Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-11, 15:18   #61
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men hensynet til pasientens helse er definert som å veie tyngst i forhold til at man har landet på den løsningen man har.

Egentlig burde man jo ha sentral informasjon i en tatovering bak øret spørru meg - som eggeallergi, narkosemidler og andre akutte ting.

Nei, nei. Man putter selvsagt inn en chip som kan oppdateres med utvikling, så blir man jo bare scannet og plottet rett inn i systemet når det trengs.
Det er da meget enklere.
Når man kan chippe adresse inn i bikkjer er det vel bare snakk om tid før teknologien blir tatt i bruk på andre områder og.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:57   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For å spørre motsatt. Synes du det høres OK ut om alle dine helseopplysninger var tilgjengelige for enhver lege som drev privat buisness?

Hvis jeg skulle opereres på akkurat det private sykehuset, så ja. Det hadde jeg bare følt betryggende. Men man kunne vel gitt samtykke til det selv, feks?

Gammel 13-03-11, 16:12   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis jeg skulle opereres på akkurat det private sykehuset, så ja. Det hadde jeg bare følt betryggende. Men man kunne vel gitt samtykke til det selv, feks?

Jeg har en liten følelse av at dersom du skal operere deg privat fordi det offentlige mener det ikke er forsvarlig å operere deg så vil du ikke gi fra deg den offentlige journalen til det private sykehuset?

Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:24   #64
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble GBP-operert ved Bærum sykehus for to uker siden. Der har vi hatt en lang og grundig forberedelsesfase før vi i hele tatt ble godkjent for operasjon. Dette var for meg helt avgjørende for å i hele tatt tørre å ta en så drastisk operasjon som GBP tross alt er. Jeg er relativt aktiv flere steder på nett hvor GBP-opererte ferdes og jeg skremmes ofte av hvor dårlig informerte mange opererte er. Det er ikke mer enn få dager siden jeg traff borti ei som ikke hadde fått med seg viktigheten av jerntilskudd/kontroll og hun ble operert på Aleris for over et år siden. Det er skremmende når SÅ viktig informasjon ikke blir gitt på en måte som folk får med seg. Hun er ikke den første jeg har truffet/lest om heller.

Jeg ventet i 2 år på min operasjon og for min del var det veldig greit. Jeg trengte den ventetida for å bli klar (dette er et stort skritt å ta!). Det 8 uker lange kurset var også utrolig fint å få med seg. Nå i etterkant følges vi opp av kirurg og eneræringsfysiolog ved sykehuset i fem år , samt at jeg i egen regi har ordnet oppfølging 1 gang pr mnd hos fastlege, samt trening veiledet av fysioterapeut 3 ggr pr uke. Jeg vet at jeg har et par år på meg til å lære meg gode spise- og treningsvaner. Etter to år er næringsopptaket i kroppen tilnærmet normalt igjen og effekten av operasjonen vil være minimal. Derfor gjelder det å virkelig få god hjelp til de endringene man må gjøre.

Det begynner forøvrig å komme en del forskning på langtidseffekten på GBP og den viser at mange går opp igjen etter 2 år og at risikoen for det er større jo mindre oppfølging man har.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:33   #65
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Etter to år er næringsopptaket i kroppen tilnærmet normalt igjen og effekten av operasjonen vil være minimal. Derfor gjelder det å virkelig få god hjelp til de endringene man må gjøre.

Hvorfor går effekten over etter to år? Jeg antar det betyr at kroppen kompenserer for den delen av tarmen som er tatt bort osv. Men hvordan går det til? Vil man kunne spise normale mengder mat igjen da? Blir dette med dumping etc borte? For dette med manglende opptak av jern etc er jo varig, så hvordan vil kroppen igjen ta opp mer næring av det man spiser? :nysgjerrig:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:39   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veldig bra skrevet, Lhi-My.
Opplegget ditt høres veldig bra ut. Lykke, lykke til!

Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:02   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Det er ikke mer enn få dager siden jeg traff borti ei som ikke hadde fått med seg viktigheten av jerntilskudd/kontroll og hun ble operert på Aleris for over et år siden. Det er skremmende når SÅ viktig informasjon ikke blir gitt på en måte som folk får med seg.

Jeg lurer på hvor lite man i det hele tatt tar til seg av info dersom man ikke får med seg dette. Aleris kan være ulne på en del ting, men akkurat dette jeg at de er VELDIG klar på, både i sin skriftlige informasjon pluss under veiledning både før og etter operasjonen og ikke minst på tremånederskontrollen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:02   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en liten følelse av at dersom du skal operere deg privat fordi det offentlige mener det ikke er forsvarlig å operere deg så vil du ikke gi fra deg den offentlige journalen til det private sykehuset?

Oj, godt poeng.

