Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-11, 01:32   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er faktisk veldig mye i mellom det å si til noen at de tar feil og det å være spydig, frekk og harselere med hennes vonde opplevelser altså. Og jeg synes enkelte i denne tråden er godt over på det siste her.

Jeg synes enkelte her er direkte ufine.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 02:05   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg antar du her mener at "enkelte" er ufine mot Pesten. Jeg må spørre, og så kan de av dere som måtte være enige med Minni og som føler seg kallet, svare.

Syns dere at Pesten er ufin? Dere er klar over at ved å spre informasjon om at hennes barn har fått autistdiagnose pga MMR-vaksine, så medvirker hun til at andre barn i hennes omgangskrets ikke har fått MMR-vaksinen? Dette igjen kan sikkert føre til at andre barn heller ikke får vaksinen. Følgelig vil det i et lokalsamfunn være mange som er ekstra utsatt for smitte av bl.a. meslinger. Som altså kan gi ganske skrekkelige skader. For ikke å snakke om at gruppeimmuniteten - som de som ikke kan ta vaksinen nyter godt av - blir svekket for hver gang et barn ikke får vaksinen.

I verste fall kan Pestens påstander - som tross alt ikke er medisinsk fundamentert, men basert på hennes følelser - føre til at barn (eller voksne) blir varig skadet for livet eller dør. DET er ufint. En flåsete sammenligning med tomatsuppe - også det ikke medisinsk men følelsesmessig fundamentert - blir i den sammenhengen for peanuts å regne.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 09:53   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg tror IKKE vaksinen gir autisme til barn men at det er noe i vaksinen som har gitt gutten min en reaksjon som da har utløst autisme.

Jeg skjønner faktisk at du kan tenke sånn, og jeg skjønner at du er blitt såpass skremt av det at du velger å la være å vaksinere de andre barna. Jeg synes ikke det er veldig lurt, men jeg skjønner det.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette gir ikke mening. Enten tror du vaksinen gir autisme, eller så tror du ikke vaksinen gir autisme. Det du skriver her minner mer om å prøve å ri flere hester på en gang - du vil egentlig si at du mener vaksinen gir autisme, men så tør du ikke si det helt høyt liksom.

Jo, det gir perfekt mening for meg. Mennesker er ikke kjemiske ligninger hvor a + b gir c. Det er mange sykdommer som er slik at man er født med en genetisk predisposisjon og hvor en uheldig kjede av hendelser trigger sykdom hos et ellers sårbart individ. Og hvor det hos andre er helt ufarlige hendelser som ikke ville ført til noe som helst. Nå sier jeg ikke at jeg tror dette er rett i denne sammenhengen bare for å ha sagt det, men at man tror at MMR ikke i seg selv gir autisme, men hos sårbare individer kan gi en reaksjon som igjen fører til en kaskade reaksjoner i kroppen som ender med en autismelignende tilstand synes jeg i utgangspunktet er en helt grei tankerekke.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hattifnatten: Ja, Pesten har gått gjennom en vond opplevelse. Det er vel ingen som er uenig i det. Det jeg lurer på, er: Gir det henne frikort til å si at MMR-vaksine faktisk gav hennes barn autisme, uten at andre bestrider dette? Slik at mange foreldre - feilaktig - lar være å gi barna sine vaksine? Slik at flere kan få farlige sykdommer? Er det OK fordi hun ikke er en konspirasjonsteoretiker - hun er bare en mor som har hatt en veldig vond opplevelse?

Jeg er ikke Fnatten, men jeg synes hun har rett til å si hva hun vil. Hun kan si at hun tror barnet har fått autisme fordi hun ikke dro på pilegrimsreise til ytre ustbekistan for min del. Men å påstå at det er bevist noen årsakssammenheng blir i en annen kategori, da fortjener man krassere tilbakemeldinger.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det finnes mennesker som har fått diagnosen autisme og som har mistet sin diagnose senere i livet.

Har de blitt friske fra autisme?
Har de virkelig hatt autisme på samme måte som de fleste andre med autisme?

