Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken vei sitter barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen?
0- 1 år, bakover 34 12,59%
1- 2 år, bakover 34 12,59%
2- 3 år, bakover 53 19,63%
3- 4 år, bakover 37 13,70%
4- 5 år, bakover 21 7,78%
5- 6 år, bakover 4 1,48%
6-7 år, bakover 1 0,37%
0-1 år forover 0 0%
1-2 år, forover 3 1,11%
2-3 år, forover 6 2,22%
3-4 år, forover 22 8,15%
4-5 år, forover 42 15,56%
5-6 år, forover 78 28,89%
6-7 år, forover 53 19,63%
7+ forover 122 45,19%
7+ bakover 1 0,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 12:20   #141
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det som fascinerer meg litt er at folk virker å forsikre barna sine i hodet og rumpa og litt til hos forsikringsselskapet. Men å gjøre det som skal til for å unngå at de dør eller blir handicappet, se det er det ikke så nøye med.

"Da vi var unge hadde vi ikke engang bilbelte på og vi lå i hattehylla eller satt på lasteplanet- og det gikk jo bra for oss!"

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:39   #142
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En ting som ikke gjør noe positivt for bakoverskring her i landet, er disse bilsetetestene som kommer med ujevne mellomrom. Det forvirrer folk veldig, og det ser ikke ut som setninga som alltid er med om at det anbefales bakovervendte seter går inn. Selv om det er blitt bedre. Men jeg ser jo rundt der jeg bor også, vi er to familier som kjører den anbefalte linja helt ut. Tilfeldigvis de samme to familiene som må forholde seg til trafikkskadde barn og voksne på jobb. Jeg er imponert over hvor mye uvitenhet det fremdeles er rundt omkring, både med tanke på bilsikring og selve bilens virkning på barn (airbag blant annet). Er det virkelig mulig å ikke få det med seg eller har folk godt utviklede skylapper?

Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?

Storebror satt bakover til han var 3,5. Jeg var svært betenkelig da jeg snudde han, men jeg gikk gravid og klarte rett og slett ikke hjelpe han inn og ut av bilden lenger.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:49   #143
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Guttene, som snart er fem og ni år, de sitter i beltestol, fremover.
Snuppa, på ti månder, sitter i babysete, bakover.
Å sitte bakover, det gjør hun til rundt fire års alderen.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:57   #144
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt matt i bilsikringsdiskusjoner i nabolaget. Nabolaget deler på å kjøre til fritidsaktiviteter. Det eneste argumentet som gikk inn når jeg sa at jeg nektet å kjøre 5/6-åringer fullstendig uten sikring i bilen var at jeg kunne få bot om vi ble stoppa.

Vel. Nå har noen av naboene kjøpt ny bil og beltestol til 2-åringen sin. H*n er slett ikke 15 kilo, men nå har vi krangla så mye om dette at jeg orket ikke å kommentere det engang.

Og høyst sannsynlig går det jo helt fint. Det er bare så jævlig hvis det ikke gjør det.

Gammel 03-03-11, 12:59   #145
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Joda, men alle de årsakene du oppgir her er jo egentlig ubetydelige. Lengden eller mengden på bilturene avgjør jo ikke hvor alvorlig en kollisjon kan bli, bilsyke blir mange når de sitter med kjøreretningen også.

Mitt inntrykk når det kommer til bilsikring er at det er viljen til foreldrene det er mest vondt i. Man gir barn medbestemmelsesrett på ett område de har null forutsetning for å ta ett fornuftig valg, fordi man egentlig ikke orker å ta kampen eller bruke energien/pengene på skikkelig sikring. For de fleste har jo nå fått med seg at bakovervendt er det beste. Den første ytring fra barnet om at det ikke trives 100% bakovervendt og de blir snudd. De færreste hadde tatt de samme hensynene til barnas vilje om det kom til tannpuss eller påkledning.

Det er kanskje ikke optimalt med tanke på kommunikasjon på lange turer, men konsekvensene under en kollisjon der barnet er feil, eller for dårlig, sikret er vel langt mindre optimale.

Jeg pratet om barn over 7 år og du kan vel være enig i at de færreste praktisk sett har de bakovervend da? Det er ingen tvil om at det er best med bakovervendt inntil en viss alder, og kommunikasjon var vel bare en av flere faktorer jeg nevnte som er utslagsgivende for forovervendt på større barn. Tror ikke det er særlig grunn til å kverulere rundt det mer, jeg skjønner at det ikke et hovedpoeng eller et stort argument for motsatt inntil en viss alder. Men at mange foretrekker kommunikasjonen forover er nok rimelig sikkert.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:02   #146
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

[quote=Mex;2699381]Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?
/quote]

Jeg tror du setter spikeren på hodet ja. Jeg tror nok det kan være en utbredt tankegang om at det er bare en liten tur på lite trafikkert vei, bare to minutter å kjøre eller bare 30 sone der. Og at det sikkert går bra, det gjør det jo som regel. Det er en risikovurdering mange tar eller eventuelt mangel på vurdering.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 03-03-11, 13:04   #147
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Minstemann sitter bakovervendt, de tre store forovervendt

Gammel 03-03-11, 13:10   #148
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mange er klar over anbefalingane, men lener seg mot at så lenge det er godkjent, så er det ok. Derfor snur enkelte 1-åringar framover og setter små barn på pute. Det er ikkje ulovleg. Og det veger tungt for mange.

