Sv: Smittsom omsorgssvikt
Jeg synes jesper Juul ofte beskriver hjelpeappartatet unyansert og avslører at han egentlig har liten bred kjennskap til hvordan det fungerer. det er klart det finnes mange eksempler på at barn ikke blir håndtert på den klokeste måten, men det finnes mange motsatte eksempler også.
Jeg kjenner til et atferdsprogram ganske godt, og det handler om mye mer enn å belønne atferd. I den grad JJ svarer konkret på spørsmå (kan f.eks huske han gjorde det da en mor spurte han om råd i forhold til nattevåk) kjente jeg igjen mange momenter i forhold til den måten en tenker på i kunnskapsbaserte tiltak. Jeg tror ikke forskjellen alltid er så stor, men at det er mange "agenter" som vil selge sin sak. Barneoppdragelse har blitt big business.
Når det gjelder hvorvidt vi voksne lar oss styre av å bli belønnet tror jeg vi gjør det i stor grad. Det være seg lønn etter innsats, ansvarsoppgaver etter innsats osv. Eller rett og slett ros og positivt omdømme fra kollegaer og ledere. De eksmeplene Jj kom med synes jeg bare var flåsete og urelvenate.
|