Etter to år er næringsopptaket i kroppen tilnærmet normalt igjen og effekten av operasjonen vil være minimal. Derfor gjelder det å virkelig få god hjelp til de endringene man må gjøre.

Akkurat den biten stusser jeg litt over, for om næringsopptaket er normalt etter 2 år, hvorfor må vi fortsette å ta vitaminer og mineraler resten av livet?

Gammel 13-03-11, 18:06   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvorfor går effekten over etter to år? Jeg antar det betyr at kroppen kompenserer for den delen av tarmen som er tatt bort osv. Men hvordan går det til? Vil man kunne spise normale mengder mat igjen da? Blir dette med dumping etc borte? For dette med manglende opptak av jern etc er jo varig, så hvordan vil kroppen igjen ta opp mer næring av det man spiser? :nysgjerrig:

Man vil kunne spise mer og mer etterhvert, men magesekken utvider seg vel kanskje maks 5-10 % siden den lille delen vi har igjen ikke er særlig stretchy, så det som skjer er visst at tarmen lager et "reservoir" over (eller under?) magesekken slik at mat samler seg der før den går videre, og på den måten kan vi takle større porsjoner etterhvert. Men man vil jo aldri kunne proppe nedpå mengde på mengde, slik jeg gjorde før. Jeg klarte glatt å spise en hel Grandiosa (for å ta et eksempel) før jeg ble operert. Jeg klarer maks en halv nå, helst bare 1/4 og det er over 4 år siden min operasjon.
Dumping forsvinner ikke nei, men kan kanskje bli svakere. Tror det er individuelt, jeg har aldri slitt noe særlig med dumping.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg lurer på hvor lite man i det hele tatt tar til seg av info dersom man ikke får med seg dette. Jeg mener at Aleris er VELDIG klar på dette, både i sin skriftlige informasjon pluss under veiledning både før og etter operasjonen og ikke minst på tremånederskontrollen.

Aleris er superklare på dette ja. Jeg var jo en av de som gikk på en smell, men det var MIN feil og ikke Aleris sin, Aleris opptrådte fantastisk da jeg tok kontakt med dem, de nølte ikke med å få meg på beina igjen og var supre.

Gammel 13-03-11, 18:14   #70
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting er jo at ikke nødvendigvis alltid er en dårlig ting at Aleris har kort ventetid. Jeg kan for min egen del ikke fatte og begripe hvordan en to års ventetid og et åtte ukers kurs skulle ha vært positivt for meg på noe som helst vis. Jeg hadde veldig mye kunnskap om vektoperasjoner, jeg var inne i en prosess der jeg fikk oppfølging ang. spiseproblematikken min, jeg hadde gått til psykolog, ernæringsfysiologer og PT-er, og mente at jeg hadde den basisen jeg trengte for både å ta et valg og til å kunne følge opp det hele. Det er vel heller sjelden slik at folk hører om Aleris på mandag og så blir operert på onsdag.

Gammel 13-03-11, 18:20   #71
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

En annen ting er jo at ikke nødvendigvis alltid er en dårlig ting at Aleris har kort ventetid. Jeg kan for min egen del ikke fatte og begripe hvordan en to års ventetid og et åtte ukers kurs skulle ha vært positivt for meg på noe som helst vis.

Samme her. Jeg tror nok det kan være nyttig for endel, feks. de med veldig dårlige kunnskaper om ernæring, de som ikke selv tar til seg info om operasjoner osv. Jeg har aldri vært en av dem, så for meg hadde det bare være en forlenget lidelse. Både for meg, mannen min og spesielt datteren min.

Gammel 13-03-11, 19:12   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Iset og Divine - jeg synes dere tillegger folk dårlige egenskaper. Det er ikke mange som greier å komme seg opp i fedme 3 og høyere uten å skjønne noe som helst om mat og kosthold - for så å vektoperere seg som første step ut av det. Å påstå noe sånt er å sette de vektopererte som ikke greier seg i en bås jeg tror begge dere vil sette liten pris på å settes i.

Det som er nyttig med et langvarig opplegg er jo ganske innlysende. Det er å vise at man greier å snu spisemønster, bruk av mat og endre spiseforstyrrelser før man opererer. Grunnen til at man bør ta det før er jo at folk etter operasjonen ser ut til å ha en tendens til å gi beng. Inntil de er tilbake til utgangspunktet slik noen havner - men da er det jo for sent å gjøre noe.

Og det stemmer ikke at vektopererte aldri kan komme dit de var. Vektopererte kan komme like høyt opp i vekt som de var før operasjon.

Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 19:18   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Og det stemmer ikke at vektopererte aldri kan komme dit de var. Vektopererte kan komme like høyt opp i vekt som de var før operasjon.

Det var ikke det jeg skrev, jeg skrev at mengdene aldri kan bli som før, i hvert fall ikke hos de fleste, da magesekken aldri vil vide seg ut noe særlig. Men man kan fint spise og drikke på seg mange kg igjen ved å drikke mye brus, småspise hele dagene osv.

