Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-11, 10:46   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men ville du si det samme om mennesker på maxikurset hos Grete Roede?

At de har noe felles som de ikke deler med mesteparten av befolkningen? Jeg vet ikke hva som gjelder for de som går disse kursene, men antar at det er de som er i samme vektproblem som de som velger gbp - og ja, da har også disse til felles at de har et alvorlig problem med mat som hovedsaklig sitter i hodet - som mesteparten av resten av befolkningen ikke har.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jepp. Slik jeg har tenkt, har det vært slik:
Jeg selvsaboterer hele tiden (Merk: Ikke så mye nå lenger). Jeg dropper ut av trening, spiser meg opp i vekt og gremmes på kurskveld osv. Hvordan kan jeg da med hånden på hjertet love meg selv å ikke sabotere i dagene etter operasjonen, i å ta kosttilskuddene, i å la den fysiske metthetsfølelsen styre, i å begynne å trene, i å gå til kontroller og følge opp med livsstilsendringen på lang sikt? Hva vil være annerledes med akkurat denne løsningen? Hva får meg til å tro at jeg som ikke en gang passer på å få i meg D-vitamintilskudd (veldig lave verdier) i dag skal klare å ta bedre vare på meg selv etter en operasjon? Evt. hvilke andre måter er det en fare for at jeg begynner å selvsabotere på dersom jeg ikke bruker mat lenger og heller ikke fikser årsaken til selvsaboteringen?

Kanskje jeg en dag vil opereres. Kanskje vil det bli det beste verktøyet. Men da skylder jeg meg selv å ha jobbet såpass med meg selv at jeg har en sjans. Jeg er på god vei til å få det til og håper jo i grunnen at det i seg selv skal være nok. Men om det ikke er det vil jeg i alle fall ha utviklet egenskaper som gjør at jeg har en mye høyere sjanse til å lykkes, følge opp slik man må etter operasjonen osv. enn om jeg bare lot meg presse av "jeg har en annen pasient som er operert og det er helt fantastisk"-hallelujastemningen.

Det er litt skremmende da å møte på helsefolk som har det så innmari travelt med å få deg tynn når det bortsett fra tallene på vekten ikke er noe som tyder på at jeg er i ferd med å falle død om hvert øyeblikk.

Veldig, veldig bra skrevet, kie.

Det skumleste med de private aktørene på vektoperasjoner er etter min mening at det går så himla fort. De annonserer superaggresivt og tar man da kontakt så er man operert før man rekker å snu seg. Så og si alle overvektige greier et opplegg i noen uker. Det er nettopp det å finne ut av ting så man vet at man greier det resten av livet som er saken. Jeg har igrunnen aldri fått noe tilfredsstillende svar på hva ved å operere magen forårsaker at hodet endres radikalt og over tid. Om det bare var at vekten forsvinner og da går det fint, så burde jo de som greier å gå ned i vekt ikke ende med å legge på seg igjen etter en stund. Jeg ser bare ikke hva denne operasjonen gjør som gjør det mer sannsynlig å ikke selvsabotere etter å ha tatt den.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.