|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen? | |||
| 0- 1 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 1- 2 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 2- 3 år, bakover |
|
53 | 19,63% |
| 3- 4 år, bakover |
|
37 | 13,70% |
| 4- 5 år, bakover |
|
21 | 7,78% |
| 5- 6 år, bakover |
|
4 | 1,48% |
| 6-7 år, bakover |
|
1 | 0,37% |
| 0-1 år forover |
|
0 | 0% |
| 1-2 år, forover |
|
3 | 1,11% |
| 2-3 år, forover |
|
6 | 2,22% |
| 3-4 år, forover |
|
22 | 8,15% |
| 4-5 år, forover |
|
42 | 15,56% |
| 5-6 år, forover |
|
78 | 28,89% |
| 6-7 år, forover |
|
53 | 19,63% |
| 7+ forover |
|
122 | 45,19% |
| 7+ bakover |
|
1 | 0,37% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?
Jeg sier ikke at det er umulig å ha kommunikasjon med større barn i bakovervendt, jeg sier det ikke er optimalt (for oss). Det er jo også individuelt per familie. Hvor mye kjører man, hvor mange lange turer de er vant til, hvor bilsyke blir de, liker de å sitte bakovervendt osv.
|
|
|
#2 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Joda, men alle de årsakene du oppgir her er jo egentlig ubetydelige. Lengden eller mengden på bilturene avgjør jo ikke hvor alvorlig en kollisjon kan bli, bilsyke blir mange når de sitter med kjøreretningen også.
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Signeres.
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg pratet om barn over 7 år og du kan vel være enig i at de færreste praktisk sett har de bakovervend da? Det er ingen tvil om at det er best med bakovervendt inntil en viss alder, og kommunikasjon var vel bare en av flere faktorer jeg nevnte som er utslagsgivende for forovervendt på større barn. Tror ikke det er særlig grunn til å kverulere rundt det mer, jeg skjønner at det ikke et hovedpoeng eller et stort argument for motsatt inntil en viss alder. Men at mange foretrekker kommunikasjonen forover er nok rimelig sikkert.
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, jeg vet jo at det ikke er mange som sitter bakovervendt helt til de er sju år. De fleste må på ett tidspunkt snus fordi de vokser ut av det bakovervendte setet, men det finnes jo sjuåringer i ulike størrelser også og om de fremdeles passer i ett bakovervendt sete er det fremdeles den beste måten og sikre dem på.
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Hadde tatt seg ut med bakovervendt sjåfør.
|
|
|
#7 |
|
Hertuginne
|
Det har du rett i. Men hvor mye bedre det er, er faktisk avhengig av størrelsen på ungen (og størrelse har som oftest en sammenheng med alder). Jo større en person er, jo bedre tåler kropp og nakke en smell. Derfor blir sannsynlighet/konsekvens-vurderingen annerledes for en syv-åtte-åring enn for en toåring. Og hvis man da skal gjøre en helhetlig kost/nytte-vurdering av å ha en bilsyk, kranglete femåring bakovervendt eller forovervendt, må man faktisk ta inn over seg alle faktorer i dette bildet. Og det er her jeg blir litt småfrustrert over enkelte, som har sett seg fullstendig blind på bakover-er-tryggest-informasjonen, og for sitt bare liv ikke klarer å se at enkelte andre faktisk gjør en god kost/nytte-vurdering, inkludert en skikkelig risikovurdering, før de velger som de gjør. Kunsten er faktisk å se hele bildet, og det tror jeg ikke alle gjør, verken i den ene eller den andre leiren.
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#9 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Og så finnes det bakovervendte seter som ikke er så dyre. TWE og Zento fek. Jeg betalte 1600kr for vårt brio sete mener jeg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Her sier du det bra.
|
|
|
|
#11 |
|
Hertuginne
|
For all del, jeg er fullstendig enig i det med det. Man skal prøve, virkelig prøve, å få det til, men går det ikke så går det ikke.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Vi snudde Herremannen en periode når han var 3, men han ble raskt snudd tilbake etter at jeg var på foredrag med Calish. I elbilen vi hadde kunne han dog ikke sitte bakover, men den satt han stort sett kun i på vei til barnehagen, aldri på langkjøring. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|