Gammel 13-03-11, 20:30   #74
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg testet BMI-kalkulatoren til Aleris og fant ut at jeg måtte legge på 4 kg på den vekten jeg hadde før jeg begynte på Grete Roede-kurs for å få følgende tilbud: "Aleris kan tilby forebyggende behandling i form av kirurgisk inngrep: gastric binding og sleeve reseksjon."

Jeg synes Aleris, ut fra det jeg ser på nettsider, i aviser osv, driver aggressiv markedsføring av operasjoner som jeg ser som siste utvei for et fåtall personer. Jeg har nå klikket meg rundt på "overvektsnettsidene" deres, og jeg har foreløpig ikke funnet noe om risiko eller bivirkninger. I stedet reklameres det med gode resultater, varig vektreduksjon osv. Under "Oppfølging" reklamerer de med oppfølging inntil 5 år etter operasjon, men i prislisten står det at skal man ha oppfølging ut over ett år, må man betale ekstra (20.000 for oppføling i fem år). For meg blir helhetsbildet negativt.

Ja, og jeg er veldig glad for at pasientjounalen min voktes så godt som den gjør.

Gammel 13-03-11, 20:43   #75
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest og fulgt med her.

Nå kikket jeg også innom Aleris sine sider, og jammen burde jeg ikke opereres jeg også! Jo altså, jeg har noen kilo for mye, og da kalles det kanskje overvektig sånn teknisk sett. Men jeg hadde aldri i verden tenkt at jeg skulle være i målgruppen for noen operasjon bare for det. Ta meg i nakken og slanke meg, ja, men det er lysår derfra og til operasjon for min del.

Hva gjør dette med selvbildet til damer som ikke har min selvtillit angående kroppen sin?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:48   #76
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Iset og Divine - jeg synes dere tillegger folk dårlige egenskaper. Det er ikke mange som greier å komme seg opp i fedme 3 og høyere uten å skjønne noe som helst om mat og kosthold - for så å vektoperere seg som første step ut av det. Å påstå noe sånt er å sette de vektopererte som ikke greier seg i en bås jeg tror begge dere vil sette liten pris på å settes i.

Hæ? Hvor i all verden sier jeg (og Iset) dette? Det er jo akkurat det vi IKKE sier. Det er da vitterligen vi som prøver å forsvare at folk velger å operere når andre tydeligvis mener at det er en lettvint og lite gjennomtenkt løsning.

Gammel 13-03-11, 20:50   #77
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

"Aleris kan tilby forebyggende behandling i form av kirurgisk inngrep: gastric binding og sleeve reseksjon."

Akkurat det er jeg også veldig negativ til, altså vektoperasjon som forebyggende tiltak. Det er virkelig ikke en vei jeg synes samfunnet skal gå.

Gammel 13-03-11, 21:00   #78
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nå kikket jeg også innom Aleris sine sider, og jammen burde jeg ikke opereres jeg også! Jo altså, jeg har noen kilo for mye, og da kalles det kanskje overvektig sånn teknisk sett. Men jeg hadde aldri i verden tenkt at jeg skulle være i målgruppen for noen operasjon bare for det. Ta meg i nakken og slanke meg, ja, men det er lysår derfra og til operasjon for min del.

Hva gjør dette med selvbildet til damer som ikke har min selvtillit angående kroppen sin?

Står det noe sted på Aleris sine sider at du burde opereres? Jeg tastet inn mine tall, og selv om jeg er veldig overvektig stod det bare at det kunne være aktuelt for meg... det syns jeg må være greit, de må jo få gi informasjon om hvem operasjonen er for.

Gammel 13-03-11, 21:02   #79
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Står det noe sted på Aleris sine sider at du burde opereres? Jeg tastet inn mine tall, og selv om jeg er veldig overvektig stod det bare at det kunne være aktuelt for meg... det syns jeg må være greit, de må jo få gi informasjon om hvem operasjonen er for.

De informerer på hjemmesidene sine. Hvis du tar kontakt med dem så får du ett helt annet svar *btdt* (men da ang. bukplastikk) jeg fikk beskjed om at min mage ikke var gjenstand for operasjon. Noen kilo bort og trening var svaret jeg fikk.

Gammel 13-03-11, 21:12   #80
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Står det noe sted på Aleris sine sider at du burde opereres?

Jeg tolker dette som et burde:

Sitat:

Dersom du over tid har en BMI over 30 er dette skadelig for din helse. Du har økt risiko for å få overvektsrelaterte sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk, hjerte- karsykdommer, søvnproblemer og belastningslidelser.

Aleris kan tilby forebyggende behandling i form av kirurgisk inngrep: gastric binding og sleeve reseksjon.

Burde jeg ikke det, altså?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.