Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.
Har 2 spørsmål:
1) Tror dere alle mennesker tåler vaksiner som blir gitt?
2) Hadde du gitt barn nr 2 vaskinen som gjorde ditt første barn pleietrengende for resten av livet?
Vaksiner er jo den milde formen for selve sykdommen, så om et av mine barn fikk en sterk reaksjon på vaksinen, så hadde jeg tenkt "å shit, sykdommen kommer virkelig til å slå sterkt ut på dem". Det er faktisk det eneste logiske å tenke. Da må man ut fra det ta en risikovurdering for risikoen for at de kan bli smittet av sykdommen. I et norsk scenario med sterk gruppeimmunitet så kan man havne ut på at det kan lønne seg risikomessig å ikke vaksinere faktisk. Men da tenker jeg ikke på feber eller noe sånt altså som bivirkning, mer alvorlig allergireaksjon. Men om det er sannsynlig at barnet kan bli smittet av selve sykdommen, så er vaksinenn alltid bedre, den gir de samme reaksjonene som sykdommen, men mildere.
Jeg hadde gitt barn nr 2 vaksine selv om barn nr 1 fikk autistiske trekk rett etter vaksine mot MMR be satt ja. Det er såpass godt dokumentert, og opp og i mente at risikoen for autisme er helt uavhengig av MMR-vaksinen, at det hadde jeg stolt på.