Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Ja. Kjenner igjen dette. Det er slitsomt å alltid veie sine ord på gullvekt. Men jeg tror at det i det lange løp er verdt det. Dessuten tror jeg at man er mer overbevisende når man viser at man kan forsvare sitt eget syn uten å fortie eller feilrepresentere de andre.
Kjenner meg veldig igjen her også. For eksempel lærer de om Skapelsesberetningen i mange år før de hører om naturlige forklaringer (evolusjon osv), og Noas flom presenteres som noe som like gjerne kan være sant -Ulvejentas lærer i 4.klasse er en eiegod og snill gladkristen med kun førskolelærerutdannelse, og det begynner å merkes ganske godt. Så, hun er en fantastisk søt barneskolelærer, men hun har såpass lite evne til å se forskjell på sin tro og læreplanen at jeg også synes det er greit at hun ikke skal følge klassetrinnene oppover.
Høres ut som Ulvejentas lærer burde få opplæring i hvordan man skal undervise i dette faget. Da jeg tok religion og livssyn på lærerskolen var det veldig vektlagt hvordan en skulle undervise, hvilke perspektiv en skulle bruke osv. Det er et stort ansvar å ha det faget der. En lærer skal ikke "rote" i andres tro eller ikke-tro, men kun ha opplæring i ulike måter å tenke på og tro på eller ikke-tro. Egentlig syns jeg filosofi burde vært langt mer vektlagt i dette faget.
|