Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 21:46   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Om du leser innleggene mine i denne tråden så sier jeg også at jeg er klar over at lærere sitter mange lange timer med ekstraarbeid. Poenget mitt er at mange andre gjør det samme, uten å få kompensert for ekstra arbeid, verken mht lønn eller avspaserig. Så lærere er priviligerte som har denne avtalen.

Hmmm... Når lærere snakker om at de gjør ekstraarbeid, så mener de jo den tiden utover det som er i den ubundne arbeidstiden, altså. Vi har 8,8 timers arbeidsdag. Ekstraarbeid er det vi jobber utover dette og som vi ikke får betalt for.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:51   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hmmm... Når lærere snakker om at de gjør ekstraarbeid, så mener de jo den tiden utover det som er i den ubundne arbeidstiden, altså. Vi har 8,8 timers arbeidsdag. Ekstraarbeid er det vi jobber utover dette og som vi ikke får betalt for.

...og når jeg snakket om min kommunale hverdag så snakker jeg om at den var verdsatt til 7.33 timer per dag, og det som ble jobbet ut over det (på arbeidsplassen) ble samlet opp til man nådde 45 timer. Jobbet man mer enn det så ble det over 45 timer slettet ved månedens slutt. Man får ikke avspasere dem ved årets slutt eller utbetalt lønn for dem. Timene forsvinner bare. Og man kan ikke bare avspasere i hytt og pine når man ikke er lærer heller.

Og om man ikke har anledning til å jobbe utover de 7.33 timene, fordi man feks har barn, så jobber man hjemmenfra i stedet. Og de timene kan man ikke registrere noe sted, og følgelig ikke avspasere. Jeg regner med at lærere ikke er pålagt å oppholde seg på skolen i 8.8 timer hver dag?

Igjen. Poenget mitt er at lærere er heldige som har fått aksept for at de har 8.8 timers arbeidsdag, og at de får avspassere disse timene. At det er lærere som jobber utover dette er en annen sak. Poenget er at ganske mange arbeidstakere jobber mer enn de x antall timene deres arbeidsdag i teorien er.

Gammel 31-01-11, 22:58   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og når jeg snakket om min kommunale hverdag så snakker jeg om at den var verdsatt til 7.33 timer per dag, og det som ble jobbet ut over det (på arbeidsplassen) ble samlet opp til man nådde 45 timer. Jobbet man mer enn det så ble det over 45 timer slettet ved månedens slutt. Man får ikke avspasere dem ved årets slutt eller utbetalt lønn for dem. Timene forsvinner bare. Og man kan ikke bare avspasere i hytt og pine når man ikke er lærer heller.

Og om man ikke har anledning til å jobbe utover de 7.33 timene, fordi man feks har barn, så jobber man hjemmenfra i stedet. Og de timene kan man ikke registrere noe sted, og følgelig ikke avspasere. Jeg regner med at lærere ikke er pålagt å oppholde seg på skolen i 8.8 timer hver dag?

Igjen. Poenget mitt er at lærere er heldige som har fått aksept for at de har 8.8 timers arbeidsdag, og at de får avspassere disse timene. At det er lærere som jobber utover dette er en annen sak. Poenget er at ganske mange arbeidstakere jobber mer enn de x antall timene deres arbeidsdag i teorien er.

Ja, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette, likevel? Det er mange som jobber mer enn det står fastsatt i arbeidstidsavtalen, og hva er egentlig poenget med å trekke det inn i tråden?

Gammel 31-01-11, 23:02   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Eh... jeg har en følelse av opptil flere av oss barnehageansatte, meg sjøl inkludert, har sagt i denne tråden at vi gjerne hadde jobbet kvelder og en helgedag i ny og ne, om vi hadde fått betalt for det.

Og forresten - en kveld i måneden jobber vi to timer overtid for planlegging - og får avspasering for dette - som vi i praksis aldri har tid til å ta ut. Ingen av oss er interessert i å jobbe enda fler kvelder og evt. helgedager for å få mer avspasering. Dersom kommune/private barnehagedriftere hadde vært interessert i å hoste opp overtidsbetaling, så er det mye mulig vi hadde sluppet å stenge barnehager fem dager i året for planlegging.

Skyt politikererne, ikke pedagogene - med mindre dere stikker fingern i jorda og sier dere gir blaffen i pedagogikk, bare ungen har et sted å være mens dere er på jobb.

Nettopp.