Det er jo sånn at diagnoser i F-kapittelet i ICD10 ikke akkurat er noe man kan teste med en 100% test. Det er snakk om diagnosekriterier hvor man må oppfylle en viss mengde av kriteriene for å få diagnosen. Gitt at man for eksempel må oppfylle 10 av kriteriene for å få en diagnose, er det jo noen som vil ha akkurat 10 og ha diagnosen. Og noen vil ha 9 og ikke ha den. Det er også en viss posjon subjektive vurderinger oppi dette her samt mer eller mindre standardiserte tester. Barn er dessuten individer i vekst og utvikling som forandrer seg med tiden. Jeg vil tro at hvis noen "mister" diagnosen vil det i all hovedsak dreie seg om mennesker som har hatt akkurat nok kriterier oppfylt og som gjennom vekst og utvikling har endret seg nok til at de ikke lenger oppfyller et par kriterier og dermed faller på andre siden av skillelinjen og ikke lenger har noen diagnose. Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig at en med full score på typisk infantil autisme endrer seg til å bli en av de mest sosiale og veltilpassede barna i gata.

Autisme er INGEN sykdom.
Den kan ikke kureres men mange kan ha god effekt av diett og biomedisin.
Jeg hadde en sønn uten språk og vi startet diett da han var 3 år. Nå er han straks 10. Og har så smått begynt å skrive/lese ordbilder. Han var bleieavhengig til han var 5 år men bruker fremdeles bleie på nattestid. Han sov ca 6 timers natt og nå er han oppe i 9
Han leker ikke med andre barn men kan ytterst få ganger samhandle med søstrene. Han har språk men mumler også mye. Epileptiske forstyrrelser og masse innom sykehus for diverse kontroller.

Ja artikkelen er 3 år gammel men anbefaler dere å lese litt på Bokstavbarna.com. Der er jeg ikke den eneste som mener at vaksiner kan skade og noen der inne har også opplevd at MMR kan utløse autisme.
[/left]

Det er bra dere har god effekt av dietter og jobbing. Dette er jo også omstridt materie, men jeg er sikker på at det kommer mer på sikt der. Jeg er også sikker på at "autisme" ikke blir en sekkediagnose i fremtiden, men at det vil komme mer spesifikke diagnoser som går på årsaker mer enn beskrivelse av et adferdsbilde. Vi ser jo det allerede innenfor andre deler av nevrologien, det kommer nok i fullt monn for autismediagnosene også.

Det er greit at du tror at vaksine har utløst din sønns sykdom. Men det gjør det ikke mer sant at det er andre som også mener det samme. Det er ganske mange på verdensbasis som er sikre på at slike tilstander utløses av demoner også. At det er flere av dem gjør det heller ikke mer sant. Sannheten er at man ikke vet. Man vet at det ikke er noe påviselig sammenheng mellom vaksiner og autisme. Man vet også at sykdommene man vaksinerer mot kan gi stygge nevrologiske sekveler. Jeg er åpen for å tenke at hos enkelte sårbare individer kan kanskje en vaksinereaksjon være det som får en slik utvikling til å eskalere, men det er som sagt ikke bevist noen som helst sammenheng og det er direkte skummelt hvis man skal misjonere på en slik måte at man får andre med seg på å ikke vaksinere og dermed svekker gruppeimmuniteten i landet. Det er virkelig ikke verdt å se barn med meslingeencephalitter fordi du og andre skal få gleden av å bli trodd offentlig, det er nok derfor du får såpass sterke reaksjoner. Men jeg tror man skal være klare på at ja, det finnes vaksinereaksjoner. Det finnes tildels stygge vaksinereaksjoner også. Derfor skal man ikke massevaksinere mot hva som helst, spesielt ikke med levende virus. Men meslinger er ikke hva som helst.

Gammel 20-02-11, 10:50   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Skal jeg fortelle deg hva jeg synes er ufint? Dette:

Opprinnelig lagt inn av Pesten

Skal benytte anledningen og si at jeg har nok skremt flere bekjente til å ikke gi barna sine MMR

Gammel 20-02-11, 11:01   #5
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er jo io ikke ufint. Hvis mitt barn detter om i krampet etter MMR-vaksinen, så vil jo flere bli skremt og noen sikkert la være å vakinere. Uavhengig av hva JEG mener om saken egentlig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:04   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det er jo io ikke ufint. Hvis mitt barn detter om i krampet etter MMR-vaksinen, så vil jo flere bli skremt og noen sikkert la være å vakinere. Uavhengig av hva JEG mener om saken egentlig.

