Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-10, 17:48   #121
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

snakker vi seriøse mangler i kultur her altså!
Det er nesten det verste jeg har sett tror jeg. HP? Nisser? Noldus? Blank?

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:50   #122
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

snakker vi seriøse mangler i kultur her altså!
Det er nesten det verste jeg har sett tror jeg. HP? Nisser? Noldus? Blank?

Vel, jeg tok heller ikke den først. Jeg har bare lest HP på engelsk. Er det Dobby du mener? Han er da en "house elf", ikke en nisse.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:51   #123
Slettet bruker
Passiv

Standard

Noldus. Han er en husnisse. Inskripsjonen på gravsteinen hans er jo "her hviler en fri nisse".

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:54   #124
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Noldus. Han er en husnisse. Inskripsjonen på gravsteinen hans er jo "her hviler en fri nisse".

Men det er jo en bruker som heter HP. Nå skjønte jeg ikke hvordan jeg hadde greid å fornærme ham.

Godt at Divine kunne oppklare at det var snakk om en elf.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:55   #125
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Dårlig oversettelse.

Gammel 03-12-10, 18:05   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har da vel ikke sagt at det er mer latterliggjørende. Jeg sier jo at det er like ille. Så hvis du ikke liker påståelige kristne, hvorfor da være like påståelig selv?

Jeg syns ikke det er latterliggjørende verken den ene eller andre veien. Det plager ikke meg at troende sier at det finnes en gud. Derfor blir argumentasjonen om at det like ille litt meningsløs for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:07   #127
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Dårlig oversettelse.

Neida, det er da tvert i mot en god oversettelse. Gode oversettere oversetter ikke bare direkte men tar hensyn til den kulturelle forståelsen hos leseren. I England har de ikke fjøsnisser, der er elves og gnomes mer en del av folkloren. Figuren Noldus passer best med betegnelsen husnisse på norsk.

Og selvølgelig er nissen en viktig del av norsk folklore. Men nissing har da på langt nær påvirket historien og samtidskulturen i samme grad som kristedommen. Dessverre, kan man kanskje si?

Gammel 03-12-10, 18:08   #128
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er latterliggjørende verken den ene eller andre veien. Det plager ikke meg at troende sier at det finnes en gud. Derfor blir argumentasjonen om at det like ille litt meningsløs for meg.

Ja, det kommer selvfølgelig an på hvilke følelser man har rundt det. Personlig blir jeg like provosert av begge uttalelsene, så det er vel derfor jeg reagerer sånn som jeg gjør.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:50   #129
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, det kommer selvfølgelig an på hvilke følelser man har rundt det. Personlig blir jeg like provosert av begge uttalelsene, så det er vel derfor jeg reagerer sånn som jeg gjør.

Mange ateister tenker jo at de er fullstendig emansiperte og vet hva som er sant og virkelig. Jeg foretrekker mer ydmyke uttalelser fra både kristne og ikke-troende. Men selvsagt, det er ingen lov mot å "vite" at en helt hundre prosent sikkert har rett.

Gammel 03-12-10, 18:54   #130
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg definerer meg som ateist, men har aldri noen sinne uttalt at jeg vet at Gud/Allah/whatever ikke eksisterer. Man må ikke det for å kategoriseres som ateist, håper jeg? Jeg kjenner at jeg er på linje med Divine.

Gammel 03-12-10, 18:58   #131
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg definerer meg som ateist, men har aldri noen sinne uttalt at jeg vet at Gud/Allah/whatever ikke eksisterer. Man må ikke det for å kategoriseres som ateist, håper jeg? Jeg kjenner at jeg er på linje med Divine.

De fleste ateister er like ok som de fleste kristne, tenker jeg. Men jeg kjenner ateister som er ganske ekstreme og arrogante.

Gammel 03-12-10, 21:12   #132
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ateist og uttaler rimelig ofte at Gud ikke eksisterer. Gjør det meg arrogant? Jeg prøver ikke å overbevise andre, men sier det av full overbeviselse når jeg blir spurt.

For meg blir det rart å understreke at jeg ikke vet om Gud finnes eller ikke. Like rart som å understreke at jeg ikke vet om det finnes drager, nisser, eller auraer. Uten sammenligning forøvrig, og helt uten å latterliggjøre kristne ved å sidestille Gud og nissen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 21:19   #133
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er ateist og uttaler rimelig ofte at Gud ikke eksisterer. Gjør det meg arrogant? Jeg prøver ikke å overbevise andre, men sier det av full overbeviselse når jeg blir spurt.

Jeg synes folk må kunne si hva de vil, men selv synes jeg ikke det er spesielt sjarmerende å si at man vet at Gud finnes eller ikke. Isåfall opphøyer man seg nærmest til Gud eller synsk selv, gjør man ikke? Det er isåfall litt uateistisk.

Jeg eier som kjent ikke en religiøs celle i kroppen, det føles iallefall ikke slik. Jeg føler meg overbevist om at kristne og muslimer og andre religiøse tar feil. Men jeg synes ikke jeg kan si at jeg vet det.

Gammel 03-12-10, 21:23   #134
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes folk må kunne si hva de vil, men selv synes jeg ikke det er spesielt sjarmerende å si at man vet at Gud finnes eller ikke. Isåfall opphøyer man seg nærmest til Gud eller synsk selv, gjør man ikke? Det er isåfall litt uateistisk.

Jeg eier som kjent ikke en religiøs celle i kroppen, det føles iallefall ikke slik. Jeg føler meg overbevist om at kristne og muslimer og andre religiøse tar feil. Men jeg synes ikke jeg kan si at jeg vet det.