Og fremdeles skjønner jeg altså ikke at noen går rundt og tenker at "fader heller, her må jeg være hjemme med ungene for at bhg-ansatte skal kose seg med en fridag", i dagens samfunn hvor alle skriker opp om hvor lite ressurser og bemanning barnehagene har så kunne det da ikke falle meg inn engang å tenke at de putter inn noen fridager lett henslengt for å være greie med de ansatte?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 23:08   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Er lat i dag og signerer stort sett alt rine sier. Forøvrig:

1) Selvsagt gidder ikke barnehagene å gi ansatte i barnehager 5 ekstra fridager for så å prøve å lure foreldrene med å kalle det planleggingsdager. Hvem i huleste kan tro noe så dumt?
2) STAKKARS ansatte i barnehager som må holde ut foreldre som klager på alt fra at barnehagene må planlegge, prøver å få ungene til å rydde, at vottene til Ole lå i hylla til Eskil, at MITT barn ikke fikk lov til å sitte ved bordet fordi han hylte hele måltidet, osv, osv. Det skal jamen noe til å tilfredsstille alle foreldre altså. Ære være alle dem som jobber i barnehagene rundt omkring!
3) Planleggingsdager i min kommune er fastsatt sentralt i kommunen for både skole, SFO og barnehage. Det er 3 dager i august (før skolen starter), 1 i januar (før skolen starter) og 1 i mai (inneklemt etter Kristi Himmelfartsdag). Kjekt for alle bortsett fra familier som oss hvor vi er to lærere som da ikke har barnepass på våre egne 5 planleggingsdager...som ingen av oss kan få fri fra. Kunne likevel ikke falle meg inn å klage.

Sist redigert av oslo78 : 31-01-11 kl 23:15.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 00:23   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette, likevel? Det er mange som jobber mer enn det står fastsatt i arbeidstidsavtalen, og hva er egentlig poenget med å trekke det inn i tråden?

Fordi det ble sagt at det var håpløst å bruke dager i jule-, vinter-, påske-, sommer- eller høstferie til å planlegge, fordi de ikke var ferie, men avspasering for tid lærere allerede har jobbet. Og det ble påpekt at det ville være urimelig at man mistet opparbeidet avspaseringstid. Så poenget mitt var bare at det alldeles ikke er uvanlig å miste opparbeidet avspaseringstid. Og at den avtalen lærere har hvor de får godskrevet en time per dag (sånn ca?) med automatisk overtid er en vanvittig god avtale. Helt uavhengig av om de faktisk jobber enda mer eller ei.

Så summa summaeum synes jeg vel det er litt dumt at lærerne har en avtale som umuliggjør planlegging lagt til feriene. På den andre siden tvinger det jo oss andre til å ta ut avspaseringen vi har tjent opp, enten vi vil eller ei, så blir i alle fall ikke de timene slettet. Så kanskje er det en god ting.

Altså, jeg forsøker ikke å si at lærere burde jobbe alle feriene bortsett fra fem uker slik alle andre gjør, men jeg synes det burde være mulig å legge planleggingsdager til elevenes ferier? Det er jo i grunnen ingen andre arbeidsplasser som stenger ned, med så store konsekvenser for alle andre.

Gammel 01-02-11, 21:34   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Så summa summaeum synes jeg vel det er litt dumt at lærerne har en avtale som umuliggjør planlegging lagt til feriene.

Jeg tror at grunnen til at jeg ramler litt av forklaringene dine, er at du med ordet feriene ikke spesifiserer om du mener elevenes eller lærernes ferie. Vi planlegger jo i elevenes ferie. Ikke i vår egen ferie. Mener du at vi burde gjort det?

Gammel 01-02-11, 22:38   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hopper til slutten: Elin, du sier at du har mange kollegaer som er tidligere førskolelærere og lærere som nå har hoppet av for å jobbe i kabinen. Har du aldri undret deg et sekund på hva som får mennesker med verdens beste arbeidstidsordning til å slutte i jobben sin for å jobbe i et yrke der de ikke engang får tid til spisepause og ikke engang har fri på planlegginsdagene?

Meget godt spørsmål. Og altså, jeg vil bare atter en gang understreke at jeg ikke betviler at (de aller fleste) lærere jobber det de de skal (og sikkert enda mer). All ære til de som orker å være lærere for dagens barn og unge, som sikkert ikke akkurat blir lettere å håndere med årene.

Jeg tror at grunnen til at jeg ramler litt av forklaringene dine, er at du med ordet feriene ikke spesifiserer om du mener elevenes eller lærernes ferie. Vi planlegger jo i elevenes ferie. Ikke i vår egen ferie. Mener du at vi burde gjort det?

Altså, du må ikke kreve så mye av meg. Jeg sitter her og nileser til eksamen og har bare tid til å diskutere pittelitt når jeg stikker hodet opp for å puste.

Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året. Og jeg ser jo også at du (og andre) har skrevet at så til en viss grad skjer. Og hva er da problemet? Det jeg reagerte på at det ble fremstilt (av noen) som om det var dønn umulig å legge det til elvenens ferie, for da hadde man selv avspassering. Og da mener jeg at det er noe galt et eller annet sted mht hvordan man legger opp løpet.

For å være helt ærlig så klarer ikke den stakkars overarbeida hjernen min å huske helt hvorfor jeg kastet meg på denne tråden heller.

