Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-11, 09:39   #1
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Et paradoks for vaksinemotstanderne er jo at jo flere de klarer overbevise om å ikke ta vaksinen, jo dårligere blir gruppeimmuniteten, noe som igjen svekker beskyttelsen deres egne barn har mot sykdommer som er langt farligere enn potensielle bivirkninger av MMR-vaksinen. Snakk om å skyte seg selv i ryggen.

Gammel 18-02-11, 11:30   #2
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Et paradoks for vaksinemotstanderne er jo at jo flere de klarer overbevise om å ikke ta vaksinen, jo dårligere blir gruppeimmuniteten, noe som igjen svekker beskyttelsen deres egne barn har mot sykdommer som er langt farligere enn potensielle bivirkninger av MMR-vaksinen. Snakk om å skyte seg selv i ryggen.

Jeg er ikke vaksinemotstander men synes de godt kunne gitt MMR på et seinere tidspunk enn 15 mnd. Gjerne for å motbevise det vi har opplevd.

Gammel 18-02-11, 11:53   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg er ikke vaksinemotstander men synes de godt kunne gitt MMR på et seinere tidspunk enn 15 mnd. Gjerne for å motbevise det vi har opplevd.

De har motbevist det. Det er supergodt bevist at det å få MMR-vaksine ikke øker risiko for autisme. MMR settes til andre tider i andre land, for eksempel og de har telt opp hvor mange som er autistisk av de som har fått vaksine og av de som ikke har fått vaksine.

Jeg tror at det som forvirrer folk er at vitenskapsfolk aldri er helt 100 % bombastisk, når noen forteller om at "mitt barn fikk autisme rett etter vaksinen" så sier de, vel ja, vi kan jo ikke si om akkurat ditt barn er så superspesielt, vi kan ikke gå tilbake i tid og prøve uten vaksine og se om det gikk på samme viset.

Men hva hadde du sagt til en mor som sa:

Barnet mitt fikk IKKE vaksine ved 15 mnd alder og det fikk autistiske trekk, jeg burde ha gitt vaksinen, da hadde det ikke blitt syk.

Gammel 18-02-11, 12:28   #4
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Det var ikke myntet direkte på deg, men på vaksinemotstandere generelt. Jeg har full forståelse for det valget du har gjort med tanke på MMR-vaksinen, basert på dine egne erfaringer. Jeg ville ikke gjort samme valg som deg men det er ikke poenget her. Poenget er at du på grunn av dine erfaringer og din subjektive konklusjon basert på synsing og følelser framfor vitenskapelige fakta, advarer andre mot å vaksinere sine barn. Det er ikke greit i mine øyne.

Gammel 18-02-11, 13:00   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Å utsette vaksinen kan jeg ikke se på som noen god løsning.
Heller at vaksinen blir gitt før med tanke på at f.eks Meslinger har det kommet flere tilfeller av blant annet i Oslo.

Et alternativ kan jo være at de deler den opp, men tanke på at mange fortsatt er såpass skeptiske.

Vi tok den tidligere (10-11 mnd) fordi vi skulle til Afrika (til et høyrisikoområde for meslinger, stappa fullt av rike engelske steiner-tilhengere) på ferie. Da måtte vi ta den en gang til, fordi de ikke kunne garantere at en så liten unge utviklet nok antistoffer. Kanskje det hadde noe med ammingen å gjøre også? Jeg husker ikke helt... Men lille skatt fikk ihvertfall MMR to ganger.

Gammel 20-02-11, 14:42   #6
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Vi tok den tidligere (10-11 mnd) fordi vi skulle til Afrika (til et høyrisikoområde for meslinger, stappa fullt av rike engelske steiner-tilhengere) på ferie. Da måtte vi ta den en gang til, fordi de ikke kunne garantere at en så liten unge utviklet nok antistoffer. Kanskje det hadde noe med ammingen å gjøre også? Jeg husker ikke helt... Men lille skatt fikk ihvertfall MMR to ganger.

Første min fikk den til et senere tidspunkt fordi jeg var veldig påvirket/skremt av all autismesnakket. Jeg var i tillegg nokså ung, og var den første i venneflokken til å få barn og ta stilling til slikt og helsesøster var heller ikke en god veileder og informasjonskanal.

Nr. 2 fikk vaksina da hun var 11 mnd fordi vi skulle flytte utenlands. Hun ble steindårlig med infeksjonssymptomer i tre uker og inn og ut av legekontor/legevakt. Jeg tør derfor ikke å tenke på hvor syk hun ville blitt hvis hun hadde blitt smittet med selve sykdommen.

Hun måtte også få en dose til etter et halvt år, lurer på om det hadde noe med amminga å gjøre ja?

Nr. 3 skal få den til 15 mnd alder.

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.