Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
For meg så er dette helt fremmed. Jeg vokste opp med foreldre som dro meg med på fester i både studentmiljøer og på klubbsju på søttitallet, og selv om det sikkert var voksne der som var fulle, så var de i såpass lite mindretall at det ikke var noe som plagde oss barna. Jeg har heller aldri sett noen av foreldrene mine fulle, i hele mitt liv. Men det har altså vært vanlig med både fester og middager med alkoholservering.
Jeg har også vokst opp med foreldre som holdt seg på matta altså, men de var egentlig litt spesielle sånn sett. Det er ikke så mange av de andre barna som hadde foreldre som ikke enten holdt seg helt borte fra alkohol eller hadde tradisjon med fredagsfyll. De fleste av de med fredagsfyll var også helt kurante foreldre, det var ikke noe utrygt med det. Men ett glass på bordet til mat var på et vis ikke noe man drev med. Så også de foreldrene som praktiserte å drikke seg moderat beruset (for stupfulle var de på ingen måte altså) i nærheten av barn, drakk ikke alkohol mesteparten av tiden. Det er ikke det at de drakk så mye, men jeg så aldri noen ha den kontinentale varianten med 1-2 glass til mat som jeg har blitt vant til i voksen alder selv. Og når det er sånn at alkohol=beruselse ser jeg absolutt poenget med alkoholfrie soner på spesielle dager som betyr mye for barna.
Edit: Jeg ser dette ser ut som om hele nabolaget drakk seg fulle hver fredag. Sånn var det ikke, på ingen måte. Poenget var at fest var alkohol, alkohol var beruselse. Men det var langt mellom festene.