Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Jeg tror det er like vanskelig å lyve på seg psykiske plager som fysiske, dersom det er snakk om sykmelding over lang tid. Man sendes vel til utredning også, vil jeg tro.
Jeg vil tro jeg kunne blitt sykemeldt pga "forhold på arbeidsplassen" i morgen den dag hvis jeg gikk inn for det. Jeg har store klasser andre ikke vil ha (de blir nemlig syke av de...) høye skuldre, lang arbeidsvei og ugunstig timeplan. Klaging på søvnmangel og sipping på legekontoret: Voila, tipper jeg hadde fått meg en ukes sykemelding i første omgang, men helt sikkert mer hvis forholdene ikke endret seg.
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Synes dette tema er fryktelig vanskelig og tenkte jeg skulle holde meg til å kun lese tråden. Men, må bare kommentere dette med at folk sykemelder seg pga mobbing. Jeg opplever at mange kollegaer og venner gjør dette og jeg synes det er helt horribelt. Det er ikke mobbing engang, det er konflikter på arbeidsplassen de rett og slett ikke orker forholde seg til. Jeg synes det er helt sykt tragisk at folk bare kan gå til legen å få sykemelding for dette og det undergraver hele velferdsstaten og systemet vi har. Og desverre blir det da slik etterhvert at det må til innskrenkinger som jo også vil ramme de som selvfølgelig burde få all hjelp og støtte de trenger.
Signerer dette. Jeg har vært i arbeidslivet i 17 år og det er søren ikke mye som skal til av arbeidsplassproblemer før det er greit å sykemelde seg, altså.
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Det er jo akkurat det som gjør det så vanskelig: trekker man mobbekortet ("Jeg blir mobbet på jobben og dette gjør meg fysisk og psykisk syk"), så kan man ikke motargumentere, for da mistenkeliggjør man. Jeg har opplevd at en kollega ble sykemeldt fordi h*n opplevde mobbing på jobben, noe verken vi kollegaer eller ledelsen kjente oss igjen i. Men vi kunne ikke motargumentere fordi da mistenkeliggjør man og det er jo fyfy. Så derfor ble vi stemplet som mobbere, ledelsen ble stemplet for at de ikke gjorde noe med det dårlige arbeidsmiljøet (som vi andre altså opplevde som et godt arbeidsmiljø) og det ble iverksatt dyre tiltak med innleide konsulenter som altså skulle bedre et arbeidsmiljø de fleste allerede opplevde som bra.
Jeg har opplevd det samme. Mobbekortet er en sikker vinner. Alltid. 
Er enig med mye av det SF skriver her, (men får ikke grønnprikke) jeg savner også ørlite grann takknemlighet i forhold til alt man faktisk får fra staten, ikke bare sutring og krav om Mer. Nå! Mulig jeg ikke er representativ for folk flest altså, men jeg er faktisk så lei hele opplegget at jeg har sluttet å se TV2 nyhetene fordi de hver eneste gang inneholder minst ett innslag om en fryktelig foruttrettet nordmann som ikke har fått det han har krav på. 
Og så tror jeg vi blander kortene litt her nå. Det er forhåpentligvis lettere å få sykemelding enn uføretrygd, og jeg tror det er veldig mange flere i sykemeldte-gruppen som fint kunne klare å være i jobb enn det er i uføretrygdede-gruppen. Vanskelig å kun holde seg til kun ett område når vi diskuterer økte trygdeutbetalinger.
|