Som sagt, jeg hadde absolutt blitt skremt av alvorlige bivirkninger, helt uavhengig av hva det hadde vært, men jeg håper og jeg velger å tro at jeg hadde klart å holde hode kaldt og informasjonskanalen åpen.

Gammel 20-02-11, 11:36   #7
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Som sagt, jeg hadde absolutt blitt skremt av alvorlige bivirkninger, helt uavhengig av hva det hadde vært, men jeg håper og jeg velger å tro at jeg hadde klart å holde hode kaldt og informasjonskanalen åpen.

Og jeg vil tro de ALLER fleste gjør det, sant?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:39   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Og jeg vil tro de ALLER fleste gjør det, sant?

Nei, det tror jeg ikke det spøtt på. Jeg tror mange hører for lett på det andre sier, og så bruker de det + feil- eller tilbakevist informasjon for å underbygge sin egen magefølelse.

Gammel 20-02-11, 12:48   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det tror jeg ikke det spøtt på. Jeg tror mange hører for lett på det andre sier, og så bruker de det + feil- eller tilbakevist informasjon for å underbygge sin egen magefølelse.

Jepp. Feks vil en standard hippievaksineskeptiker som leser denne tråden mest sannsynlig ende med å konkludere at "Se der ja - der var det enda et tilfelle" mens alt alle andre har skrevet går rett inn det ene øret og ut det andre.

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:09   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ville du, og fler med - både i din omgangskrets, og de som evt. så barnet ditt falle om i kramper - bli skremt. Enkelte ville også kanskje la være å vaksinere barna sine.

På samme måte har jeg full forståelse for at Pesten er redd, og kan - sånn rent intellektmessig sett - forstå at hun dermed velger å ikke risikere å vaksinere de andre barna. Det finnes ikke noe verre enn å oppleve at ens eget barn blir syk - og får en diagnose som vil sette alvorlige premisser for resten av barnets liv.

Men en ting er å fortelle dette for seg selv og sine nærste - en annen ting er å gå ut på nettet og fortelle "Gud og Hvermann" om de farlige virkningene av MMR-vaksinen. Det er å spre propaganda, basert på oppkonsturerte - og tilbakebeviste - fakta. Der slutter forståelsen for min del.

Gammel 20-02-11, 11:17   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når det gjelder tomatsuppespisinga, er det vel greit at man tøyser om det, hadde følgende eksen til Maylen opplevde vært mer alvorlige enn "bare" omgangssyke, er jeg sikker på at flere hadde ikke vært i tvil om at en sånn risiko er man ikke villig til å ta, så fra nå av blir det slutt på tomatsuppespising. Bare for å være sikker.

Nei, jeg syns ikke det er greit å "tøyse" med det på den måten det ble gjort. Det syns jeg faktisk var et stygt spark mot en som har opplevd at hennes eget barn ble funksjonshemmet.

Gammel 20-02-11, 11:15   #12
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

DE HAR DELT DEN OPP. Dette er visst vanskelig å få til om dagen men de klarte det for 5 år siden de familiene som jeg vet om.

Gammel 20-02-11, 11:24   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

DE HAR DELT DEN OPP. Dette er visst vanskelig å få til om dagen men de klarte det for 5 år siden de familiene som jeg vet om.

Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker å dele den opp. Hvorfor mener du det å dele opp vaksinen skal hjelpe for noe som helst, Pesten?

MMR-vaksinen er en felles vaksine som gir beskyttelse mot meslinger, kusma og røde hunder. Såvidt jeg vet, er forskning som er gjort på denne vaksinen, gjort på at barnet blir vaksinert mot alle tre sykdommene samtidig. Følgelig aner man ikke hvordan et barn vil reagere på å få disse tre vaksinene hver for seg. Det har man forsket lite på.

Jeg antar at fordelen man ser for seg, er at kroppen da kun trenger å hanskes med én vaksine av gangen? Jeg har ikke hørt noe om at det at kroppen jobber med å opparbeide seg antistoffer mot mer enn ett virus av gangen skal føre til autisme. Er det noen som har hørt slikt? For jeg forstår virkelig ikke hvilken fordel det ellers skal være å gi tre vaksiner istedenfor én?

