|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Jeg er ateist og uttaler rimelig ofte at Gud ikke eksisterer. Gjør det meg arrogant? Jeg prøver ikke å overbevise andre, men sier det av full overbeviselse når jeg blir spurt.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes folk må kunne si hva de vil, men selv synes jeg ikke det er spesielt sjarmerende å si at man vet at Gud finnes eller ikke. Isåfall opphøyer man seg nærmest til Gud eller synsk selv, gjør man ikke? Det er isåfall litt uateistisk.
|
|
|
#3 |
|
ræv med ører
Men du kan jo ikke vite at det ikke finnes usynlige, flyvende støvsugere heller, men det går det da også an å si? Eller holder du en bakdør åpen for den muligheten også?
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er enig med Olympia. Hvorfor i alle dager skal jeg som ateist ikke kunne si at Gud ikke finnes, på samme måte som religiøse sier han selvfølgelig eksisterer? For meg er jo det absurd at noen kan tro på Gud, akkurat som mange religiøse synes fryktelig synd på meg som ikke har en tro og uten tvil synes det er helt forferdelig. Jeg sier ikke at noen er bedre en andre eller vet best, det handler om å respektere synspunkter begge veier. Det må jo vises toleranse begge veier, det er helt greit for meg at folk snakker om troen sin, akkurat på samme måte som jeg må få lov å si at jeg ikke tror det finnes en Gud (om det skulle være relevant å si det slik).
|
|
|
#5 |
|
trøtt
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da er vi jo enige jo og jeg synes det er kjempeinteressant å ha reflekterte diskusjoner med folk som har en tro. Ikke like spennende når motparten sier at de vet jeg tar feil og at de har null forståelse for at andre mennesker kan tro noe annet enn dem. Det kan bli fordømmende begge veier enten en er kristen eller ateist.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|