Men til slutt til Elin: det at man har kort arbeidsdag betyr ikke nødvendigvis at man får betalt ekstra for det man jobber ut over disse timene. Akkurat det var jo poenget mitt med å si at lærere sånn sett er heldige som har sinn arbeidsuke satt til så mange timer som den er, slik at de får avspasere det som de bruker ut over det som de egentlig skulle ha jobbet. Selv om jeg kjenner at nå begynner jeg å lure litt på om jeg har misforstått. For om man har en arbeidsuke som ER 42 eller hva det nå er timer, så betyr jo det at man skal jobbe så mange timer, og da er det jo ikke noe å avspassere?? :forvirra: Eller er det sånn at dere har en kontrakt som sier at dere SKAL jobbe x timer, men at dere automatisk får y timer mertid i uka?

Anyway. Jeg er helt sikker på at det ikke kun er ferien som gjør at en lærer er lærer, og at det er helt andre ting enn ferien som gjør at mange ikke har lyst til å være lærere. Hvis ikke hadde vi nok vært lærere hele gjengen.

Nei, tilbake til vitamin D, tror jeg.

Gammel 01-02-11, 22:47   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året. Og jeg ser jo også at du (og andre) har skrevet at så til en viss grad skjer. Og hva er da problemet? Det jeg reagerte på at det ble fremstilt (av noen) som om det var dønn umulig å legge det til elvenens ferie, for da hadde man selv avspassering. Og da mener jeg at det er noe galt et eller annet sted mht hvordan man legger opp løpet.

Forskjellen er bare hva man kaller det.
La oss si at man planlegger 22. og 23. juni og 13., 14. og 15. august, noe som godt kan være reelt. Da har elevene ferie. Vi har planleggingsdager. Men hvis man planlegger den 3. januar eller 17. april eller 18. mai eller noe, så kalles det ikke ferie, det kalles "elevene har planleggingsdag" (de har fri/ ferie/ whatever, lærerne har planleggingsdag). Antall feriedager både for elever og lærere er uansett det samme i løpet av et år. Forskjellen er hva man kaller det.

Jeg vet at barnehager har planleggingsdager i hytt og pine, men jeg trodde ingen skoler tar planleggingen i hytt og vær lenger. Alle skoler jeg kjenner til, og det er mange, planlegger i forkant eller etterkant av en eller annen ferie-/ friperiode.

Gammel 01-02-11, 22:48   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Men til slutt til Elin: det at man har kort arbeidsdag betyr ikke nødvendigvis at man får betalt ekstra for det man jobber ut over disse timene. Akkurat det var jo poenget mitt med å si at lærere sånn sett er heldige som har sinn arbeidsuke satt til så mange timer som den er, slik at de får avspasere det som de bruker ut over det som de egentlig skulle ha jobbet. Selv om jeg kjenner at nå begynner jeg å lure litt på om jeg har misforstått. For om man har en arbeidsuke som ER 42 eller hva det nå er timer, så betyr jo det at man skal jobbe så mange timer, og da er det jo ikke noe å avspassere?? :forvirra: Eller er det sånn at dere har en kontrakt som sier at dere SKAL jobbe x timer, men at dere automatisk får y timer mertid i uka?

Vi kan jobbe inntil 60 timer innenfor en 7-dagers-periode. Maks 42 timer på 5 dager og det gjelder enten man jobber 60, 80 eller 100% stilling. Dvs. jeg jobber i et fast dag- system, og har derfor maks 3 dager jobb i strekk. På de 3 dagene kan jeg jobbe like mye som på 5 dager, altså maks 42 timer. De timene kan fordeles i dager på maks 14 + 2 timer pr. dag. Dvs. starter jeg med en 14 timers dag, og har 12 timer jobb på dag nummer 2, så kan jeg maks jobbe 6 timer den tredje dagen.

Gammel 02-02-11, 00:04   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året.

Men dette hadde sannsynligvis hjulpet lite ift inneklemte, enkeltstående dager da elevene ikke skal på skolen. Vi kunne selvsagt lagt alle plandagene f.eks i august før skolestart, men likefullt skal det bare plasseres 190 skoledager mellom skolestart den 2? august og skoleslutt den 2? juni. Det betyr ett av to:
1) Man kutter alle enkeltstående fridager. Da må enten skoleåret starte senere eller slutte tidligere, eller en av feriene ila. skoleåret må forlenges - altså vil det være like mange fridager som må håndteres av familiene til elevene, bare på et annet tidspunkt
2) Man plasserer plandagene i en "langferie" uten å gjøre noe mer med skoleruta. Det vil da sannsynligvis fortsatt være enkeltstående fridager, bare at da har lærerne også "fri" (som i avspasering) i stedet for plandag.

Hos oss er det sånn at skoleruta legges på fylkesnivå uten tanke for plandagene. Når den er banket sendes den ut, og så er det opp til kommunen (for grunnskolene) og hver enkelt videregående skole å plassere plandagene på de tilgjengelige dagene, som står listet opp nederst på skoleruta. Dette er typisk høstferien, en elevfri-fredag i november, første mandag/hverdag etter nyttår, vinterferien, første tirsdag etter påske, og x antall enkeltstående elevfridager i mai og juni, avhengig av hvordan Kr. himmelfart, pinse, 1. og 17. mai ligger. Alle disse dagene har elevene fri helt uavhengig av hvor vi bestemmer oss for å legge plandagene.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.