Og hvis man mener at det er de andre medfølgende tingene (det som ligger i vaksinevæsken i tillegg til syke/svekkede/døde virus) i vaksinen som fører til autisme, så må jo det være galematias å gi dette tre ganger istedenfor én?

Gammel 20-02-11, 11:33   #14
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor man ønsker å dele den opp. Hvorfor mener du det å dele opp vaksinen skal hjelpe for noe som helst, Pesten?

MMR-vaksinen er en felles vaksine som gir beskyttelse mot meslinger, kusma og røde hunder. Såvidt jeg vet, er forskning som er gjort på denne vaksinen, gjort på at barnet blir vaksinert mot alle tre sykdommene samtidig. Følgelig aner man ikke hvordan et barn vil reagere på å få disse tre vaksinene hver for seg. Det har man forsket lite på.

Jeg antar at fordelen man ser for seg, er at kroppen da kun trenger å hanskes med én vaksine av gangen? Jeg har ikke hørt noe om at det at kroppen jobber med å opparbeide seg antistoffer mot mer enn ett virus av gangen skal føre til autisme. Er det noen som har hørt slikt? For jeg forstår virkelig ikke hvilken fordel det ellers skal være å gi tre vaksiner istedenfor én?
?

Jeg lurte også på dette tidligere i tråden, og fikk en litt oppklarende prikk tilsendt: Fordi det er en misstanke om at kombinasjonen av de tre gir litt for heavy reaksjon for de som er sårbare for bi virkningene.
Ikke mye tekst om emnet, men likevel litt oppklarende. Kjenner jeg gjerne vill lært mer.

Gammel 20-02-11, 11:44   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg lurte også på dette tidligere i tråden, og fikk en litt oppklarende prikk tilsendt: Fordi det er en misstanke om at kombinasjonen av de tre gir litt for heavy reaksjon for de som er sårbare for bi virkningene.
Ikke mye tekst om emnet, men likevel litt oppklarende. Kjenner jeg gjerne vill lært mer.

Som vel er det jeg skrev - at man mener kroppen bare takler å hanskes med én og én vaksine om gangen. Men hvorfor tror man det? Har man sett noe lignende i andre sammenhenger? For eksempel at de som har blitt utsatt for forkjølelse og vannkopper samtidig er mer utsatt for autisme? Jeg forstår at man tror kombinasjonen blir for tøff for immunforsvaret, men jeg lurer litt på hvorfor man tror dette.

Har man tenkt nøye gjennom dette, og tatt hensyn til alle omstendigheter? At man vanligvis ikke gir vaksinene hver for seg, og derfor ikke har forsket på dette? For alt vi vet kan det være at MMR-vaksinen gir ekstra god beskyttelse fordi noen mekanismer i kroppen jobber bedre sammen når de trigges av forskjellige virus samtidig. Vi vet rett og slett ikke, ettersom det ikke er forsket på én og én vaksine, men på å gi disse tre samlet. Følgelig kan det være mer skummelt å gi hver vaksine for seg, enn å gi dem samlet.

Og, som sagt. Hvis man er bekymret for alt annet som følger med i vaksinevæsken, så triples dette ved å gi tre forskjellige vaksiner.

Gammel 20-02-11, 11:45   #16
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som vel er det jeg skrev - at man mener kroppen bare takler å hanskes med én og én vaksine om gangen. Men hvorfor tror man det? Har man sett noe lignende i andre sammenhenger? For eksempel at de som har blitt utsatt for forkjølelse og vannkopper samtidig er mer utsatt for autisme? Jeg forstår at man tror kombinasjonen blir for tøff for immunforsvaret, men jeg lurer litt på hvorfor man tror dette.

Har man tenkt nøye gjennom dette, og tatt hensyn til alle omstendigheter? At man vanligvis ikke gir vaksinene hver for seg, og derfor ikke har forsket på dette? For alt vi vet kan det være at MMR-vaksinen gir ekstra god beskyttelse fordi noen mekanismer i kroppen jobber bedre sammen når de trigges av forskjellige virus samtidig. Vi vet rett og slett ikke, ettersom det ikke er forsket på én og én vaksine, men på å gi disse tre samlet. Følgelig kan det være mer skummelt å gi hver vaksine for seg, enn å gi dem samlet.

