Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Men altså. Hva ønsker skeptikerne at man skal gjøre? Forby vektoperasjoner fordi Aleris lirer av seg mye dumt? Nekte folk operasjon bare fordi det finnes opererte der ute som ikke burde vært operert?
Jeg er enig i at oppfølgingen til Aleris ikke er all verden (jeg synes faktisk den er rimelig overfladisk), men jeg tenker litt at det er MITT liv og at jeg selv har litt ansvar også. Jeg inngikk derfor en avtale med fastlegen min allerede før operasjonen om at hun skulle følge meg tett opp etter operasjonen, nettopp fordi jeg var utrolig redd for en psykisk knekk, og hun skulle ha psykolog nærmest på stand by. Nå har dette heldigvis ikke vært aktuelt foreløpig, men jeg vurderer f.eks. å kontakte ernæringsfysiolog fordi jeg sliter litt med å velge riktig mat. Jeg kan ikke bare sitte på rumpa, det er mitt ansvar å ta tak i ting som er problematiske. Aleris har både psykologer og ernæringsfysiloger, så hadde jeg kontaktet dem, er jeg sikker på at de hadde tatt det på alvor. Men de kan ikke henge over folk og passe på dem. Voksne mennesker må ta ansvar selv. Hadde Aleris operert, og så nektet å ha noe med pasientene å gjøre etterpå, hadde det selvsagt vært håpløst, men det er altså ikke slik det fungerer. Det Aleris burde bli flinkere til, dog, er å luke ut de som IKKE vil være i stand til å ta ansvar etterpå. Nå vet ikke jeg hvor mye Aleris siler, men det er jo klart at det opereres mennesker som ikke burde vært operert. Nå tror jeg for øvrig ikke at det er et Aleris-problem, jeg tror det samme gjelder for de som opereres på offentlige sykehus.
Sist redigert av Divine : 13-03-11 kl 10:34.
|