|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?
Skal vi se, skal vi se. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Nei, men det er masse kyr som står mye på bås. Det er riktignok veldig lenge siden jeg var i en kufjøs, men da sto kyrene på bås hele vinteren. Da er det så trangt at de ikke kan snu seg, de står i en liten bås. Nå kan det selvfølgelig hende at ting har forandret seg, hvis du vet noe om det er det fint om du opplyser meg.
Det synes ikke jeg. Jeg synes at dyreplageri er det når dyrene lider under behandlingen de får. Om det ivaretar menneskenes interesser eller ikke er for meg uvedkommende.
Som jeg sa i det første innlegget mitt er jeg klar over at et av de største problemene med elefanter i sirkus er bevegelsesfriheten. Dette med at man må piske elefanter mener jeg bare er tull. Hester er også flokkdyr. De må ikke piskes for at de skal dresseres.
Nei, det har jeg ikke sagt heller. Det jeg sier er at jeg bryr meg ikke om dyreholdet er privat, indistruelt eller i sirkus. Jeg bryr meg om velferden til dyrene - ikke hvor de er eller hva de gjør. Jeg er også klar over at det er problemer med sirkus, men jeg mener at en del av de problemene kunne ha blitt løst med et bedre regelverk og kontroll. På samme måten som det at sauer sulter i hjel på båsen er underlagt et reglerverk og en kontroll.
Dette gjelder jo også elefanter på sirkus. De fleste er født i fangenskap, ettersom det er flest indiske elefanter i sirkus.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Ja, og derfor er det riktig å mishandle dyr på sirkus? Jeg sier ikke at problemet ikke eksisterer andre steder, jeg bare skjønner ikke hvordan det kan forsvare dyrehold på sirkus? Men bare for å skjønne deg litt bedre, synes du det er forskjell mellom å ha dyrehold for matens del, og bare for underholdningens del?
Jo? Jeg holder meg unna fugl pga dette, og kjøper bare økologiske egg fra frittgående høns, men hva har det med saken å gjøre? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?Har aldri vært på sirkus, men har vært i noen dyreparker.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Så da burde du jo være imot sirkus? Den manglende bevegligheten bør vel være nok? Dyrevernloven fastslår at det skal tas hensyn til dyrs instinkter og naturlige behov. Det eksisterer også et generelt forbud mot å vise frem dyr for underholdningens skyld, samt å huse eksotiske dyr. Sirkusene får dispensasjon fra disse forbudene også. Og hvilke forhold lever de under? De har ikke muligheten til å leve ut noen av sine naturlige behov.
Og hvordan kan du mene at det bare er tull? Dyrene i norske sirkus er ofte kjøpt eller lånt fra utenlandske sirkus eller fra utenlandske trenere. Disse dyrene blir trent opp med like brutale metoder som dyr til sirkus i andre land.
Jeg antar at du er vegetarianer ettersom du motsetter deg dyrehold for matens del også? Det eksisterer krav til dyrehold i Norge, men hvorfor sirkus er fritatt regelverket er for meg helt uforståelig.
Hvordan tenker du at det skal foregå? Hvis vi sier at sirkuset er på flyttefot halve året, hvordan kan sirkuset ivareta dyrets interesse? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|