Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Og en annen ting også, dette med "å ha alkoholfrie soner", det gir meg faktisk litt feil assosiasjoner i forhold til det er ment. Jeg synes det gir assosiasjoner til at man drikker for mye til vanlig.
Om man lever i en familie hvor det gjøres et poeng av at "akkurat nå på julaften eller dåpen eller konfirmasjonen, DA skal det ikke drikkes", da tenker jeg, hvordan er det til vanlig? For man skal jo faktisk aldri ha det sånn at barna er utrygge.
Jeg vil bare ikke gå med på at det å drikke vin og øl automatisk og nødvendigvis fører til traumer for barna. Mine barn merker faktisk ikke om mannen min (sånn for å påpeke det i forhold til de som ikke tror at man kan vurdere seg selv, så vurderer jeg mannen min) drikker en øl eller en munkholm eller mineralvann til soddmiddagen i en dåp altså. Ikke sjans.
Dette med alkoholfrie soner tenker jeg har litt med norsk alkoholtradisjon å gjøre. Den mer kontinentale varianten med å ta et glass vin til maten og la det bli med det har ikke vært så vanlig i Norge, det har sneket seg mer inn med vår generasjon. Og det er endel hjem hvor det drikkes slik at folk i voksenverdenen vil påstå man er "gladfull", mens i barneverdenen er man skremmende og ukjent. Mange helger, og julaften er verst. Jeg tror ikke alt pratet om alkoholfrie soner hadde vært der dersom et glass til maten hadde vært normen. Der jeg vokste opp var det svært uvanlig å ha mange nyanser mellom avhold og fyll. Jeg kan heller ikke tenke meg å være påvirket av noe i nærheten av ungene mine, og vil helst ikke at andre voksne er det heller. Derfor vil det for oss være uaktuelt å servere alkohol i et litt utvidet familieselskap på min side av familien da det vil medføre berusede voksne. Mens med endel av mine venner hadde det ikke vært noe problem.