Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-11, 19:15   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?

Jeg er forresten fullstendig krystallklar på at de en dag skal klare seg selv. Jeg er slem nok som mor til å informere dem om at det er lettere å klare seg selv med en lønn man kan leve av også.

Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:39   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er forresten fullstendig krystallklar på at de en dag skal klare seg selv. Jeg er slem nok som mor til å informere dem om at det er lettere å klare seg selv med en lønn man kan leve av også.

Er det noen som mener at det er slemt? Realitetsorientering er et vn nøkkelpunktene i min tilværelse og oppdragelse ihvertfall.

Det finnes mange ungdommer og voksne som ikke har en indre driv. Det finnes derimot ikke ett eneste lite barn som ikke har det.

Man blir født med glød, iver og pågangsmot og en veldig, veldig indre driv. Om man er gode rollemodeller (engasjerte, omsorgsfulle, normale krav til adferd etc) vil dette holdes ved like av seg selv.

Man er ikke en sløv, uinteressert putesyer om man ikke henger over barna med egendefinerte krav ustanselig.

Mine barn må snakke hyggelig til oss, hverandre og andre, behandle andre bra, ta ansvar for egne handlinger, innordne seg normale regler og følge opp skolearbeid/plikter i bhage på normalt vis. Men de må slett ikke gjøre sitt aller beste på alle områder hele tiden. Og de får lov til å bruke masse tid og krefter på det de er glad i og mindre på ting som andre synes de bør være glad i /opptatt av.

At barna mine ikke skal være flyvedyktige i voksen alder er min største skrekk, så konsekvense av egne handlinger er vi beinharde på. Men at de skal måtte prestere så veldig hele tiden på alle arenaer? Nei. På ingen måte. De skal prestere der de har glede av å prestere, og så er tanken at de skal være oppegående til å selv klare å skjønne at det er lurt å skaffe seg en jobb de kan leve av. Såpass tiltro ser det allered ut til at jeg kan ha til dem og jeg har ingen planer om å henge over dem, puste dem i nakken og instendig fortelle dem både det ene og det andre langt inn i voksenlivet.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.