|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Leser
|
![]() Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?
Nei, men det er masse kyr som står mye på bås. Det er riktignok veldig lenge siden jeg var i en kufjøs, men da sto kyrene på bås hele vinteren. Da er det så trangt at de ikke kan snu seg, de står i en liten bås. Nå kan det selvfølgelig hende at ting har forandret seg, hvis du vet noe om det er det fint om du opplyser meg.
Det synes ikke jeg. Jeg synes at dyreplageri er det når dyrene lider under behandlingen de får. Om det ivaretar menneskenes interesser eller ikke er for meg uvedkommende.
Som jeg sa i det første innlegget mitt er jeg klar over at et av de største problemene med elefanter i sirkus er bevegelsesfriheten. Dette med at man må piske elefanter mener jeg bare er tull. Hester er også flokkdyr. De må ikke piskes for at de skal dresseres.
Nei, det har jeg ikke sagt heller. Det jeg sier er at jeg bryr meg ikke om dyreholdet er privat, indistruelt eller i sirkus. Jeg bryr meg om velferden til dyrene - ikke hvor de er eller hva de gjør. Jeg er også klar over at det er problemer med sirkus, men jeg mener at en del av de problemene kunne ha blitt løst med et bedre regelverk og kontroll. På samme måten som det at sauer sulter i hjel på båsen er underlagt et reglerverk og en kontroll.
Dette gjelder jo også elefanter på sirkus. De fleste er født i fangenskap, ettersom det er flest indiske elefanter i sirkus.
|
|