Ei veninne/kollega snudde sin 1-åring framover direkte etter babysetet vart for lite. Eg opplyste om anbefalingar, sende henne ein link, men så lenge det ikkje var ulovleg valgte dei å gjere det. Dei tok i det minste eit bevisst valg, eit informert valg, om enn eit dårleg valg. Eg føler eg strekte strikken langt ved å trø ned mine formaningar, og tykte ikkje eg kunne mase meir. Det er jo til sjuande og sist foreldrene sitt val.

Gammel 03-03-11, 13:10   #149
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg pratet om barn over 7 år og du kan vel være enig i at de færreste praktisk sett har de bakovervend da? Det er ingen tvil om at det er best med bakovervendt inntil en viss alder, og kommunikasjon var vel bare en av flere faktorer jeg nevnte som er utslagsgivende for forovervendt på større barn. Tror ikke det er særlig grunn til å kverulere rundt det mer, jeg skjønner at det ikke et hovedpoeng eller et stort argument for motsatt inntil en viss alder. Men at mange foretrekker kommunikasjonen forover er nok rimelig sikkert.

Ja, jeg vet jo at det ikke er mange som sitter bakovervendt helt til de er sju år. De fleste må på ett tidspunkt snus fordi de vokser ut av det bakovervendte setet, men det finnes jo sjuåringer i ulike størrelser også og om de fremdeles passer i ett bakovervendt sete er det fremdeles den beste måten og sikre dem på.
Bakovervendt er ikke bare best inntil en viss alder, det er alltid det beste. Optimalt sett skulle alle, med unntak for sjåføren av praktiske hensyn , sittet bakovervendt.

Mitt svar var ikke utelukkende ett svar til ditt innlegg, selv om jeg ser at det kan virke slik. Jeg mente på ingen måte å kverulere med deg :åppklarer:

Gammel 03-03-11, 13:13   #150
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg blir litt matt i bilsikringsdiskusjoner i nabolaget. Nabolaget deler på å kjøre til fritidsaktiviteter. Det eneste argumentet som gikk inn når jeg sa at jeg nektet å kjøre 5/6-åringer fullstendig uten sikring i bilen var at jeg kunne få bot om vi ble stoppa.

Dette er et problem her også, men da i forhold til skolejentene mine. Jeg har vel knapt opplevd at noen sikrer ungene forskriftsmessig, selv ansatte i politiet (som virkelig burde visst bedre, og også gått foran som et godt forbilde) gjør det ikke. Jeg blir rimelig oppgitt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:53   #151
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Bakovervendt er ikke bare best inntil en viss alder, det er alltid det beste. Optimalt sett skulle alle, med unntak for sjåføren av praktiske hensyn , sittet bakovervendt.

Mitt svar var ikke utelukkende ett svar til ditt innlegg, selv om jeg ser at det kan virke slik. Jeg mente på ingen måte å kverulere med deg :åppklarer:

Hadde tatt seg ut med bakovervendt sjåfør.

Neida, var egentlig svar til alle som hengte seg litt opp i den biten.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 03-03-11, 14:02   #152
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har du rett i. Men hvor mye bedre det er, er faktisk avhengig av størrelsen på ungen (og størrelse har som oftest en sammenheng med alder). Jo større en person er, jo bedre tåler kropp og nakke en smell. Derfor blir sannsynlighet/konsekvens-vurderingen annerledes for en syv-åtte-åring enn for en toåring. Og hvis man da skal gjøre en helhetlig kost/nytte-vurdering av å ha en bilsyk, kranglete femåring bakovervendt eller forovervendt, må man faktisk ta inn over seg alle faktorer i dette bildet. Og det er her jeg blir litt småfrustrert over enkelte, som har sett seg fullstendig blind på bakover-er-tryggest-informasjonen, og for sitt bare liv ikke klarer å se at enkelte andre faktisk gjør en god kost/nytte-vurdering, inkludert en skikkelig risikovurdering, før de velger som de gjør. Kunsten er faktisk å se hele bildet, og det tror jeg ikke alle gjør, verken i den ene eller den andre leiren.