Men du kan jo ikke vite at det ikke finnes usynlige, flyvende støvsugere heller, men det går det da også an å si? Eller holder du en bakdør åpen for den muligheten også?

Jeg skjønner at det sårer enkelte når man sier at man vet at Gud ikke finnes, og jeg går ikke rundt og oppsøker kristne for å fortelle dem det heller, men jeg kan ikke skjønne at det rent prinsipielt er verre å si at man vet at det ikke finnes en Gud enn å si at man vet at det ikke finnes lilla nisser i kjøleskapet mitt som slukker lyset når jeg lukker døren.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 23:31   #135
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Olympia. Hvorfor i alle dager skal jeg som ateist ikke kunne si at Gud ikke finnes, på samme måte som religiøse sier han selvfølgelig eksisterer? For meg er jo det absurd at noen kan tro på Gud, akkurat som mange religiøse synes fryktelig synd på meg som ikke har en tro og uten tvil synes det er helt forferdelig. Jeg sier ikke at noen er bedre en andre eller vet best, det handler om å respektere synspunkter begge veier. Det må jo vises toleranse begge veier, det er helt greit for meg at folk snakker om troen sin, akkurat på samme måte som jeg må få lov å si at jeg ikke tror det finnes en Gud (om det skulle være relevant å si det slik).

Gammel 04-12-10, 00:25   #136
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Forresten så ble jeg litt satt ut da vi var i en dåp en gang og presten ba alle barna komme opp og sitte foran, og begynte å fortelle om Jesus som stod opp fra de døde. Eldste var veldig opptatt av dette etterpå, hun lurte bla. på hvorfor bare Jesus fikk stå opp, hvorfor kunne ikke morfaren og oldeforeldrene hennes stå opp osv. Okei, nå var det en dåp da, jeg hadde blitt mer irritert om det var på en skole- eller barnehagegudstjeneste.

Fortalte de i kirken at Jesus stod opp??!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 00:32   #137
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det må jo vises toleranse begge veier, det er helt greit for meg at folk snakker om troen sin, akkurat på samme måte som jeg må få lov å si at jeg ikke tror det finnes en Gud (om det skulle være relevant å si det slik).

Da er vi jo enige jo og jeg synes det er kjempeinteressant å ha reflekterte diskusjoner med folk som har en tro. Ikke like spennende når motparten sier at de vet jeg tar feil og at de har null forståelse for at andre mennesker kan tro noe annet enn dem. Det kan bli fordømmende begge veier enten en er kristen eller ateist.

Gammel 04-12-10, 08:58   #138
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Well, look who's talking. Se opp for det singlende glasset som er i ferd med å falle ned i hodet på deg. Du kan jo lese de videre innleggene mine før du uttaler deg.

Jeg har lest det du har skrevet, og kan ikke se at du forklarer deg noe sted. Jeg holder derfor med lett hjerte fast ved at det er mer lærdom å hente, om samfunn, kultur, historie etc, i kristendommen enn i nissen.

Begge deler er overtro. Eneste forskjellen er at den ene er det i hovedsak barn som tror på, den andre voksne.

Enig i det, bortsett fra at vi plaserer det ene i båsen religion, som ekstremt mye av det vi har rundt oss kan forstås ut fra og det andre i båsen overtro.

Jeg kan være enig i at man kanskje ikke lærer så mye om det jeg nevner over her ved å være med på en julegudstjeneste, man lærer selvfølgelig mer om både kristendom og andre religioner i vanlige RLE-timer. Personlig hadde jeg heller sett at mine barn fikk en ekstra mattetime enn at de utforsket "nisssens røtter" mens de andre var på skolegudstjeneste. Jeg synes bare Human Etisk forbunds bestrebelser på å finne fullgode vikarer for han i krybba var litt komiske.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 10:06   #139
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Fortalte de i kirken at Jesus stod opp??!

Jeg reagerte fordi presten ba barn komme opp og sitte foran så hun kunne fortelle om dette, jeg synes det er litt heavy saker for et lite barn, altså. Men som sagt, det var en dåp og vi var der frivillig og ungene døde ikke av det. Men hadde det skjedd i en barnehage,- eller skolesetting hadde jeg reagert, spesielt pga. måten presten fortalte dette på.

Forresten så er jeg enig med Irma i at jeg synes det er lite sjarmerende å påstå at all religion er bullshit, og omvendt. Man kan ikke vite den ene eller den andre veien og jeg synes ikke det er helt sammenlignbart med lilla flygende støvsugere i kjøleskapet. Religion har tross alt et opphav og mye av det som står i bla. Bibelen har jo skjedd, dog ikke helt som beskrevet kanskje. Jesus og Muhammed har vel også eksistert.
Men jeg skjønner at ikke alle er enige, det er nå bare min mening.

Gammel 04-12-10, 10:43   #140
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hva vet du om det? Akkurat når det kommer til religion så pleier jeg å være så arrogant jo. Akkurat som kristne, muslimer, whatever sier "det finnes en gud" så sier jeg "Det finnes ikke, det er overtro". Hvorfor skal man måtte trå så himla mye lettere rundt mennesker som tror, enn rundt dem som ikke gjør det?

Voldsomt så generaliserende man var da?

Jeg er kristen, og jeg pleier å si "Jeg TROR på Gud. Det betyr at jeg ikke kan bevise noe som helst. Det heter å tro, ikke å vite"

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.