|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?Jeg syns nesten det er litt frekt å døpe ungene sine i kirken, når man ikke engang har den minste intensjon om å oppdra barna i den kristne tro. Da står man jo faktisk og lyver, og såpass respekt for andre folks tro har jeg at det kommer ikke på tale.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?
:meloopers:
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
For en ikke-kristen er vel det revnende likegyldig. En kirke er et hus på lik linje med andre hus. Tror ikke de er redd for å fornærme høyere makter heller. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Plæstic pusher
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?Jeg syns det er hyklersk, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei det er egentlig ikke likegyldig. Jeg er ikke redd for å fornærme høyere makter, jeg vet bare at andre mennesker tar dette seriøst, og derfor føler jeg at det er respektløst mot disse å bruke deres seremonier uten å mene noe med det. Man kan ha respekt for andre mennesker og deres tro selv om man ikke er kristen og er redd for en høyere makt.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Jeg er enig i at man skal ha respekt for andres tro og følelser, og slik du føler det i forhold til religiøse seremonier, ville det åpenbart være galt av deg (overfor deg selv) å delta. Men det betyr ikke at det er respektløst av alle som ikke selv definerer seg som kristen/buddhist/whatever å ta del i en religiøs seremoni. Det kommer an på hvordan de selv opplever det, og selvsagt på hvordan de "aktivt religiøse" ser på å ha en "gjest" med på ritualet. Det er mange som synes det er helt i orden, så lenge "gjesten" har respekt for innholdet i ritualet og selv ønsker å være med på det.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg har tenkt veldig sånn tidligere, og noe av det sitter i fortsatt. Men når de kristne selv hevder hardnakket at de IKKE oppfatter det som respektløst at noen "bruker" deres seromonier, så kan ikke jeg tillegge dem den meningen, hvis du forstår.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Nei det er klart. De synes jo også det å melde inn folk ufrivillig mens de er spedbarn er en helt ok måte å få medlemmer på, så det forundrer meg ikke.
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Hvor henter du opplysningeneom at kristne synes det er ok at spedbarn blir medt inn ufrivillig?
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Jeg hentet ikke opplysninger men regnet bare med at de syntes det var ok, siden de har den ordningen. Tenker i utgangspunktet ikke på at alle blir medlem hvis man ikke melder seg ut (-men selvfølgelig, det er jo enda verre) men at spedbarnet ufrivillig meldes inn ved dåpen. Dåp og medlemsskap i kirken burde ikke nødvendigvis henge sammen, i allefall ikke hvis denne seremonien også er til for ikkekristne! (på samme måte som at HEF sin navnefest er en seremoni som kan benyttes av alle, uavhengig av livssyn og religion, og at man derfor naturlig vis hverken behøver å være medlem av HEF, eller at barnet blir medlem der ved at den benyttes).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 03-10-06 kl 13:41. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?For meg blir det rart å irritere seg over hva andre gjør. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
navnet sjemmer ingen
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?Nå giftet jeg meg i kirken og døpte sønnen min på tross av at hverken jeg eller mannen min er kristne. Hadde det vært opp til oss hadde vi giftet oss borgerlig med bare de aller nærmeste til stede og bare hatt et uformelt selskap for sønnen vår. Når vi nå har tatt det valget vi har gjort, så har det ingen sammenheng med at det ikke er et reflektert valg. Vi er til en viss grad pragmatiske mennesker (men vi kompromisser ikke på hva som helst). Sist redigert av AprilRyan : 01-10-06 kl 09:36. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|