Gammel 03-03-11, 14:04   #153
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forresten, skal man gjøre en skikkelig vurdering av risiko så spiller også fart og lengde på tur inn. Jo større fart, jo større konsekvens ved en smell. For oss som bare bruker den ene bilen vår på strekninger med 40-sone når vi har barna ombord så er faktisk risikoen ved å ha ungene fremovervendt lavere enn i den bilen som vi bruker til kjøring på motorveien.

Gammel 03-03-11, 14:18   #154
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3- 4 år, bakover og 5-6 år, forover.

P er nettopp fylt 3 år, og er ganske stor. Både i lengde og bredde. Men det går helt fint det. Vi får ta det etter hvert, men ser for meg at han skal sitte fremover til sommeren iallefall.
H er 5,5 år og sitter fremover.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:24   #155
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og forresten, skal man gjøre en skikkelig vurdering av risiko så spiller også fart og lengde på tur inn. Jo større fart, jo større konsekvens ved en smell. For oss som bare bruker den ene bilen vår på strekninger med 40-sone når vi har barna ombord så er faktisk risikoen ved å ha ungene fremovervendt lavere enn i den bilen som vi bruker til kjøring på motorveien.

Ved risikoanalyse er risiko gitt av konsekvens multiplisert med sannsynlighet for at noe skjer. Risikoen kan dermed være større i tettbygd strøk med lav fartsgrense enn på motorveien.

De fleste ulykker skjer altså i tettbygd strøk. I følge Statens Vegvesen er risikoen for personskader 10 ganger høyere i by og tettbygd strøk enn den er på motorveien. Andre tall det kan være verdt å tenke på (hentet fra sikringavbarnibil.blogspot.com):

• I 2008 ble 67 % av promillekjørerene tatt i tettbygd strøk
  • Flertallet av de som blir bøtelagt for å kjøre for fort har kjørt i områder med fartsgrense på 60 km/t eller lavere.

Gammel 03-03-11, 14:29   #156
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Risiko er gitt av konsekvens multiplisert med sannsynlighet for at noe skjer. Risikoen kan dermed være større i tettbygd strøk med lav fartsgrense enn på motorveien.

Men selv om sannsynligheten går opp, vil konsekvensen av en smell bli betydelig lavere, og man går fra å være veldig høyt oppe i en risikomatrise (i det jeg vil kategorisere som rød risiko) til å være nede i oransje sone på grunn av reduksjon i konsekvens. Selvsagt vil det alltid kunne diskuteres rundt risikoberegningen, og jeg tviler ikke på at du har kunnskapen til å regne på det selv, men veldig mange glemmer at risiko ikke bare er sannsynlighet og at konsekvensen er en fast verdi.

Gammel 03-03-11, 14:30   #157
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge.

Jeg har til tider store diskusjoner ift retning og argumentene til de som snur barna er ofte de samme. En ettåring som har så lange ben at han ikke sitter godt, bilsy osv. Et argument som ble brukt mot oss før vi kjøpte "ny" bil var at det var minst like utrygt å sitte i babystol i gammel bil som å la ungen ligge i bag med nett (begge stesøstrene mine har hatt barna sine i bag). Hva sier man da?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:32   #158
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men selv om sannsynligheten går opp, vil konsekvensen av en smell bli betydelig lavere, og man går fra å være veldig høyt oppe i en risikomatrise (i det jeg vil kategorisere som rød risiko) til å være nede i oransje sone på grunn av reduksjon i konsekvens. Selvsagt vil det alltid kunne diskuteres rundt risikoberegningen, og jeg tviler ikke på at du har kunnskapen til å regne på det selv, men veldig mange glemmer at risiko ikke bare er sannsynlighet og at konsekvensen er en fast verdi.

Det hjelper ikke om fartgrensen er på 40 km/t dersom en ruset person kommer dundrende inn i bilen deres i 100 km/t. Har du tenkt på det? Konsekvensen kan dessuten være større enn det man gjerne tror ved kollisjon i lav hastighet. Jeg tror mange undervurderer dette. Det handler ikke bare om å ikke bli drept, men også om å unngå alvorlige og unødvendige skader.

Gammel 03-03-11, 14:35   #159
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8 mnd bakover og 4 år forover.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:36   #160
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det hjelper ikke om fartgrensen er på 40 km/t dersom en ruset person kommer dundrende inn i bilen deres i 100 km/t. Har du tenkt på det? Konsekvensen kan dessuten være større enn det man gjerne tror ved kollisjon i lav hastighet. Jeg tror mange undervurderer dette. Det handler ikke bare om å ikke bli drept, men også om å unngå alvorlige og unødvendige skader.

Oh come on, selvsagt har jeg tenkt på det. Den bilføreren som klarer å få bilen sin opp i de hastighetene på de veiene jeg snakker om ville jeg gjerne møtt, for det skal ekstremt godt gjøres, sørpefull eller ei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.