i aller høyeste grad en moraldebatt, eller en holdningsdebatt, for å være mer presis.

Seriøst? Fordi man er ufør skal man ikke kunne klage om pengene kommer for sent slik at regninger går til inkasso? Man må jo kunne forvente at de pengene man har fått tildelt kommer til den datoen de skal? Man har jo forpliktelser som alle andre, barn og familie som skal ha mat, klær osv.

Gammel 22-11-10, 21:52   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Seriøst? Fordi man er ufør skal man ikke kunne klage om pengene kommer for sent slik at regninger går til inkasso? Man må jo kunne forvente at de pengene man har fått tildelt kommer til den datoen de skal? Man har jo forpliktelser som alle andre, barn og familie som skal ha mat, klær osv.

Jo, klart det. Jeg synes bare generelt det er vel mye sutring over NAV i alle kanaler. :lei:
(Så hva gjør jeg her. )

Gammel 22-11-10, 21:56   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jo, klart det. Jeg synes bare generelt det er vel mye sutring over NAV i alle kanaler. :lei:
(Så hva gjør jeg her. )

Du ildner til debatt!

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 21:56   #6
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

jeg kunne ikke finne på å (...) sutre over NAV fordi de er seine med utbetalinger osv.

Oi oi oi.
Forestill deg at du er så syk at du faktisk ikke kan jobbe.
Du har ikke jobbet på veldig lenge, og utsiktene til å bli frisk nok til det er i beste fall marginale.
Du er prisgitt et velferdssystem (som jeg forøvrig er veldig takknemlig for, bare for å ha det sagt!) som du faktisk er fullstendig avhengig av for å klare deg gjennom denne måneden, neste måned og den etter der - på ubestemt tid. Du har et stramt budsjett som går rundt, men bare såvidt, og bare om du får de pengene du skal ha til rett tid. Kanskje har du allerede vært nødt til å utsette regninger, prioritere noen fremfor andre og sånt.
Når pengene dine da blir forsinket, gjerne opptil tre uker,kanskje på grunn av internt rot og menneskelig svikt på ditt lokale NAV-kontor, da velter hele budsjettet. Da kommer du inn i en ond sirkel der enda flere regninger må forskyves, du får purringer, purregebyrer og inkassovarsler. Er du riktig heldig og har en psykosomatisk diagnose, kan det i tillegg faktisk hende at helsetilstanden din forverres på grunn av situasjonen.

Vet du hva?
Da sutrer jeg, faktisk.

Gammel 23-11-10, 00:18   #7
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

*poff*

Sist redigert av GydaG : 25-11-10 kl 21:35. Årsak: For privat.
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 22:02   #8
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det du som er HelseHilde?
Hun går jo rundt og sier at kronisk sykdom er en illusjon og andre glupe ting.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 22:11   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Er det du som er HelseHilde?
Hun går jo rundt og sier at kronisk sykdom er en illusjon og andre glupe ting.

Nope. (Gadd ikke lese bloggen, den hadde så liten skrift. ) Prøver å formulere bedre: Jeg tror at grunnen til at trygdeutbetalingene skyter i været er et mer og mer avslappet forhold til hva man selv kan og bør betale (har gitt eksempler lenger fremme i tråden) og hva det er rimelig at staten sponser. Så lenge NAV og legene har har diffuse regler og retningslinjer, og det i stor grad er opp til pasienten selv å definere hva han kan klare og ikke, mener jeg at det til slutt handler om holdninger og moral. Det er selvfølgelig også et samfunnsøkonomisk spørsmål, men gitt at vi kunne skaffe pengene som skal til for å opprettholde dagens nivå, kunne vi da sagt Problem Solved? Jeg vil si at et samfunn der flere og flere mennesker er mer eller mindre uinteresserte i å jobbe for føden, iallfall i perioder i livet da alt ikke er tipp/topp, definitivt har et holdningsproblem i befolkningen.

Gammel 22-11-10, 23:05   #10
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil si at et samfunn der flere og flere mennesker er mer eller mindre uinteresserte i å jobbe for føden, iallfall i perioder i livet da alt ikke er tipp/topp, definitivt har et holdningsproblem i befolkningen.

Det tror jeg ikke noen synes er greit. Det er når man forveksler holdningsproblemer og sykdom at det blir knotete. Mistenkeliggjøringen rammer jo folk som virkelig vil også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.