Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg testet BMI-kalkulatoren til Aleris og fant ut at jeg måtte legge på 4 kg på den vekten jeg hadde før jeg begynte på Grete Roede-kurs for å få følgende tilbud: "Aleris kan tilby forebyggende behandling i form av kirurgisk inngrep: gastric binding og sleeve reseksjon."
Jeg synes Aleris, ut fra det jeg ser på nettsider, i aviser osv, driver aggressiv markedsføring av operasjoner som jeg ser som siste utvei for et fåtall personer. Jeg har nå klikket meg rundt på "overvektsnettsidene" deres, og jeg har foreløpig ikke funnet noe om risiko eller bivirkninger. I stedet reklameres det med gode resultater, varig vektreduksjon osv. Under "Oppfølging" reklamerer de med oppfølging inntil 5 år etter operasjon, men i prislisten står det at skal man ha oppfølging ut over ett år, må man betale ekstra (20.000 for oppføling i fem år). For meg blir helhetsbildet negativt.
Ja, og jeg er veldig glad for at pasientjounalen min voktes så godt som den gjør.