Sv: Ny PC - eller Mac?
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Jeg bytter ut Acer-en min med en MacBook pro etter å ha sittet et pr, grønn av misunnelse over hvor kjapp mannens Mac var. Og hvor sjelden den brøt sammen i forhold til min nevrotiske pc. Ikke angret et sekund. Tvert i mot. Det eneste som irriterer meg litt er at det er noen programmer, feks Mat på data, som ikke fungerer på Mac. Men ellers elsker jeg min Mac. 
Rent ytelsesmessig er det små forskjeller mellom Mac og pc. Skal man sammenligned det på pris, vil en Windows 7-pc normalt sett være raskere enn en Mac med tilsvarende pris. Det er flere elementer slik Windows er designet som også gjøre det generelt raskere på en del områder.
Det som ofte blir "problemet" for mange er at de sammenligner litt på "feil grunnlag" - deres gamle billige pc-er opp i mot Mac-er som har vært langt dyrere. Å sammenligne billige mot en over dobbelt så dyr maskin kan blir feil....
Jeg har både Mac (MBP 15) og PC. Det er to ganske sammenlignbare modeller både i ytelse og pris. Litt "fra og til" Mac-bruker har jeg vært siden ganske tidlig på 90-tallet. For meg er Windows 7 mer effektivt enn Mac OS X rent brukergrensensittmessig også. Direkte ytelsessammenligninger viser ellers ingen spesiell forskjell på de fleste oppgaver, samtidi som man har oppgaver der pc-ene er sammenlignbare pc-er er raskere pga. hvordan Apple har lagt opp en del muligheter for programvareutviklerne.
Jeg liker ikke temperaturene Macbook Pro har. Dette er et "problem" Apple har oversett i flere år nå. Jeg har samme prosessor i min MBP og min Lenovo-pc, og praktisk talt samme grafikkprosessor. Macbook Pro-en blir langt varmere under (og over), samt at vifta går mye mer og mer støyende. Her er heller ikke dagens generasjon av MBP så veldig mye bedre, og sett opp i mot segment av maskin og hvor påkostet konstruksjonen ellers kan virke synes jeg det blir dårlig.
Nå mener riktignok noen av mine kollegaer at varmen under Mac-ene kan være en "fordel" for meg, siden jeg allerede har tre barn....
Macbook Pro befinner seg i et segment der naturlige pc-er å sammenligne med er f.eks. HP Elitebook 8500-serien, Lenovo Thinkpad T-serien, Dell Latitude 6500-serien og Fujitsu Lifebook E-serien.
Det er ganske utrolig å se hvordan Apple priser en del ting knyttet til Macbook Pro. F.eks. ønsker man en oppgradering fra 4 til 8 GB minne koster det 3400 kr. 8 GB minne av tilsvarende eller bedre kapasitet koster godt under tusenlappen hos Komplett (og husk da at 3400 er for mellomlegget fra 4 til 8 GB, mens under tusenlappen er 8 GB - og en produsent såpass stor som Apple har i utgangspunktet gode avtaler for innkjøp av minne...).
Når det gjelder å "bryte sammen" er det mange sammenhenger. Rent feilmessig kan jeg vel si at på jobben har det vel vært ganske likt fordelt av problemer mellom Mac-ene og pc-ene. En del av de bærbare Mac-ene har hatt batterier som har levt svært kort tid, og Apple har hatt elendige garantibestemmelser. Mange av de dyrere pc-ene har tre års garanti og på-stedet-service (servicemann kommer til deg) inkludert i prisen. På HP-maskinene vi har er det 2 års garanti på batteriene - hos Apple er det 1 år. Siden dette vær næringskjøp er ikke reklamasjonsrett relevant, men her er vel også en sak man kan være obs på - Apple ser på reklamasjonsretten som ganske plagsom.
Reperasjon av Mac om man skulle være uheldig er også en helt annen historie enn for pc-ene. Det skal ikke mye til for at det er dyrere å fikse enn å kjøpe nytt. JEg lurer fortsatt på hvorfor aluminiumschassiet også måtte byttes da en kollega sølte kaffe i sin MBP. Maskinen til 16000 kr skulle bli over 20000 å fikse. De skulle bytte alt...
Sølebeskyttelse er det flere pc-produsenter som har. F.eks. under min Lenovo er det 3-4 hull merket med en dråpe. Hvis man søler i tastaturet ledes det man søler gjennom disse hullene slik at det renner ut under maskinen.
Apples løsning? I stedet for en konstruksjon for å forhindre ødeleggesle benyttes det sensorer for å sjekke om det har vært sølt noe i pc-en eller at den ellers har vært utsatt for fuktighet - slik at dette ikke blir forsøkt kjørt som garantisaker i noen tilfeller.