Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Jeg kjenner igjen gråsoneproblematikken du beskriver Polyanna, etter å ha jobbet noen år med folk som vanskelig lar seg sysselsette. Som oftest ligger det mye arbeid bak det å avdekke hvorfor enkelte ikke kommer seg i arbeid, disse som ved første øyekast ser ut til å være late eller som ikke fungerer i jobb. Og som sikkert framstår arbeidsføre (og kanskje trygdesnyltende) for naboer, familie og omgivelser. I slike tilfeller holder det ikke nødvendigvis med 20 minutter hos legen i ny og ne. Det er en verden jeg ikke eksisterte før jeg ble satt til å gjøre noe med den selv. Det er et hav av gråsoner mellom klare invalidiserende diagnoser og snyltende arbeidsføre. De som skal bombe en bygning hver gang noe går dem i mot, som oppfører seg truende mot omgivelsene, eller som ikke tør se noen andre mennesker i øynene - de må ha mat i magen de også. Heldigvis har vi et lovverk som sikrer et minste minimium. Men om man er frisk og velger å leve på trygd under falsk flagg - da lever man ikke i luksus altså. For meg framstår det uforståelig at noen orker å leve så nøkternt, samtidig som man eventuelt er frisk og arbeidsfør. Jeg tror heldigvis ikke det er så mange av dem, og at det er her det er de store pengene å hente for AS Norge.