Sv: Smittsom omsorgssvikt
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Greia er at for majoriteten så er "timeout" skrekkeksemplet ditt, ikke det fine, flotte harmoniske en-til-en-tid med forelder.
Jepp. Det var det som også var poenget mitt med innføring av "opplegg" i f.eks. en skole uten nødvendig opplæring i forkant, ressurser til gjennomføring, veiledning underveis og evaluering. Mitt inntrykk er at jo mer kompetanse det finnes jo mindre rigide og mer vettuge blir oppleggene i praksis. Samt at barn, i likhet med andre mennesker ikke er identiske. Det som fungerte godt (og da snakker jeg først og fremst om barnas trivsel, mestring osv.) for oss ville kanskje vært ødeleggende for andre. Og der tror jeg de aller fleste retningene, enten det er JJ-ish eller nanny-ish, bommer.
Når det er sagt; JJ gjør ikke akkurat saken bedre ved å lange ut slik han gjør i artikkelen sin heller, da. Han bidrar jo til å fyre oppunder fordommer mot noe som for en del barn er avgjørende for mestring, selvbilde, sosial kompetanse og fremtidsutsikter. Ved å dra frem et skrekkeksempel. Slik jeg ser det kan det like gjerne være vurderingen i forkant og gjennomføringen som var problemet.
I vårt eksempel (med grundig vurdering, opplæring, veiledning, evaluering osv.) var resultatet mindre konflikter, et barn som begynte å få venner, begynte å få positive tilbakemeldinger på konferansetimer, mestret osv.
JJ sier bl.a. i artikkelen:
Sitat:
Disse metodene er derfor ofte en velkommen håndsrekning til frustrerte, hjelpeløse og inkompetente voksne. At de skulle medvirke til økt livskvalitet hos barn og unge, er ren mytologi.
Jeg opplevde et barn som tidligere hadde sagt at h*n ville dø, sluttet å si det. Istedet ble h*n stadig mer velfungerende og ga uttrykk for trivsel og mestring. Så får JJ kalle meg og andre foreldre som etter å ha fulgt de vanlige oppskriftene uten hell velger å prøve noe nytt med suksess, inkompetente.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 24-03-11 kl 14:44.
|