Og, som sagt. Hvis man er bekymret for alt annet som følger med i vaksinevæsken, så triples dette ved å gi tre forskjellige vaksiner.

Nettopp. Det er dette jeg gjerne skulle hatt litt mer informasjon om. For det må da blitt forsket på?

Gammel 20-02-11, 11:48   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg antar du her mener at "enkelte" er ufine mot Pesten. Jeg må spørre, og så kan de av dere som måtte være enige med Minni og som føler seg kallet, svare.

Syns dere at Pesten er ufin? Dere er klar over at ved å spre informasjon om at hennes barn har fått autistdiagnose pga MMR-vaksine, så medvirker hun til at andre barn i hennes omgangskrets ikke har fått MMR-vaksinen? Dette igjen kan sikkert føre til at andre barn heller ikke får vaksinen. Følgelig vil det i et lokalsamfunn være mange som er ekstra utsatt for smitte av bl.a. meslinger. Som altså kan gi ganske skrekkelige skader. For ikke å snakke om at gruppeimmuniteten - som de som ikke kan ta vaksinen nyter godt av - blir svekket for hver gang et barn ikke får vaksinen.

I verste fall kan Pestens påstander - som tross alt ikke er medisinsk fundamentert, men basert på hennes følelser - føre til at barn (eller voksne) blir varig skadet for livet eller dør. DET er ufint. En flåsete sammenligning med tomatsuppe - også det ikke medisinsk men følelsesmessig fundamentert - blir i den sammenhengen for peanuts å regne.

Jeg er helt på linje med deg her. Jeg synes det er like ufint å spre skremselspropaganda og usannheter på denne måten som det er å sleivsparke tilbake. Hva hun velger å gjøre med sine unger får være en ting, men å gå ut å bevisst spre denne feilinformasjonen, som igjen kan skremme folk fra å vaksinere ungene, svekke gruppeimmuniteten og sørge for at kanskje flere unger får alvorlige skader av meslinger basert på egen synsing er så stygt at jeg mangler ord.

Og hvis man mener at det er de andre medfølgende tingene (det som ligger i vaksinevæsken i tillegg til syke/svekkede/døde virus) i vaksinen som fører til autisme, så må jo det være galematias å gi dette tre ganger istedenfor én?

Det er vel enda flere land som gir MMR som 3 vaksiner og ikke 1. Så forskning skulled et finnes nok av. Hovedargumentet er vel at en tror reaksjonene blir mindre hvis kroppen får tid til å hente seg inn igjen mellom hver vaksine eller noe sånt.
Og at de 3 virusene kan være litt tøffe å hanskes med på en gang for en liten kropp.

Gammel 20-02-11, 11:59   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det er vel enda flere land som gir MMR som 3 vaksiner og ikke 1

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

Gammel 20-02-11, 12:20   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

Nå er ikke jeg noen immunolog, men sånn som jeg tenker så er det aldeles brillefint å smelle til med flere vaksiner. For man trigger jo en immunrespons og det kommer masse B-celler som sjekkes ut om de passer for viruset. Den B-cellen som passer til akkurat det viruset som har gitt infeksjonen, det blir tatt vare på, sånn at neste gang viruset kommer, så slår man ned det raskt.

En multippel vaksine vil jo si at man får en reaksjon, men tar vare på flere B-celler, da det er flere virus som blir presentert. Og om man er engstelig for tilsetningsstoffene så er det jo også lurt å få et shot.

Gammel 20-02-11, 11:40   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men dette med å dele opp vaksinen: hvis det er tilsetningsstoffene man er redd for, vil vel det å dele opp vaksinen bare gi mer tilføring av tilsetningsstoffer totalt sett, eller? Og hvis man er redd for at det inaktive viruset er skyldig, da burde man jo være mer redd for det levende viruset, og den faktiske sykdommen, som man jo ville hatt mye større risiko for å bli utsatt for dersom man ikke hadde vaksinen i utgangspunktet?

Der hadde visst Lille Meg tatt opp de samme tingene, ser jeg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.