Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg ble GBP-operert ved Bærum sykehus for to uker siden. Der har vi hatt en lang og grundig forberedelsesfase før vi i hele tatt ble godkjent for operasjon. Dette var for meg helt avgjørende for å i hele tatt tørre å ta en så drastisk operasjon som GBP tross alt er. Jeg er relativt aktiv flere steder på nett hvor GBP-opererte ferdes og jeg skremmes ofte av hvor dårlig informerte mange opererte er. Det er ikke mer enn få dager siden jeg traff borti ei som ikke hadde fått med seg viktigheten av jerntilskudd/kontroll og hun ble operert på Aleris for over et år siden. Det er skremmende når SÅ viktig informasjon ikke blir gitt på en måte som folk får med seg. Hun er ikke den første jeg har truffet/lest om heller.
Jeg ventet i 2 år på min operasjon og for min del var det veldig greit. Jeg trengte den ventetida for å bli klar (dette er et stort skritt å ta!). Det 8 uker lange kurset var også utrolig fint å få med seg. Nå i etterkant følges vi opp av kirurg og eneræringsfysiolog ved sykehuset i fem år , samt at jeg i egen regi har ordnet oppfølging 1 gang pr mnd hos fastlege, samt trening veiledet av fysioterapeut 3 ggr pr uke. Jeg vet at jeg har et par år på meg til å lære meg gode spise- og treningsvaner. Etter to år er næringsopptaket i kroppen tilnærmet normalt igjen og effekten av operasjonen vil være minimal. Derfor gjelder det å virkelig få god hjelp til de endringene man må gjøre.
Det begynner forøvrig å komme en del forskning på langtidseffekten på GBP og den viser at mange går opp igjen etter 2 år og at risikoen for det er større jo mindre oppfølging man har.
|